تظاهرات "نه به دولت سهمیه‌بندی" در لبنان

گروه جهان الف،   3981106032

نیروهای امنیتی لبنان برای متفرق کردن معترضان به دولت جدید این کشور در مرکز بیروت از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، صدها معترض لبنانی در مرکز بیروت علیه دولت جدید این کشور تجمع کردند و تلاش داشتند از یک ایست امنیتی در مقابل مقر دولت عبور کنند. نیروهای امنیتی لبنان برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کردند.

نیروهای امنیتی لبنان به تظاهرکنندگان نسبت به نزدیک شدن به مقر دولت هشدار دادند و از آن‌ها خواستند مکان را ترک کنند. نیروهای ضد شورش نیز برای متفرق کردن معترضان مستقر شدند.

معترضان معتقدند دولت جدید شامل همان شخصیت‌هایی است که لبنان را دچار این وضعیت کرده‌اند.

اخیرا دولت لبنان با ریاست حسان دیاب تشکیل شد. این دولت ۲۰ وزیر دارد و یک دولت تکنوکرات است. دولت جدید باید بحران مالی را که به پایین آمدن قیمت ارز محلی و افزایش قیمت‌ها منجر شده حل کند.

یکی از تظاهرکنندگان تأکید کرد: ما خواهان دولت مستقل شدیم نه دولت وابسته به احزاب. افراد مستقل می‌توانند کشور را نجات دهند.

ظهر شنبه در تعداد زیادی از مناطق لبنان تظاهراتی با عنوان "اعتمادی به دولت جدید نیست" در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:"اعتمادی به دولت سهمیه‌بندی نداریم"، "خواهان دولت نجات هستیم".

معترضان تظاهرات خود را از شرق بیروت شروع کرده و به سمت سازمان برق و میدان‌های "شهدا" و "النجمه" در مرکز بیروت حرکت کردند.

معترضان در میدان "ساسین" نیز به سمت مقر پارلمان و با سر دادن شعار "بهایی نمی‌دهیم" به راه افتادند. معترضان تأکید کردند که به دولت اعتماد ندارند.

در منطقه فردان در بیروت نیز تظاهرات دیگر با حضور گسترده زنان برگزار شد. معترضان پلاکارد بزرگی در دست داشتند که روی آن این عبارت نوشته شده بود: "به دولت تکنو-سهمیه‌بندی" اعتماد نداریم.

آن‌ها از مقر وزارت کشور به سمت پارلمان حرکت کردند. معترضان دولت جدید را محکوم کرده و شعار "انقلاب انقلاب" سر دادند.

اعتراضات در لبنان علیه وضعیت اقتصادی و فساد ۱۷ اکتبر آغاز شد.