توافقی برخلاف گفتمان و انتظار عمومی/ یک برجام فوتبالی

گروه ورزشی الف،   3981104032

درحالی که روز گذشته مسئولان اعزامی به مالزی از خبر خوش برای فوتبال ایران صحبت کردند اما در واقع توافق حاصل شده برخلاف انتظار عمومی بود.

به گزارش فارس، هفته گذشته برای فوتبال ایران روزهای خوبی نبود. تصمیم ناگهانی کمیته مسابقات ای اف سی مبنی بر گرفتن میزبانی تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به دلیل مسائل امنیتی شوک بسیار بدی را به فوتبال کشورمان وارد کرد.

منهای تبعات فنی و مالی و ... برای فوتبال ایران به لحاظ غرور ملی و عزت و آبروی کشورمان این موضوع احساسات مردم و حتی شمار زیادی از مسئولان ورزشی و سیاسی کشورمان را خدشه دار کرد. همین مسئله باعث شد تا از همان ساعات اولیه انتشار این خبر مواضع سخت و قاطعانه ای در قبال کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شود.

چندین جلسه مدیران عامل  باشگاه های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو با مسئولان فدراسیون فوتبال و همچنین مسئولان وزارت ورزش و جوانان برگزار کردند که خروجی همه این نشست ها مواضع سرسختانه بود؛ تن به ذلت نمی دهیم و حاضر نیستیم هیچ یک از تیم ها در کشور ثالث به میدان بروند.

این صحبت ها با شدت و حدت های مختلف و با جملات بیشتر و کمتر از سوی تمامی مدیران چهار باشگاه و مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان تکرار شد و این توقع برای فوتبالدوستان کشورمان به وجود آمد که حداقل این بار برخلاف تصمیم ناجوانمردانه ای که AFC بابت ماجرای عربستان گرفت مسئولان پای غرور و شرف ملی ایستاده اند و اجازه نمی دهند به بهانه های واهی حق میزبانی ایران که کشوری امن در منطقه است گرفته شود.

با این حال نشست روز گذشته نمایندگان ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا و نتیجه حاصل شده هر چند منجر به این شده تا میزبانی دور برگشت لیگ قهرمانان به تیم های ایرانی سپرده شود و در این مسیر دبیرکل ای اف سی در ایمیلی به باشگاه ها این ضمانت را داده است اما حقیقت ماجرا این است که وقتی حتی برای یک یا دو بازی ای اف سی تیم های استقلال و شهرخودرو را مجبور کرده با وجود حقی که برای میزبانی داشتند به کشور ثالث بروند یک شکست به حساب می آید. به خصوص که بعد از چند روز صحبت های قاطعانه مسئولان مبنی بر اینکه به هیچ عنوان حاضر نیستیم در کشور ثالث بازی کنیم اما به دلایلی که هنوز برای افکار عمومی روشن نیست دو نماینده ایران باید مسابقه پلی‌آف خود را در کشور امارات برگزار کنند. 

ماجراهای ایران و سعودی ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا این نگرانی را برای همه به وجود آورده است که ممکن است تا شروع رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در دور برگشت باز هم عوامل دست نشانده سعودی ها شرایطی را ایجاد نکنند که این اتفاق رخ ندهد. شاید در بهترین توصیف باید این توافقی که روز گذشته نوع اطلاع رسانی اش از سوی مردان اعزامی به مالزی به شکل قهرمانانه ای رخ داد را به برجام تشبیه کرد.

یک برجام فوتبالی. توافقی که منافع ایران در آن رعایت نمی شود و در نهایت نمایندگان کشورمان در رقابت های آسیایی هم باید مغلوب شرایط میزبانی مقابل رقبای خود باشند هم از نظر فنی با توجه به سفرهای مکرر در خارج از کشور و مشکلاتی که در این مسیر به وجود می آید. 

تاکید می کنیم درست است که برگزاری بازی های دور برگشت در ایران صورت می گیرد اما برگزاری دو بازی پلی آف درکشور ثالث نه تنها موفقیت به شمار نمی رود بلکه یک ضرر کاملا مشهود است. 

شاید بهتر باشد مسئولان ورزشی کشور در چنین مواقعی به جای صحبت های احساسی و تصمیمات از روی خشم یا بدون مطالعه با سعه صدر و بررسی همه جوانب موضع گیری کنند تا هم توقع عمومی پیش نیاید و هم این چنین صحبت از آبروی و عزت ملی نشود. در این حالتی که تیم های شهرخودرو و استقلال باید دو مسابقه مهم خود را خارج از کشور برگزار کنند هیچ عزتی برای کشور حاصل نشده و تازه باعث ایجاد دردسر برای کادرفنی دو تیم شده است. 

تیم هایی که تا دیروز تکلیف خود را برای برگزاری نحوه تمرینات نمی دانستند و با یک وضع بلبشو درحالی رفتن به امارات هستند. نکته منفی تر هم اینجاست که ای اف سی در نامه ای که به این دو باشگاه ارسال کرده ضمانتی برای گرفتن ویزای کشور امارات نداده است که این موضوع در نوع خودش جالب و قابل تامل است.