در نامه دیده بان به زنگنه مطرح شد: اخطار دیده‌بان شفافیت و عدالت به عدم حمایت وزارت نفت از تولید داخلی لوله‌های ترش

گروه اقتصادی الف،   3981102121 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیإت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به زنگنه اخطار داد در صورت عدم برخورد قاطع و صریح این وزارتخانه با موانع موجود در حمایت از تولید داخلی لوله ترش ، این موسسه موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد. شایان ذکر است دیده بان شفافیت و عدالت در آبانماه سال جاری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با ارائه راهکارهایی خواستار حمایت  از تولید لوله ترش شد.

اخطار دیده‌بان شفافیت و عدالت به عدم حمایت وزارت نفت از تولید داخلی لوله‌های ترش

به گزارش الف، متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای مهندس زنگنه
وزیر محترم نفت

سلام علیکم
پیرو نامه شماره 211-198-د مورخ 28/08/1398 دیده‌بان شفافیت و عدالت؛ توضیحاتی از مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت دریافت گردید در این خصوص به اطلاع می‌رساند:
1-  مدیرعامل شرکت ملی نفت توضیح نداده است که چرا خریدها به صورت غیررقابتی با قیمت‌های بالا از خارج از کشور و از طریق شرکت‌هایی بدون سابقه انجام شده است. در حالی که قیمت تمام شده داخلی بسیار کمتر است.
2-  در این پاسخ برای اثبات حمایت از داخل صورتجلسه‌ای مربوط به تاریخ 04/03/98 ارسال شده است که در آن مقرر گردیده بود سی هزار تن خرید از داخل کشور انجام شود. با وجود نزدیک به هشت ماه از صورتجلسه تاکنون قراردادی با تولیدکنندگان داخلی امضا نشده و طبعاً پولی هم بابت آن پرداخت نشده است. در حالی که قراردادهای متعددی برای واردات همین کالا از خارج از کشور با واردکنندگانی بدون سابقه امضا شده است.
3-  این مرقومه به هیچ یک از دغدغه های منعکس شده در نامه دیده‌بان پاسخ نمی دهد.
به نظر می‌رسد برای حل موارد مطرح شده، مجموعه وزارت نفت اراده لازم را ندارد. در این نامه اتمام حجت می‌کنیم که در صورت عدم برخورد قاطع، صریح و سریع وزارت نفت با مفسده‌های عنوان شده در نامه پیشین؛ دیده‌بان شفافیت و عدالت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

با احترام
احمد توکلی
رئيس هيأت مديره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت

02/11/1398

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۳۷۲۴۱۸:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
آقا شما .. از زنگنه و وزارت فشل نفتش چه انتظاری دارید عده ای .. جمعند و به راحتی رانت میدن میگیرن و بعد.. سریع پیگیری قضایی کنید از این جماعت پیر فرتوت انتظاری نیست.
ناشناس۱۳۰۳۷۵۲۱۹:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
وقتی حداقل کیفیت را نداشته باشد استفاده از تولید بی کیفیت ضررش بیشتر هست.
ناشناس۱۳۰۳۷۵۶۱۹:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
سایت مشرق کد خبر 968688 تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی:به گزارش مشرق، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرار مدیر مالی وزارت نفت و دستگیری وی در حین خروج از کشور، اظهار داشت: از آنجایی که تعدادی از مسئولان نفتی وابسته به آقای زنگنه کار خود را تمام شده می‌دانند، لذا به فکر غارت اموال بیت‌المال و ثروت‌های مردم که به امانت در دست وزارت نفت، مسئولان وزارت نفت و مسئولان شرکت نفت قرار داده شده افتاده‌اند. تا زمانی که این جریان که خود را نسبت به منافع ملت ایران بی تفاوت می‌دانند و متاسفانه ثابت شده از سلامت و صلاحیت لازم برخوردار نیستند بر امور نفت و مهم‌ترین وزارت خانه حاکم هستند از این اتفاقات به وفور خواهد افتاد.دهقان بر همین اساس اضافه کرد: آن روزی که خبر رسید مدیران نفتی تیم آقای زنگنه که به خاطر کرسنت و دیگر موارد محکوم شده بودند تحت تاثیر فشار ولابی های دولت بجای اینکه به زندان بروند، اجازه یافتند که دوباره بر وزارت نفت حاکم شوند آن روز فساد سازمان یافته آنها ونوچه های آنها در وزارت نفت را پیش بینی میکردیم. وی با طرح این سوال که چرا برخی مسئولان سابق قوه قضاییه درگذشته به افرادی که در گذشته فساد و رشوه‌گیری آنها در دادگاه ثابت شده و چند سال پیش نیز محکوم شده بودند اجازه دادند که پرونده آنها مسکوت بماند؟ گفت: وقتی چنین افرادی را بر وزارت نفت حاکم می‌کنند، طبیعی است که خود یا افراد زیرمجموعه آنها به دنبال این هستند که از این فرصت استفاده کرده و پول‌های ملت را به غارت ببرند و جهنم را برای خود بخرند.
ناشناس۱۳۰۳۷۶۲۱۹:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲
پرداخت «كميسيون»، «حق‌العمل» يا «پورسانت» به واسطه ها به منظور دستيابي به بازار هاي گوناگون، يكي از روش های فساد انگیز كم و بيش شناخته شده در معاملات اقتصادي از جمله معاملات بين‌المللي است. كم نيستند مواردي كه شركت هاي بزرگ چند مليتي، براي انجام معاملات بزرگ در عرصه هاي گوناگون، از فروش اسلحه گرفته تا ساخت نيروگاه يا بهره برداري از ميدان هاي نفتي، به جاي پذيرفتن رقابت با ساير شركت ها و گذشتن از كانال هاي قانوني براي عرضه بهترين پيشنهاد ها، ترجيح ميدهند از راه پرداخت در صدي از رقم كلي معامله به برخی شخصيت ها يا نهاد هاي با نفوذدولتی ، به هدف خويش دست يابند. همين «در صد»، كه «پورسانت» ناميده ميشود، يكي از مقولاتي است كه، در پيوند با پديده فساد و فعاليت گروه هاي معروف به مافيايي دولتی مطرح میشود ، گستردگي بخش دولتي در ايران، و معاملات اين بخش با شركت هاي خارجي، زمينه بسيار مساعدي را براي دريافت «پورسانت» فراهم ميآورد. قرار داد هاي نفتي بيش از همه در معرض سوء ظن قرار دارند. روزنامه ايران هم در یک مقاله ضمن تأكيد بر فريبنده بودن اين گونه قرار داد ها مي نويسد كه« اگر ارزش يك قرار داد نفتي يك ميليارد دلار باشد، يك در صد آن ده ميليون دلار معادل هشت ميليارد تومان ميشود و اين مبلغ آنقدر جذاب هست كه براي خيلي ها قابل صرفنظر كردن نباشد.»
ناشناس۱۳۰۳۷۶۴۱۹:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
جای تعجب ندارد چرا که خرید خارجی پورسانت دلاری و یورویی بزرگ دارد و کسی هم با این افراد دولتی برخورد..ی نمیکند پس چرا این فساد را انجام ندهند و وقتی مجازاتی برای این فساد نیست چرا باید به فکر رونق تولید داخل و خرید داخلی باشند آنهم در نفت معلوم الحال با لابی حول یک نفر ..‌‌‌«پورسانت» گرفتن بعضا به يك پديده.. در معاملات خارجي وزارت نفت ايران بدل شده است. روزنامه «رسالت» چاپ تهران به نقل از نماينده تجاري يك شركت اروپايي در تهران مي نويسد كه «برخي از ايراني هاي طرف قرار داد ما نرخ مشخصي دارند. آنها به هنگام عقد قرار داد بيش از هرچيز به فكر اخذ پورسانت هستند و بعضا در ازاي دريافت چند ده هزار دلار، حاضرند قرار داد هاي ناخوانده را امضا كنند…» نكته جالب آنكه هم رسانه ها و هم شماري از مسوولین کشوری از گستردگي پديده «پورسانت» سخن ميگويند، ولي اسامي كساني كه از اين پديده برخوردار شده اند همچنان به دنياي اسرار تعلق دارد.
ناشناس۱۳۰۳۷۸۷۱۹:۵۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
وزارت اطلاعات موظف است در چهارچوب وظائف قانونی خود، نقاط آسیب‌پذیر در فعالیتهای اقتصادی دولتىِ کلان مانند: معاملات خرید خارجی نظیر همین لوله ها و قراردادهای خارجی، و سرمایه‌گذاریهای بزرگ، طرح‌های ملّی، و نیز مراکز مهم تصمیم‌گیری اقتصادی و پولی کشور را پوشش اطلاعاتی دهد و به دولت و دستگاه قضائی در دستگیری عوامل مهره درشت یقه سفید و تحقق سلامت اقتصادی یاری رساند
ناشناس۱۳۰۳۷۸۹۲۰:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ما نیازمند اتحاد علیه مفاسد اقتصادی و دفاع از حقوق ملت هستیم. کشور ایران کشوری ثروتمند و غنی است اما بخاطر وجود فساد و رانت، دزدان و غارتگران اقتصادی مانع بهبود معیشت و زندگی مردم میشوند. به لطف الهی بی شک فساد رفتنی است و ملت ایران در این میدان نیز پیروز خواهد شد. بنده مطمئنم به فضل خداوند بزرگ فساد اقتصادی را بعنوان ام الفساد ریشه کن خواهیم کرد و به سیاهی فقر، فساد، تبعیض و نادرستی پایان خواهیم داد.
دیده بان تیز بین۱۳۰۳۸۰۷۲۰:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
با توجه به اینکه ایشان چندین بار در مصاحبه های خودشان اعلام کردند بنزین فقط کارتی میشود وگران و سهمیه بندی نمیشود در تمامی خسارات مالی و جانی بوجود آمده دخیل است و هم باید استیضاح شود و هم محاکمه
ناشناس۱۳۰۳۸۶۱۲۱:۳۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مسوولی که دغدغه ملت رو نداره خدا مرگش رو برسونه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین