لوزان رفتند، لیز خوردند و به خط پایان نرسیدند!

گروه ورزشی الف،   3981107008

با وجود حضور اسکی ایران در ۳ دوره بازی‌های المپیک زمستانی جوانان به نظر می‌رسد همچنان اعزام‌ها برای کسب تجربه است.

به گزارش فارس، سومین دوره بازی‌های المپیک زمستانی جوانان 2020 به میزبانی لوزان به پایان رسید که در پایان کاروان ورزشی روسیه موفق شد با 29 مدال رنگارنگ در صدر جدول قرار بگیرد. سوئیس و ژاپن نیز عناوین دوم و سوم را کسب کردند. کاروان ورزشی ایران نیز با ترکیب رهام صبا،  آرتمیس حسینی، فرنوش شمشکی، امیرحسین بندعلی، رکسانا ساوه شمشکی و علی کلهر در این مسابقات حضور داشت.

در این دوره از بازی‌ها ورزشکاران کشورمان در ماده‌های مختلف یا به خط پایان نرسیدند و یا عناوینی بهتر از بیستمی کسب نکردند. به عنوان مثال در اسکی صحرانوردی فرنوش شمشکی و بندعلی در مرحله مقدماتی حذف شدند، در اسکی کوهستان پسران در رشته ایندیویژوال علی کلهر جایگاه بیستم را بدست آورد. رهام صبا و  آرتمیس حسینی در آلپاین از خط پایان عبور نکردند.

کسب تجربه تا کی؟

نگاهی کوتاه به نتایج ملی‌پوشان اعزامی به بازی‌های زمستانی پرسشهای فراوانی را ایجاد و البته انتقادات زیادی را به عملکرد اسکی وارد می‌کند. در اسکی هنوز در حال کسب تجربه‌ایم و مشخص نیست که این تجربه اندوزی چه زمانی قرار است به اتمام برسد. وقتی صحبت از نبود امکانات و زیرساخت‌هاست، چرا تیم ملی به مسابقات برون‌مرزی اعزام می‌شود؟ تا چه زمانی قرار است اعزام‌ها فقط برای کسب تجربه باشد و هدف‌گذاری فدراسیون اسکی تا چه زمانی فقط به تجربه اندوزی ختم می شود؟ برنامه برای المپیک زمستانی در دوره‌های بعدی چیست؟ تجربه حضور در دوره‌های قبلی به چه نتایجی منجر شده است؟ و سوالات متعدد دیگر.

تاریخچه حضور ایران در این 3 دوره برگزار شده، نشان می‌دهد پیشرفت خوبی از نظر تعداد ورزشکاران اعزامی حاصل شده اما درباره نتایج نمی‌توان صحبتی در این خصوص داشت چرا که ایران در دو دوره قبلی فقط در اسکی آلپاین نماینده داشت هر چند در همین ماده هم در مقایسه با دوره‌های قبل نتایج خوبی در بازی‌های 2020 لوزان نداشته است.

 ساوه‌شمشکی: بهترین‌های دنیا هم ممکن است به خط پایان نرسند

بهرام ساوه‌شمشکی دبیر فدراسیون اسکی نتایج کسب شده در بازی‌های لوزان را قابل قبول می‌داند و می‌گوید نتایج تقریبا همان چیزی است که مسئولان پیش‌بینی کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که ورزشکاران ایران در برخی از ماده‌ها به خط پایان نرسیدند، شما چطور عملکرد جوانان را قابل قبول می‌دانید، اظهار داشت: این موضوع طبیعی است، شاید بهترین‌های دنیا هم در برخی از مسابقات به خط پایان نرسند چون فشار روی ورزشکار زیاد است البته این به معنای این نیست که ورزشکار مسیر را به پایان نرسانده، بلکه ممکن است از مسیر خارج شود. این اتفاق در آلپاین طبیعی است.

ساوه شمشکی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه فدراسیون اسکی سالهاست از کسب تجربه صحبت می‌کند چه زمانی قرار است این تجربه‌ها به بار بنشیند، تصریح کرد: ما باید به امکانات خودمان هم نگاه کنیم. روسیه در این بازی‌ها در جایگاه نخست مدال‌آوران قرار گرفت اما شما زیرساخت‌های این کشور را با ما مقایسه کنید. برف ما طبیعی است در حالی که در اروپا یخ است و ایستادن روی آن سخت.

 

دبیر فدراسیون اسکی ادامه داد: در این شرایط اقتصادی امکان برگزاری اردوی برون‌مرزی را نداریم در حالی که حریفان کل سال تمرین می‌کنند. ما هم سعی می‌کنیم با امکاناتی که داریم بهترین نتایج را بگیریم. این رشته سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌خواهد و باید مانند دیگر کشورها زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

 اسکی باید زنده بماند

وی درباره اینکه برخی معتقد هستند با وجود نبود امکانات و زیرساخت‌ها چرا ورزشکاران را اعزام می‌کنید، گفت: ما همیشه در رشته‌هایی مدال‌آور بوده‌ایم که امکانات آن چنانی نمی‌خواهد. اسکی یک رشته تفریحی و خانوادگی است ما هم نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم اما تلاش این است با توجه به هزینه‌ای که می‌کنیم آن را در سطح بالا نگه داریم. هر چند سرعت ما کم بوده اما روند رو به رشدی را داشتیم. اسکی تنها رشته زمستانی است و باید زنده بماند.