استاد دانشگاه سانفرانسیسکو: رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خصمانه خواهد بود

گروه جهان الف،   3981101109

«رابرت اسمیت» معتقد است در سال جاری میلادی شگفتی های زیادی رخ خواهد داد و رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خصمانه و احتمالاً فشرده خواهد بود.

رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خصمانه خواهد بود
 

مهر نوشت: روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا از امروز اول بهمن ماه از سر گرفته می‌شود.

دادگاه استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در سنا قرار است شش روز در هفته جریان داشته باشد.

مجلس نمایندگان آمریکا رأی به استیضاح دونالد ترامپ داده و در همین راستا نیز ادامه این روند به مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه می‌یابد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۸ دی ترامپ را متهم کرد که با سوءاستفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش بر دولت اوکراین فشار آورده تا در انتخابات ایالات متحده، برای رسیدن به منافع سیاسی خود (دونالد ترامپ)، دخالت کند؛ و سپس تلاش کرده تا با ممانعت از انجام تحقیقات در مورد این کار خلاف، بر قضایا سرپوش بگذارد.

شرحی از دفاعیات تیم وکلای ترامپ که ۱۱۰ صفحه است، می‌گوید رئیس‌جمهوری هیچ کار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است.

وکلای دونالد ترامپ نوشته‌اند، مجلس نمایندگان آمریکا «از قانون اساسی به‌طور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فوراً و شدیداً آن را محکوم کند».

انتظار می‌رود در جلسه امروز سنا بر سر پیشنهادهای «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا، در مورد روند استیضاح مباحثه و رأی‌گیری انجام گیرد.

در این راستا مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*مجلس سنای آمریکا موضوع استیضاح ترامپ را در دستور کار قرار داده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست و آیا دموکراتها اجازه خواهند داد تا کار به رأی گیری نهایی برسد؟

قوانین محاکمه و استیضاح ترامپ در واقع حق قانونی و امتیاز منحصر به فرد مجلس سناست. در هر صورت، من انتظار ندارم که شاهدان دموکراتیک فراخوانده شوند.

*با توجه به اینکه رأی مجلس سنا به استیضاح تا حد زیادی مشخص است که به عزل ترامپ منجر نمی‌شود از اینرو آیا دموکراتها خواهان برگزاری مجلس سنا برای رأی گیری نهایی هستند؟

من فکر می‌کنم دموکرات‌ها از ابتدا فهمیدند که مجلس سنا رئیس جمهور را برکنار نمی‌کند، بنابراین چه دموکراتها بخواهند و چه نخواهند این مجلس سنا است که نشست استیضاح ترامپ را مدیریت کرده و به برکناری یا عدم برکناری رئیس جمهور رأی می‌دهد که نتیجه آن احتمالاً در راستای نظرات جمهوریخواهان - حزب اکثریت سنا - خواهد بود.

*برخی معتقد هستند که دموکراتها موضوع استیضاح ترامپ را طولانی می‌کنند تا به کمپین‌های نهایی انتخابات نزدیک شوند و نهایتاً هم اجازه نمی‌دهند موضوع برای بررسی نهایی به سنای آمریکا برود. ارزیابی شما چیست؟

من فکر می‌کنم دموکرات‌ها می‌خواهند و باید بخواهند دادگاه استیضاح هر چه سریع‌تر برگزار شود تا اینکه آنها بتوانند تأثیر آن را بر انتخاب کنندگان ارزیابی کنند و به سوی انتخابات مقدماتی و مبارزات انتخاباتی حرکت کنند.

*به طور کلی آیا موضوع استیضاح ترامپ بر نتایج انتخابات آمریکا و رأی مردم به ترامپ تأثیر دارد؟

دانستن این موضوع واقعاً دشوار است اما حدس من این است که تا نوامبر امسال بعید است استیضاح برای تصمیم گیرندگان موضوع تعیین کننده‌ای باشد.

*علیرغم خطرناک بودن موضوع استیضاح برخی معتقدند دموکراتها هیچ چاره‌ای برای تضعیف ترامپ نداشتند. در واقع آنها نه نامزد قدرتمندی برای مقابله با ترامپ دارند و نه آرای ترامپ به سبب عملکرد اقتصادی خوب او ریزش کرده است. ارزیابی شما چیست؟

ما نمی‌دانیم وضعیت اقتصادی در سال جاری چگونه است یا نامزد دموکرات چقدر قوی خواهد بود. در سال جاری شگفتی‌های زیادی رخ خواهد داد، بنابراین همه ما می‌دانیم که رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خصمانه و احتمالاً فشرده باشد.