صوفی: شورای سیاست‌‌گذاری با اعتدالگراها ائتلاف نمی‌کند

گروه انتخابات ۹۸ الف،   3981106111

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت:‌ ملاک اصلی ما برای بستن لیست انتخاباتی، حضور اصلاح‌طلبان شناخته شده در لیست است.

صوفی: شورای سیاست‌‌گذاری با اعتدالگراها ائتلاف نمی‌کند

علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات دوم اسفند ماه مجلس گفت: متاسفانه رد صلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب در حدی است که امکان ارائه لیست کم شده و منتظر مشخص شدن نتیجه اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده هستیم، لذا تا آن زمان نمی‌توان با قاطعیت درباره لیست دادن یا ندادن اصلاح‌طلبان به ویژه در تهران اظهارنظر کرد.

**رایزنی عارف با رؤسای قوا و اعضای شورای نگهبان مصداقی نیست

صوفی همچنین درباره رایزنی‌ محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری با برخی مسئولان کشور از جمله رؤسای سه قوه و فقهای شورای نگهبان برای تجدیدنظر در صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب گفت: رایزنی‌هایی به طور عام در حال انجام است ولی اینکه بگوییم این رایزنی‌ها به شکل مصداقی است و به طور مثال صلاحیت این تعداد از نامزدهای اصلاح‌طلب به واسطه رایزنی‌های آقای عارف به تایید شورای نگهبان رسیده است، خیر این طور نیست. 

عضو شورای سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: البته این رایزنی‌ها محدود به روزهای اخیر نمی‌شود و مدت‌ها است که آقای عارف به شکل مداوم در حال رایزنی با اعضای شورای نگهبان و دیگر مسئولان ذی‌ربط است تا بتواند به این واسطه زمینه اصلاح فرآیند بررسی صلاحیت‌ها به نحوی فراهم کرده باشد تا اشکالاتی که در گذشته در این رابطه وجود داشته مرتفع شود. به هر حال هم در این دوره و هم در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که تعدادی از نامزدها با استناد به دلایل کلی رد صلاحیت شده‌اند.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره گمانه‌زنی‌هایی که از دیدار انتخاباتی روحانی با رئیس دولت اصلاحات و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی از جمله علی‌اکبر ناطق نوری و سیدحسن خمینی در فضای رسانه‌ای کشور دست به دست می‌شود گفت:  بنده به هیچ عنوان در جریان این دیدار نبوده و همانند دیگران این خبر را در فضای مجازی دیدم.

وی ادامه داد: این دیدار جزو ساختار و برنامه‌های تنظیم شده  شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نبوده است. بنابراین اگر هم این دیدار انجام شده باشد، مافوق راهبردها و جلسات شورای سیاست گذاری بوده است.

**شورای سیاست‌گذاری از کاندیداها غیراصلاح طلب حمایت نخواهد کرد

صوفی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان در مجلس دهم همکاری نزدیکی با طیف نزدیک به دولت به ویژه حزب اعتدال و توسعه داشتند، آیا در انتخابات آتی نیز احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با جریان اصطلاحاً اعتدال‌گرا وجود دارید؟ تصریح کرد: راهبرد مورد وفاق اعضای شورای سیاست‌گذاری که تمامی احزاب اصلاح‌طلب نیز عضو آن هستند این است که در حوزه‌های که اصلاح‌طلبان دارای نامزد هستند بالطبع لیست انتخاباتی نیز ارائه شود ولی در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان کاندیدایی نداشته‌ باشند،  لیستی نیز از سوی شورای سیاست‌گذاری  ارائه نمی‌شود و اصلاح‌طلبان از هیچ‌ کاندیدایی که شاخص‌های مدنظر شورای سیاست‌گذاری را نداشته باشد حمایت نخواهد کرد.

**طرح «سرا» از دستور کار شورای سیاست‌گذاری  خارج شده است

وی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا)‌ که به نظر می‌رسد پس از  اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها  از دستور کار شورای سیاست‌گذاری خارج شده، گفت: زمانی که اصلاح‌طلبان به طور کلی کاندیدایی نداشته باشند، خود به خود موضوع گزینش کاندیداها نیز منتفی است؛ حالا چه این گزینش بخواهد از سوی بدنه جریان اصلاحات صورت بپذیرد چه اینکه اعضای شورای سیاست‌گذاری بخواهند مسئله گزینش را پیاده‌سازی کنند. بنابراین به طور کلی صورت مسئله تغییر کرده و در شرایط کنونی جزئیات طرح سرا فعلا مورد نظر شورای سیاست‌گذاری نخواهد بود.

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: اگر وضع به همین منوال پیش برود و به فرض اینکه امکان بستن لیست وجود داشته باشد سازوکار پیش‌بینی شده در شورای سیاست‌گذاری از پایین به بالا خواهد بود، یعنی اینکه در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، شورای سیاست‌گذاری شهرستان از میان کاندیداهای اصلاح‌طلب آنکه رای بالاتری دارد را انتخاب کرده و  از دیگر کاندیداها درخواست می‌کند که به نفع آن شخص کنار بروند. 

صوفی همچنین درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی امکان بستن لیست دشوار شده، صحبت درباره سرلیستی خیلی محلی از اعراب نخواهد داشت.

**مرجع تصمیم‌گیر درباره بستن لیست شورای سیاست‌گذاری است نه حزب کارگزاران 

وی در واکنش به انتقاد برخی اعضای حزب کارگزاران که نسبت به اظهار نظر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر عدم امکان بستن لیست در تهران سخن گفته‌اند، اظهار داشت: اینکه در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان توان بستن لیست در تهران را دارند، نظر یک حزب است نه نظر کل جریان اصلاحات ولی آنچه که مسلم است این است که تنها نهاد تصمیم‌گیر در رابطه با بستن لیست اصلاح طلبان به ویژه در تهران شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خواهد بود.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات تاکید کرد: ملاک اصلی ما برای بستن لیست انتخاباتی، حضور اصلاح‌طلبان شناخته شده در لیست است. چهره‌هایی که یا در قالب احزاب اصلاح‌طلب فعالیت سیاسی می‌کنند یا اینکه علی‌رغم عدم حضور در احزاب اصلاح‌طلب اما کارنامه اصلاح‌طلبانه‌ مشخصی داشته باشند. بنابراین در بستن لیست صرفاً  به خوداظهاری افراد مبنی بر اصلاح‌طلب بودن توجه نمی‌شود.