گزارش‌ «بی.بی.سی» از فضای پایگاه‌های آمریکا در عراق

گروه جهان الف،   3981106130

پایگاه خبری بی بی سی عربی در گزارشی از پایگاه خبری یونیون ۳ در بغداد نوشت: دیگر از هم نشینی و چای نوشیدن فرماندهان آمریکایی با همتایان عراقیشان خبری نیست.

فارس نوشت: پایگاه خبری «بی بی سی عربی» امروز یکشنبه در گزارشی با عنوان «قاسم سلیمانی؛ آینده نیروهای آمریکایی در عراق پس از کشته شدنش چه می‌شود؟» فضای حاکم بر پایگاه‌های آمریکا از جمله عین الاسد را توصیف کرد.

در مقدمه، «نفیسه کوهنورد» گزارشگر بی بی سی از داخل یک پایگاه آمریکا در منطقه سبز بغداد گزارش می‌دهد: « صدای هشدار حمله موشکی به واحد  شماره سه پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکا در بغداد پایتخت عراق، بلند شد... خطر اصابت.. خطر اصابت. چند ثانیه بعد از هشدار اول، صدای دو انفجار مهیب شنیده می‌شود؛ سپس مجددا در بلندگو از همه کسانی که در پایگاه هستند، خواسته می‌شود به پناهگاه‌ها بروند.

سفارت آمریکا در سمت دیگر خیابان واقع است که هدف احتمالی سه موشک کاتیوشا بوده است. یک ساعت بعد اعلام می‌کنند که اوضاع امن است و می‌توانیم خارج شویم. یکی از موشک‌ها در رود دجله سقوط کرده و دو فروند آن در داخل محوطه سفارت افتاده است».

گزارشگر در ادامه به سراغ کسی می‌رود که او را «باری»، یک زن ۴۲ ساله غیرنظامی معرفی می‌کند که در پایگاه آمریکا به عنوان آرایشگر مشغول کار است تا  به گفته او مخارج زندگی دخترانش را که در کشورشان در قرقیزستان هستند، تامین کند.

بر اساس این گزارش «باری» در واکنش‌ به حمله راکتی به سمت سفارت آمریکا می‌گوید که «این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود».

به گزارش بی.بی.سی، باری قبلا در پایگاه آمریکا در کابل پایتخت افغانستان کار می‌کرد اما چون اوضاع آنجا خیلی خطرناک بوده کار در این کشور را ترک می‌کند. به او می‌گویند که اگر در بغداد کار کند زندگی آرام‌تری خواهد داشت، اما در همان اولین شبی که به پایگاه آمریکا در بغداد پا می‌گذارد دو راکت در خیابان نزدیک سفارت اصابت می‌کند.

گزارشگر بی بی سی می‌گوید: «از اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۹ راکت کاتیوشا به سمت مواضع نیروهای آمریکایی در عراق اصابت کرده است. ائتلاف آمریکایی می‌گوید گروه‌های شبه نظامی این حملات را انجام می‌دهند».

در ادامه این گزارش آمده است: «سپس عملیات ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوم ژانویه در فرودگاه بغداد رخ می‌دهد. و ایران پنج روز بعد با حمله موشکی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ این عملیات آمریکا را می‌دهد. آمریکا به دنبال این اتفاقات در همه پایگاه‌های خود در عراق قواعد امنیتی جدیدی وضع کرد. در حال حاضر هر گونه فعالیت خارج از قانون ممنوع شده است و هر کسی که از غروب خورشید تا صبح زود در فضای باز است، باید تجهیزات حفاظتی بپوشد».

در ادامه آمده است که «این در حالی است که ما قبلا که در پایگاه‌های آمریکا در مناطق مختلف عراق تردد می‌کردیم، آمریکایی‌ها به ما اطمینان خاطر می‌دادند که پوشیدن لباس محافظ در داخل خودروها ضروری نیست زیرا منطقه امن است، اما حالا واحد سه، خیلی خالی‌تر از آخرین باری است که من آنجا بودم. تعدادی از نیروهای ائتلاف از جمله نظامیان ناتو به کویت منتقل شدند و مقامات آنجا به من خبر دادند که نظامیان با کاهش سطح تهدید بازخواهند گشت».

روابط متشنج

بی بی سی نوشت: «اما افسران ارتش آمریکا در عراق تغییرهای بزرگ‌تر و عمیق‌تری را از زمان حمله ایران به عین الاسد احساس می‌کنند. هنگامی که آخرین بار در پایگاه [نزدیک سفارت] مقر اصلی نیروهای عراقی و فرماندهی نیروهای ائتلاف علیه داعش بودم، همه افسران آمریکایی و عراقی بر این قضیه اهتمام داشتند که عمق رابطه بین خود را در سطح شغلی و شخصی به رسانه‌ها نشان دهند. هر کدام از دو طرف به دنبال این بود که در برابر دوربین‌ها از هدف مشترک خود یعنی شکست داعش بگویند، اما در حال حاضر فرماندهان ائتلاف تمایلی به حضور در مقابل دوربین ندارند و تحولات اخیر بر آنچه «یک دوستی بزرگ» بوده سایه انداخته است.

در ادامه گزارش آمده است: «ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق هم در حمله هوایی که ژنرال سلیمانی را هدف گرفت جان باخت. جالب است که او فقط دو روز قبل از درگذشتش در همین پایگاه در منطقه سبز بغداد بود. او آنجا بود تا با افسران ارشد ارتش عراق دیدار کند. همان فرماندهانی که با آمریکا در نبرد ضد داعش شریک هستند. اکنون تصویر المهندس را روی دیوار در کنار دیگر فرماندهان نظامی عراقی در همان راهرویی که مقامات ائتلاف تقریبا روزانه از آنجا عبور می‌کنند، می‌توان دید. دو نفر از مقامات ارشد ائتلاف در پایگاه [درباره شهادت ابومهدی] گفتند آنها صبح [جمعه] که تلفن همراهشان را چک می‌کردند از عملیات ترور سلیمانی مطلع شدند.

یک مقام ارشد ائتلاف که خواست نامش فاش نشود، گفت:  اگر عملیاتی باشد که نیاز به اطلاع از آن نباشد ما را از آن باخبر نمی‌کنند. بی بی سی عربی ادامه داد: در واقع در شبی که [سردار] سلیمانی و کاروان همراه وی هدف گرفته شدند، مسئولان هواپیماهای آمریکایی که خارج از پایگاه بغداد کار می‌کنند اول گمان کردند که یک حمله موشکی به مرکز دیپلماتیک فرودگاه صورت گرفته است. جایی که بیشتر دیپلمات‌های ائتلاف و افسران اطلاعاتی آن حضور دارند که چند روز قبل از ترور سلیمانی هم آنجا هدف اصابت راکت قرار گرفته بود؛ اما وقتی آتش سوزی پس از انفجار را دیدند احتمال دادند که یک حمله هوایی از طریق پهپاد انجام شده باشد، زیرا موشک‌ها این حجم آتش سوزی ایجاد نمی‌کنند اما باز مطمئن نبودند که چه کسی چنین کاری کرده است.

بر اساس این گزارش، عملیات فرودگاه بغداد تنها چند روز پس از حمله نیروهای آمریکایی به مقرهای کتائب حزب الله در دو طرف مرزهای میان سوریه و عراق رخ داد که در نتیجه آن ۲۵ نفر از اعضای این گروه در حملات آمریکا شهید شدند و مراسم تشییعشان به تظاهرات بزرگ ضد آمریکایی مبدل شد و شرکت کنندگان در تشییع جنازه نیروهای کتائب به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.

بی.بی.سی افزود: «حالا که دیگر حمله پهپادی عبور از همه خطوط قرمز محسوب می‌شود صفوف همه گروه‌های عراقی از تحرکات آمریکا که هیچ ارتباطی با ماموریت آن در سرکوب داعش در عراق نداشت به خشم آمدند و سیاستمداران و گروه‌ها خواهان خروج فوری نیروهای آمریکایی از خاک عراق شدند».

بی بی سی عربی نوشت: «اما نیروهای ائتلاف امیدوارند آنچه آن را مراحل پایانی عملیات نظامی ضد داعش می‌نامند، بزودی با متحدان عراقی خود آغاز کنند؛ اما چون در این قضیه به یقین نرسیده‌اند فرماندهان دو طرف تمایلی ندارند برای رسانه‌ها از این موضوع حرفی بزنند به خصوص که سیاسیون احتمالا روز بعدش خلاف نظر آنها حرف می‌زنند».

این گزارشگر در ادامه به نقل از یک مقام ارشد ائتلاف که چندین بار در جریان حملات علیه داعش در عراق کار کرده است و از نزدیک با فرماندهان ارشد عراقی کار کرده است، نوشت: تیم ما به ماموریت خود اعتقاد دارد ما به ملت عراق اعتقاد داریم ما به نیروهای امنیتی عراق اعتقاد داریم. به نوشته بی بی سی عربی، این مقام که عادت داشت روزانه با همتای عراقی خود ملاقات داشته باشد و با هم چای بنوشند از زمان قضیه ترور سردار سلیمانی روابط میانشان رسمی‌تر شده است.

به باور گزارشگر بی بی سی عربی در حال حاضر ماهیت تهدیدهایی که نیروهای آمریکایی با آن مواجهند از سمت عناصر داعش به سمت چیزهای کاملا متفاوت دیگری تغییر کرده است.