گزارش اختصاصی الف/ جزئیات درگیری های سنگین در شمال شرق استان صنعاء؛ تلاش مزدوران سعودی برای ورود به پایتخت یمن ناکام ماند + نقشه میدانی

گروه جهان الف،   3981102131

به گزارش گروه بین الملل الف، از عصر روز دوشنبه ( سی ام دی ماه) صدها تن از عناصر تحت فرمان رژیم سعودی عملیات گسترده ای را علیه مواضع نیروهای یمنی در بخش « نهم» در شمال شرق استان صنعاء ترتیب دادند.

حملات گسترده مزدوران سعودی در محور شمال شرق استان صنعاء پس از چند ماه آرامش نسبی با پشتیبانی جنگنده های ائتلاف صورت گرفت و درگیری ها پس از 48 ساعت در بخش « نهم» همچنان به صورت پراکنده در جریان است.

براساس اطلاعات به دست آمده، شماری از نظامیان رژیم سعودی هم در این عملیات شرکت داشتند و حملات را به همراه نیروهای مزدور از حومه کوه « الحول و سلطا» علیه رزمندگان یمنی مستقر در منطقه آغاز کردند.

اندکی از شروع درگیری ها در شمال شرق استان صنعاء نگذشته بود که رسانه های وابسته به ائتلاف از پیشروی عناصر مزدور رژیم سعودی و اشغال مناطقی از بخش « نهم» از جمله کوه «یام» و مناطق « فرضه و الضبوعه» خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل الف، پس از گذشت 48 ساعت از شروع عملیات و فروکش کردن درگیری ها حالا مشخص شده خبر سیطره مزدوران رژیم سعودی بر این مناطق کذب و نیروهای یمنی ابتکار عمل را در بخش نهم در دست دارند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با گروه بین الملل اعلام کرد: رزمندگان یمنی با وجود درگیری های سنگین و نفس گیر موفق شدند حملات نیروهای مزدور سعودی را در مناطق « یام، فرضه و الضبوعه» در شمال شرق استان صنعاء دفع کنند.

این منبع میدانی با بیان این که مزدوران سعودی حملاتی را هم علیه نیروهای یمنی در محور رشته کوه های « جرشب» ترتیب دادند، گفت: رزمندگان با واکنش قاطع مانع از اشغال برخی مناطق مهم شدند و حملات را در این محور خنثی کردند.

وی افزود: نیروهای مزدور رژیم سعودی با انجام این عملیات گسترده در تلاش بودند بخش « نهم» را به اشغال دربیاورند تا فشار به رزمندگان یمنی افزایش یابد و راهی برای ورود به پایتخت باز کنند که ناکام ماندند و به نتیجه ای نرسیدند.

این منبع میدانی اضافه کرد: نیروهای یمنی مستقر در جنوب شرق منطقه « فرضه» پس از دفع حملات سنگین، عملیات گسترده ای را علیه مزدوران سعودی در نزدیکی سه راهی مهم و راهبردی « الجوف» انجام دادند.

وی به هدف نیروهای یمنی از انجام این عملیات اشاره و تصریح کرد: رزمندگان یمنی اگر خود را به سه راهی الجوف برسانند و این منطقه را پاکسازی کنند، فشار بر نیروهای مزدور سعودی در مناطق اشغالی بخش نهم از محور شرقی چند برابر می شود و آنان در تنگنای شدیدی قرار می گیرند.

سه راهی الجوف یا همان مثلث « مارب - الجوف - صنعاء» در غرب استان مارب واقع شده است؛ جاده اصلی منطقه « الحزم» در جنوب غرب استان الجوف و جاده شهر مارب به این سه راهی متصل و سپس از محور غرب به صنعاء پایتخت یمن منتهی می شوند و همین مسئله اهمیت این سه راهی را چند برابر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل الف، بخش « نهم» در شمال شرق استان صنعاء از محور شمالی به استان الجوف و از محور شرقی به استان مارب متصل می شود و دروازه شمال شرقی برای ورود به پایتخت به شمار می آید؛ در جریان درگیری های سال های گذشته حدود 10 درصد از بخش نهم به اشغال مزدوران رژیم سعودی درآمد.