مهم‌ترین چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ 

گروه جهان الف،   3981105091 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
مهم‌ترین چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ 

به گزارش الف، پایگاه خبری المیادین در مقاله‌ای به بررسی مطالب درج شده در موسسات امنیتی و پژوهشی رژیم صهیونیستی در خصوص تحولات امنیتی فراروی اسرائیل در سال جدید میلادی پرداخته و نوشت که اسرائیلی‌ها معتقدند پروژه مقاومت در برابر اسرائیل پروژه‌ای با قدرت روز افزون است که توانسته موفقیت‌های متعددی را کسب کند.

بر اساس این گزارش، همزمان با آغاز هر سال محافل رسمی و مراکز مطالعاتی و پژوهشی اسرائیل ارزیابی های خود را در خصوص چالش‌های فراروی تل‌آویو در سال جدید مطرح می کنند، شاید یکی از مهمترین این موارد گزارش مرکز اطلاعات نظامی وابسته به ارتش اسرائیل در این خصوص است.

این گزارش همچنین به ارزیابی استراتژیک اسرائیل در سال 2019 در خصوص سال 2020 که از آکادمی مطالعات امنیت داخلی وابسته به دانشگاه تل‌آویو منتشر شده، اشاره کرده است. این آکادمی تحت مدیریت عاموس یادلین  فرمانده سابق نیروهای اطلاعات نظامی اسرائیل قرار دارد و یکی از مهمترین گزارش‌هایی است که در این خصوص صادر شده و به تصمیم سازمان موسسات رسمی رژیم صهیونیستی نیز نزدیک است.

المیادین در گزارش مذکور در این نکته توافق نظر دارند که تنش‌های امنیتی و نظامی اساسی فراروی اسرائیل در مرحله جدید شامل فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه پرونده هسته‌ای است. این رسانه‌ها مدعی هستند که ایران می‌تواند در صورتی که تمایل داشته باشد به تولید سلاح هسته‌ای و بمب اتم دست پیدا کند.

به نوشته المیادین، گزارش‌های مذکور تاکید دارند که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش گسترده‌ای برای ادامه تمرکز خود در سوریه و فعالیت در جبهه جولان به کار بگیرد.

این گزارش‌ها همچنین تلاش حزب‌الله برای دست پیدا کردن به سلاح‌های دقیق جهت برهم زدن موازنه قدرت با رژیم صهیونیستی را تنشی عمیق برای رژیم صهیونیستی و تهدیدی واقعی برای آن توصیف کرده و تاکید دارد که احتمال درگیری‌های گسترده در سال جاری در پی عدم سکوت ایران و حزب الله لبنان نسبت به هدف قرار گرفتن در سوریه و امکان واکنش گسترده آنها افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این که نقش منطقه‌ای سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز بعد از ترور سردار سلیمانی افزایش پیدا می‌کند، چرا که او کاریزمای فرماندهی قابل توجهی در منطقه دارد.

گزارش‌های امنیتی مذکور به تهدیدات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس و سایر گروه‌های مقاومت ضد رژیم صهیونیستی اشاره کرده و این جبهه را یکی از داغ‌ترین جبهه‌های فراروی اسرائیل توصیف کرده و امکان شعله‌ور شدن این جبهه را در هر لحظه بعید نمی داند. گزارش های صهیونیستی تاکید دارد که این تحولات مانعی در برابر گسترش قدرت مقاومت فلسطین نمی‌شود.

المیادین می‌افزاید که ارزیابی‌های اسرائیل افزایش فعالیت‌های ارتش تل‌آویو در هدف قرار دادن نیروهای مقاومت در عراق را بعید ندانستند، درست مانند اقداماتی که طی چند ماه گذشته ضد نیروهای الحشد الشعبی انجام دادند. این گزارش‌ها اعلام می کنند که ایران فعالیت زیادی در حمایت از نیروهای مقاومت عراق و یمن و ایجاد پایگاه‌های لجستیک برای آنها انجام داده است.

المیادین  در پایان مقاله خود تاکید می‌کند که گزارش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تفاوت چندانی با گزارش‌های سال‌های گذشته ندارد، البته این تفاوت‌ها در برخی موارد مشهود است، از جمله اینکه گزارش جدید، فعالیت‌های سیاسی ترکیه در منطقه مدیترانه را به عنوان یکی از خطرات امنیتی فراروی اسرائیل در سال جدید توصیف می‌کند و معتقد است که امضای توافق میان ترکیه و لیبی به ضرر یونان است که یکی از متحدان رژیم صهیونیستی شمرده می‌شود.

این گزارش صهیونیستی همچنین به روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های عربی اشاره کرده و آن را یکی از موفقیت‌های اسرائیل معرفی کرده است، علاوه بر این که مناسبات تل‌آویو با آمریکا نیز در نتیجه حمایت‌های نامحدود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور از اسرائیل گسترده‌تر شده است.

این مراکز مطالعاتی در عین حال تاکید می‌کند که نیروهای مقاومت در منطقه توان خود در برابر رژیم اسرائیل افزایش می‌دهند و تلاش می‌کنند از طریق افزایش قدرت نظامی و اطلاعاتی پیشرفته‌ای که طی سال های گذشته به دست آورده‌اند، اسرائیل را به محاصره کنند. این گزارش به افزایش فعالیت‌های مقاومت در سوریه و ایجاد پایگاه‌های نظامی در عراق و یمن اشاره کرده و می‌افزاید که تهدیدات امنیتی فراروی اسرائیل دیگر منحصر به دو جبهه شمالی با حزب الله لبنان یا جبهه جنوبی با گروه‌های مقاومت فلسطین نیست، بلکه گسترده‌تر شده و شامل جبهه آتش زیر خاکستر در کرانه باختری نیز می‌شود.

المیادین  در پایان نتیجه گیری می کند که هیچ مقایسه‌ای میان پروژه های متعدد در منطقه ملتهب خاورمیانه وجود ندارد، اما پروژه مقاومت در برابر اسرائیل پروژه‌ای با قدرت روز افزون است که موفقیت‌های متوالی را به دست آورده است. در مقابل این رویکرد، روند عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی ادامه دارد که با وجود جنجال تبلیغاتی گسترده‌ای که به راه انداخته، نتوانسته هیچ نفوذ واقعی در میان افکار عمومی عربی ایجاد کند.