فوت ۱۵ کودک پروانه‌ای به دلیل تحریم‌های ظالمانه

گروه سیاسی الف،   3981106095

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در حوزه سلامت و بهداشت گفت: بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم ها امکان مبادله مالی با شرکت های تولیدکننده دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی خاص را ندارند.

فوت ۱۵ کودک پروانه‌ای به دلیل تحریم‌های ظالمانه

به گزارش خانه ملت، ‌فریده اولادقباد در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 6 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام سوگواری فاطمیه(س)، گفت: علیرغم تحریم های یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران به نظر می رسد، فقدان اصل جدی برای اصلاحات ساختاری بودجه موجب شده است بسیاری از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش وابستگی به نفت، مورد توجه قرار نگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم توجه به گسترش درآمدهای مالیاتی بدون فشار بر مؤدیان و فعالان اقتصادی و تنها از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی، ساماندهی معافیت های مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی جدید و عدم مدیریت هزینه های دولت با تمرکز به مراکز عمده هزینه ای و اصلاحات فرایندی در آنها از طرف دیگر، موجب شده است که همچنان لایحه بودجه 99 بر مبنای درآمدهای غیرپایدار و غیرواقعی بسته شود.

وی افزود: در نظر گرفتن صادرات یک میلیون بشکه نفت خام، استقراض و برداشت وسیع از صندوق توسعه ملی و در نظر گرفتن ارقام غیرواقعی برای فروش اموال دولتی گواهی بر این مدعا است؛ استقراض از بانک مرکزی اگرچه در ظاهر آثار اقتصادی-سیاسی کمتری دارد اما در عمل فشار بیشتری بر طبقه متوسط و ضعیف اقتصادی خواهد گذاشت و نارضایتی آنها را در پی خواهد داشت و برداشت از صندوق توسعه ملی نیز آسیب پذیری کشور را در سال های آتی افزایش خواهد داد.

اولادقباد در ادامه ضمن تشکر از کمیسیون تلفیق بودجه به بیان محورهای اصلاحاتی درباره لایحه بودجه 99 پرداخت و گفت: اصلاح در حوزه منابع، ساماندهی معافیت های مالیاتی، اصلاحات در حوزه مصارف، کنترل هزینه های عمومی دولت، حذف موازی کاری میان دستگاه ها، بازآرایی نحوه استفاده از منابع نفتی در بودجه از مهم ترین اصلاحات باید باشد که موجب شفاف شدن مسئولیت های در تهیه، تصویب و اجرای بودجه خواهد بود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم های غیرقانونی آمریکا در حوزه سلامت زنان و کودکان به خصوص بیماران خاص، عنوان کرد: اساس اعمال مجدد تحریم های یکجانبه دولت آمریکا خلاف تعهدات دوجانبه مودت، منشور ملل متحد، توافق چندجانبه برجام، تعهدات حقوق بشری و بشردوستانه این دولت و همچنین مغایر دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری است.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل تحریم ها، شرکت های تولیدکننده دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی خاص امکان مبادله مالی ندارند، عنوان کرد: آنها به دلیل تحریم های ثانویه غیرقانونی دولت آمریکا، جرأت مبادله و تجارت با شرکت های ایرانی را ندارند که تا کنون 15 کودک پروانه ای و نیز تعدادی از مبتلایان به بیماری خاص در اثر عدم دسترسی به خدمات بهداشتی ناشی از تحریم های غیرقانونی فوت شده اند و میزان خسارت وارده ناشی از تحریم ها بر زنان و کودکان بیش از جنگ است.

اولاد قباد ادامه داد: نقض حق سلامت و بهداشت جسمی و روحی زنان و کودکان در اثر تحریم های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا خشونت علیه آنها به شمار می رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره کسری بودجه آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه انسانی و اجتماعی امری حاکمیتی تلقی می شود که اداره کارا و اثربخش آن مستلزم ایجاد عزم ملی است.

وی ادامه داد: تأمین و بحث عدالت در بهره وری از فرصت ها و تعلیم با کیفیت به خصوص در مناطق محروم، مرزی، روستاها، حاشیه شهرها و مناطق عشایری در راستای تأکیدات سند تحولات بنیادین ضروری است و استقرار نظام رفاه فرهنگیان در راستای ارتقای خدمات معیشتی، رفاهی، درمانی و مسکن الزامی است اما بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش در سال 99 معادل 57 هزار میلیارد تومان است که قطعا در سال آینده با چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان مواجه خواهیم شد همچنین از وزیر آموزش و پرورش انتظار می رود که اجرای نظام رتبه بندی معلمان بر اساس ماده 63 مصوبه برنامه ششم توسعه انجام شود.

رئیس فراکسیون زنان در ادامه با اشاره رویکردهای این فراکسیون در حوزه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: این فراکسیون پیگیر مطالبات حوزه زنان در موارد مختلف به خصوص اجرای شاخص های عدالت جنسیتی ماده 101 که بر اساس شاخص های اشتغال، آموزش و پژوهش، بهداشت و ماده 102 تحکیم بنیان خانواده و ماده 103 بیمه زنان خانه دار با اولویت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و تخصیص 300 میلیارد تومان بودجه در سال 98 و همچنین زنان عشایری و روستایی بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم فراکسیون زنان ارسال لایحه امنیت زنان است که از ریاست جمهور می خواهیم که در اسرع وقت و با قید فوریت این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند و همچنین تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بوده که این فرزندان از بی هویتی رنج می بردند از دیگر موارد مورد پیگیری فراکسیون زنان بود.

اولادقباد ادامه داد: همچنین لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و سایر طرح ها و لوایح که در کمیسیون های اجتماعی و قضایی در حال پیگیری است.

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم در ادامه تصریح کرد: در حوزه انتخابیه نیز اقدامات زیادی انجام دادیم که از جمله پیگیری برای تخصیص اعتبارات لازم جهت انجام پروژه بزرگراه تهران-پردیس و محورهای اسلامشهر-شهرری و تعریض، ایمن سازی و تأمین روشنایی برای جاده ها و محورهای مواصلاتی اطراف تهران و پیگیری برای تخصیص اعتبار برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر تهران از دیگر مطالبات ما بود که اعتبارات قابل توجهی به مدارس برای این امر تخصیص یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز در شهر تهران نیازمند 18 هزار کلاس درس برای سال آینده هستیم، یادآور شد: برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان در شهرستان های استان تهران، به خصوص پردیس توافقنامه جهت راه اندازی بیمارستان با خیرین و بیمارستان 400 تختخوابی اسلامشهر منعقد شده و مسأله تردد و حمل و نقل در استان تهران برای کاهش آلودگی و ترافیک اقداماتی انجام شده و تکمیل متروی اسلامشهر و پردیس در اولویت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تأکید می کنم اکنون که 40 سالگی انقلاب اسلامی را پشت سر می گذاریم، بر همگان واجب است که در این پیچ تاریخی حساس با وحدت رویه و انسجام جهت پیش بردن اهداف انقلاب و مطالبات به حق مردم در جهت تأمین منافع ملی کشور و مصلحت عمومی مردم گام برداریم.