چطور یک اندیشکده ضدایرانی، جانسون را خرید؟

گروه جهان الف،   3981101001

یک پایگاه تحلیلی در گزارشی از هدایای ۷۰ هزار پوندی اندیشکده آمریکایی ضد ایرانی «امریکن اینترپرایز» به نخست‌وزیر انگلیس و سه تن از وزرای کابینه وی برای حمایت از سیاست‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن در قبال ایران پرده‌برداری کرد.

 

به گزارش فارس، روزنامه «دیلی ماوریک» در گزارشی از رابطه پشت پرده و محرمانه «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و وزرای دولت وی با یک مؤسسه آمریکایی حامی جنگ با ایران پرده‌برداری کرد.

این گزارش توسط «مت کنرد» رئیس تحقیقات پایگاه تحلیلی «Declassified UK» تهیه شده است. این پایگاه یک بستر جدید از روزنامه‌نگاری تحقیقی است که سیاست‌‌های خارجی، نظامی و اطلاعاتی بریتانیا را تحلیل می‌کند.

پاداش ۷۰ هزار پوندی اندیشکده آمریکایی به جانسون

در مقدمه این گزارش نوشته شده است که مؤسسه بانفوذ «امریکن اینترپرایز» (AEI)، که ارتباط نزدیکی با دولت «دونالد ترامپ» دارد و از سیاست تغییر نظام در ایران حمایت می‌کند، بیش از ۷۰ هزار پوند به جانسون و سه تن از نزدیک‌ترین همپیمانان وی در کابینه انگلیس هدیه داده است.

طبق این گزارش‌، موسسه امریکن اینترپرایز که به عنوان «فرماندهی کمپین نومحافظه‌کاران برای تغییر نظام در عراق» توصیف می‌شود، پیش از این به ایجاد و تأمین بودجه یک لابی ضدایرانی در «واشنگتن دی سی» کمک کرد و هم‌اکنون بر روی پروژه مقابله با آنچه که «تهدید» ایران خوانده، کار می‌کند.

اعضای سابق اندیشکده امریکن اینترپرایز، کارکنان فعلی دولت ترامپ هستند

بر اساس این گزارش، بسیاری از معماران آمریکایی حمله به عراق که همچنین خواستار بمباران ایران شده‌اند، با موسسه امریکن اینترپرایز ارتباط دارند که از آن جمله می‌توان به «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا اشاره کرد که مستقیماً از موسسه امریکن اینترپرایز به دولت ترامپ پیوست.

یکی دیگر از افرادی که با این نهاد با نفوذ آمریکایی ارتباط دارد، «دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا است که از اعضای هیأت مدیره امریکن اینترپرایز به حساب می‌آید.

 

 

این گزارش سپس به همکاری این اندیشکده آمریکای با دولت انگلیس در خصوص سیاست‌های ضد ایرانی اشاره کرد و نوشت که مؤسسه امریکن اینترپرایز با سیاست‌های مقررات زدایی اقتصادی که بسیاری از چهره‌های کلیدی کابینه جانسون از آن حمایت می‌کنند، ارتباط دارند.

سفر جانسون به واشنگتن و دریافت پاداش حدود ۱۷ هزار پوندی از اندیشکده آمریکایی

در سپتامبر ۲۰۱۸، بوریس جانسون در سفری سه روزه به منظور دریافت پاداشی در ضیافت سالانه شام موسسه امریکن اینترپرایز به واشنگتن رفت. این نهاد آمریکایی مبلغ ۱۶ هزار و ۸۴۶ پوند برای تأمین هزینه‌های سه روز سفر نخست‌وزیر انگلیس به واشنگتن دی سی به وی هدیه داد.

در همان مراسم، جانسون به حاضران گفت: «هیچ‌چیز نمی‌توانست مرا متقاعد (به آمدن به واشنگتن) کند، تعجب می‌کنم که با شنیدن این خبر آمدم... من واقعاً هیجان‌زده‌ام که در اینجا در موسسه امریکن اینترپرایز هستم».

بنا به گزارش ثبت منافع پارلمان بریتانیا، مراسم موسسه امریکن اینترپرایز، اولین سفر خارجی جانسون بعنوان نماینده پارلمان انگلیس ظرف بیش از یک دهه به حساب می‌آمد که بودجه آن توسط یک شخص ثالث به وی اهدا شده بود. پیش از آن جانسون در سال ۲۰۰۷ برای یک تور کتاب به ایتالیا سفر کرده بود.

جانسون در مراسم موسسه امریکن اینترپرایز همچنین گفت: «این (موسسه امریکن اینترپرایز) یک نهاد بسیار مهم است. من سال‌های بسیار بسیار زیادی است که کار دانشمندان AEI و افراد مرتبط با این ارگان را دنبال می‌کنم و شما به طرز خارق‌العاده‌ای بانفوذ و محرک‌هایی برای تغییر هستید و من به این امر اعتقاد دارم».

سکوت دو روزه جانسون بعد از ترور سپهبد سلیمانی

این گزارش سپس به اقدام اخیر واشنگتن در ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و نوشت، یک روز بعد آنکه ترامپ دستور حمله به قاسم سلیمانی را صادر کرد، «متئو کانتینتی» یکی از اعضای موسسه امریکن اینترپرایز طی یادداشتی که بر روی وب‌سایت AEI بازنشر شده بود، ترور سپهبد سلیمانی را «ضربه چشمگیری به تروریسم بین‌المللی و تأیید مجدد بر قدرت آمریکا» توصیف کرد.

این گزارش تحقیقی در ادامه نوشت، جانسون نیز تا دو روز بعد از ترور سپهبد سلیمانی در تاریخ سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) هیچ حرفی نزد اما در نهایت بیانیه‌ای را منتشر کرد که تا حد زیادی در حمایت از اقدام واشنگتن در ترور سپهبد سلیمانی بود.

جانسون در بیانیه خود در واکنش به ترور سپهبد سلیمانی گفت: «ژنرال قاسم سلیمانی، تهدیدی برای تمام منافع ما بود. ما قصد سوگواری برای مرگ وی نداریم».

 

 

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت، جانسون در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که حمله آمریکا به فرمانده ارشد ایران، طبق قوانین بین‌الملل «جرم تعرض» به حساب می‌آید.

سخنرانی جانسون درباره سردار و دریافت جایزه از امریکن اینترپرایز

جایزه و پاداش موسسه امریکن اینترپرایز به جانسون درست دو ماه بعد از استعفای وی از سمت وزارت خارجه انگلیس به او اعطاء شد و این در حالی است که جانسون وقتی وزیر خارجه بود در خصوص ایران اینگونه می‌گفت: «من اعتقاد ندارم که باید به دنبال هدف تغییر نظام در ایران باشیم. نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این تغییر به سوی بهتر شدن خواهد بود زیرا این مثل این است که بخواهم تصور کنم که قاسم سلیمانی... می‌تواند به موقعیت و جایگاه بسیار خوبی دست یابد».

این گزارش توضیح داد، جانسون درست چهارماه بعد از مطرح کردن این اظهارنظرات، به واشنگتن رفت تا پاداش خود را از موسسه امریکن اینترپرایز دریافت کند.

رابطه تنگاتنگ اندیشکده امریکن اینترپرایز با دولت ترامپ

آنطور که در این گزارش توضیح داده شده است، موسسه امریکن اینترپرایز ارتباط نزدیکی با دولت ترامپ دارد. در اکتبر ۲۰۱۷، «مایک پنس» معاون ترامپ طی سخنرانی در این موسسه، «آرتور بروکس» رئیس وقت این موسسه را «دوستی نزدیک‌تر از برادر» توصیف کرد و گفت: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از من خواست که به همه در موسسه امریکن اینترپرایز سلام برسانم. رئیس‌جمهور امروز مرا به اینجا فرستاد تا به دلیل حمایت مقتدرانه از برنامه‌های ما از شما قدردانی کنم».

پنس سپس به موضوع ایران اشاره کرد و به موسسه امریکن اینترپرایز گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به ایران هشدار داده است. به شما می‌گویم که کاری که اینجا در موسسه امریکن اینترپرایز انجام می‌دهید برای آینده آمریکا حائز اهمیت است... من امروز اینجا هستم که به شما اطمینان دهم که من و رئیس‌جمهور ترامپ در (پیشبرد) تعهدات شما سهیم هستیم».

این گزارش سپس نوشت که اظهارات پنس لفاظی نبود زیرا ترامپ در اولین ۱۴ ماهه آغاز فعالیت خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ۶ تن از کارکنان امریکن اینترپرایز را برای کار در دولت خود به استخدام درآورد و بسیاری دیگر از افرادی که در دولت وی کار می‌کردند، ارتباط دیرینه‌ای با موسسه امریکن اینترپرایز داشتند.

از طرف دیگر وب‌سایت کاخ سفید نیز تا حد زیادی به به مقاله‌های تحلیلگران موسسه امریکن اینترپرایز در حمایت از تصمیمات جنجالی ترامپ اشاره کرده است.

در ژانویه ۲۰۱۸، «مایک پامپئو» رئیس سابق سیا که هم‌اکنون بعنوان وزیر خارجه آمریکا فعالیت دارد، برای سخنرانی به موسسه امریکن اینترپرایز رفت و اواخر همان سال، «مارک اسپر» بیست و سومین وزیر ارتش ایالات متحده آمریکا برای سخنرانی به موسسه امریکن اینترپرایز رفت و ۹ ماه بعد از آن، ترامپ، وی را بعنوان وزیر دفاع آمریکا منصوب کرد.

نقش اندیشکده آمریکایی در تأمین بودجه وزرای انگلیسی

طبق این گزارش، جانسون تنها وزیر در دولت جدید بریتانیا نیست که موسسه امریکن اینترپرایز به وی پاداش داده است. موسسه امریکن اینترپرایز یک کنفرانس سالانه بسیار محرمانه‌ را در فصل بهار در اقامتگاه مجلل «سی آیلند» در ایالت «جورجیا» ایالات متحده آمریکا برگزار می‌کند که این کنفرانس بعنوان «جاذبه رهبران [حزب جمهوری‌خواه] و اعضای جهان تجاری» توصیف می‌شود اما هیچ اطلاعاتی درباره افرادی که در آن مشارکت می‌کنند و موضوعات مورد بحث در این کنفرانس موجود نیست و تمامی پنل‌ها و بحث‌های این کنفرانس محرمانه است.

این گزارش سپس توضیح داد که «ساجد جاوید» وزیر دارایی انگلیس و دومین سیاستمدار قدرتمند بریتانیا در مارس ۲۰۱۱ و همان سالی که نماینده پارلمان شده بود، برای اولین بار در کنفرانس موسسه امریکن اینترپرایز شرکت کرد و بعد از آن در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ در ۶ کنفرانس از هشت کنفرانس سالانه امریکن اینترپرایز شرکت کرد.

 

 

از ژوئن ۲۰۱۲ تاکنون، جاوید در هیچ سفر خارجی با هزینه یک طرف ثالث شرکت نداشته و فقط در سفرهای خارجی که بودجه آن توسط موسسه امریکن اینترپرایز تأمین شده، شرکت کرده است و در مجموع ۳۱ هزار و ۲۸۵ پوند به عنوان هدیه از موسسه امریکن اینترپرایز دریافت کرده است.

یکی دیگر از افرادی که به صورت مداوم در کنفرانس‌های موسسه امریکن اینترپرایز حضور دارد، «مایکل گاو» است که همپیمان نزدیک نخست‌وزیر انگلیس و وزیر مشاور در کابینه انگلیس است که در خصوص اجرای سیاست‌ها به جانسون مشاوره می‌دهد.

طبق این گزارش، گاو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به جز یکسال در تمامی کنفرانس‌های سالانه امریکن اینترپرایز مشارکت کرده است و معادل ۲۲ هزار و ۷۶۳ پوند در چهارسال گذشته از این موسسه آمریکایی دریافت کرده است.

گاو در کنفرانس سالانه ۲۰۱۸، به همراه «گری اشمیت» از محققان موسسه امریکن اینترپرایز، در پنلی تحت عنوان «سازندگان امپراطوری جدید: چین، ایران و روسیه» شرکت کردند. آنچه در آن پنل گفته شده، معلوم نیست اما در سال ۲۰۱۸، اشمیت ویدئویی تحت عنوان «عقب‌نشینی آمریکا و ظهور روسیه، چین و ایران» برای وب‌سایت امریکن اینترپرایز ساخت.

وزرای انگلیسی برای شرکت‌ در نشست‌های ضدایرانی پاداش می‌گیرند

در نوار ویدئویی فوق، اشمیت از دولت آمریکا خواست تا با افزایش بودجه نظامی و قدرتنمایی بیشتر در مقابل ایران در غرب آسیا، از عقب‌نشینی آمریکا از نقش چندین دهه‌ای به عنوان قدرت سیاسی و نظامی برجسته جهان، جلوگیری کند.

در یک پنل دیگر در کنفرانسی به رهبری اشمیت، این سؤال مطرح شد که «آیا ارتش آمریکا آمادگی مبارزه و پیروزی در تقابل‌های احتمالی با کشورهای تجدیدنظرطلب همچون ایران را دارد؟» گاو نیز در کنار اشمیت در این کنفرانس مشارکت کرده بود اما اطلاعاتی موجود نیست که نشان دهد آیا این پنل درباره ایران اظهارنظر کرده یا خیر.

یکسال بعد در سال ۲۰۱۹، گاو به همراه «لیز تراس» که هم‌اکنون وزیر امور تجارت بین‌الملل انگلیس است، در کنفرانس سالانه موسسه امریکن اینترپرایز ایالت جورجیا شرکت کرد و تراس برای این سفر چهارروزه خود، هشت هزار و ۲۰۰ پوند دریافت کرد.

لابی انگلیس و آمریکا علیه ایران

طبق این گزارش، پنس و «جرد کوشنر» مشاور ارشد ترامپ در کاخ سفید و داماد وی و پامپئو نیز به همراه گاو و تراس در کنفرانس ۲۰۱۹ موسسه امریکن اینترپرایز گفت‌وگو کردند.

این پایگاه تحلیلی ادامه داد که محتوای سخنرانی‌های سه وزیر انگلیسی در موسسه امریکن اینترپرایز و جزئیات این نشست‌ها و برنامه‌های سفر آنها همچنان محرمانه است.

موسسه امریکن اینترپرایز به هیچ عنوان، تأمین کننده بودجه این برنامه‌ها و نشست‌های خود را فاش نمی‌کند و آنطور که این پایگاه تحلیلی نوشته است، مشخص نیست که امسال کدام یک از وزرای کابینه انگلیس احتمالاً در نشست امسال امریکن اینترپرایز در جورجیا در فصل بهار شرکت خواهد کرد و حتی زمان برگزاری این نشست نیز محرمانه است.

بر اساس این گزارش، پنج تن از وزرای محافظه‌کار دولت انگلیس از جمله «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه پیشین انگلیس، در بازه زمانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ سخنرانی سیاسی در موسسه امریکن اینترپرایز صورت دادند که یکی از این وزرا، «نیکی مورگان» بود که که هم‌اکنون وزیر فرهنگ در کابینه جانسون است.

راه‌اندازی ایران اینترپرایز و ترویج جنگ علیه ایران

طبق این گزارش، مقابله با ایران یکی از موضوعات نشست‌های موسسه امریکن اینترپرایز است. در سال ۲۰۰۹، در آغاز دولت اوباما، این موسسه آمریکایی پروژه‌ای را تحت عنوان «پروژه‌ تهدیدات مهم» با هدف «اطلاع‌رسانی و آموزش سیاستگذاران» درباره تهدیداتی که متوجه آمریکا است، ایجاد کردند.

این پروژه از دو تیم تشکیل شده بود که یکی از آنها منحصراً بر «تهدیدات ایران» متمرکز شده بود. طبق این گزارش، موسسه امریکن اینترپرایز کارکنان زیادی دارد که حامی اقدام نظامی علیه ایران هستند.

«پائول ولفوویتس» معاون وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» و محرک اصلی حمله آمریکا به عراق، یکی از محققان و کارشناسان موسسه امریکن اینترپرایز است که بر روی «سیاست خارجی و دفاعی» کار می‌کند.

وی در تاریخ هفتم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ماه) با پیشینه کار در امریکن اینترپرایز در شبکه فاکس‌نیوز از ترور سپهبد سلیمانی حمایت کرد و گفت: «می‌دانید، به دام انداختن این فرد با همراهان درجه یک وی در یک جاده خالی در وسط شب که هیچ غیرنظامی کشته نشود، یک فرصت نادر بود. زمان آن رسیده بود که باید به سرعت اقدامی برجسته انجام می‌دادیم».

 



ترامپ و مشاورانش در اتاق بررسی اوضاع در کاخ سفید بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران در انتقام از خون سپهبد سلیمانی . مایک پنس نفر اول سمت چپ، مایک پامپئو نفر دوم سمت چپ، مارک اسپر، نفر اول سمت راست که همگی این افراد از زمان تحلیف ترامپ در موسسه امریکن اینترپرایز سخنرانی و نشست‌هایی را برگزار کردند

 

بولتون که قبل از پیوستن به دولت ترامپ در امریکن اینترپرایز فعالیت داشت، در سال ۲۰۱۵ و زمانیکه در این موسسه آمریکایی فعالیت داشت طی یادداشتی در نیویورک‌تایمز که در وب‌سایت موسسه امریکن اینترپرایز بازنشر داده شد، تأکید کرد: «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید».

یک روز بعد از ترور سپهبد سلیمانی، بولتون در صفحه توییتر خود ضمن تأیید این اقدام آمریکا نوشت: «تبریک به همه آنهایی که در حذف قاسم سلیمانی مشارکت داشتند: «این (ترور سپهبد سلیمانی) که خیلی وقت است زمان آن فرارسیده بود، ضربه قاطعانه‌ای به فعالیت‌های شرورانه نیروی قدس در سراسر جهان  بود. امیدواریم که این اولین گام به سوی تغییر نظام در تهران باشد».

 

 

حمایت آمریکا از عباس فخرآور برای ترویج پروژه ضدایرانی

موسسه امریکن اینترپرایز در گذشته با «امیرعباس فخرآور» از مخالفان نظام ایران همکاری داشته است. در ماه می ۲۰۰۶، یکسری اسناد دیپلماتیک «ویکی‌لیکس» نشان داد که فخرآور، جاسوس دولت آمریکا بوده است و همچنین مشخص شد که فخر‌آور «به دعوت موسسه امریکن اینترپرایز، به دبی رفته بود و در آنجا با ریچارد پرل (مشاور سیاسی و لابی‌گر آمریکایی) دیدار کند و برای حرف زدن درباره ایران، روادید آمریکا را دریافت کرده بود».

بر اساس این گزارش، پرل یک چهره کلیدی در دولت‌های ریگان و بوش و یکی از حامیان حمله آمریکا به عراق و تغییر نظام در ایران بوده است و یکی از محققان و کارشناسان موسسه امریکن اینترپرایز بوده است. پرل خیلی سریع «یک ناهار محرمانه» برای فخرآور در موسسه امریکن اینترپرایز با حضور مقام‌های پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا ترتیب داد.

فخرآور بعد از ورود به آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۶، به همراه «مایکل لدین» از کارشناسان امریکن اینترپرایز در کنگره حاضر شد تا درباره «بن‌بست هسته‌ای ایران» گزارش دهد.

 

 

در جلسه کنگره، فخر‌آور خواستار تحریم‌های «شدید» علیه دولت ایران شد و گفت: «تغییر نظام... به ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند».

لدین نیز در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران برای مدت ۲۷ سال است که با ما در جنگ است و ما هنوز پاسخ آنها را ندادیم...اولین گام این است که دست از فریب خود برداریم که می‌توانیم از طریق مذاکره به راه‌حل برسیم. ما چنین کاری نمی‌توانیم بکنیم».

طبق گزارش لس‌آنجلس تایمز، فخرآور خیلی زود رئیس موسسه تازه بنیانگذاری شده ایران اینترپرایز شد که نام خود و حمایت مالی خود را از موسسه امریکن اینترپرایز دریافت کرده است.

 موسسه امریکن اینترپرایز در یک نشست سه‌روزه در واشنگتن در اکتبر ۲۰۰۶، ایجاد شد و فخر‌آور، لدین و «رضا پهلوی»، پسر شاه مخلوع ایران در میان حاضران در این نشست بودند و بسیاری گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که موسسه امریکن اینترپرایز تا حد زیادی از راه‌اندازی موسسه ایران اینترپرایز که هم‌اکنون تعطیل شده است، حمایت کرد.

فخرآور همچنان در آمریکا است و «موسسه آزادی ایران» را بنیانگذاری کرده و همچنان به عنوان رئیس آن فعالیت دارد.

در سال ۲۰۱۸، فخرآور به همراه بولتون در شبکه فاکس‌نیوز حاضر شد و گفت: «مردم ایران.....عاشق رئیس‌جمهور ترامپ هستند» و بولتون که حامی هرچه سریعتر بمباران ایران است، بعنوان اینکه همیشه در خصوص مساله ایران، درست وارد عمل می‌شود و حرف می‌زند، قدردانی کرد.

ارتباط تنگاتنگ اندیشکده جنگ‌طلب انگلیس با اندیشکده آمریکایی و فخرآور

بر اساس این گزارش، فخرآور همچنین ارتباطاتی را با حزب حاکم محافظه‌کار در بریتانیا برقرار کرده است و در اکتبر ۲۰۱۹، به عنوان مهمان اندیشکده جنگ‌طلب انگلیسی «جامعه هنری جکسون» به لندن رفت. وی به دعوت «دنیل کوژینسکی» عضو محافظه‌کار پارلمان انگلیس و حامی شدید رژیم عربستان سعودی به لندن رفته بود. «اندرو بوئی» عضو محافظه‌کار پارلمان انگلیس و کهنه‌سرباز نیروی دریایی انگلیس، ریاست نشست اندیشکده هنری جکسون را برعهده داشت.

فخرآور در این اندیشکده در اظهاراتی ضدایرانی گفت که دولت‌های اروپایی باید گفت‌وگو با ایران را متوقف کنند. وی بار دیگر خواسته تشدید تحریم‌های ایران را مطرح کرد و مدعی شد که هرگونه سودی که از تجارت، نصیب ایران شود، پول خون جوانان ایرانی است.

طبق این گزارش، جامعه هنری جکسون با موسسه امریکن اینترپرایز ارتباط دارد و بسیاری از کارشناسان این نهاد آمریکایی در لیست مراجعین و کارشناسان این اندیشکده انگلیسی مشاهده می‌شوند که از آن میان می‌توان به ریچارد پرل، جاشوا موراچیک و بیل کریستول اشاره کرد.

جایزه «ایروینگ کریستول» اندیشکده آمریکایی به حامیان جنگ با ایران

اعطای جایزه «ایروینگ کریستول» به «بوریس جانسون»، بزرگترین افتخاری محسوب می‌شود که موسسه امریکن اینترپرایز بریا بسیاری از چهره‌های طرفدار جنگ قائل می‌شود.

«چارلز کراتامر» خبرنگار و نویسنده‌ای بود که برجام را «فاجعه‌بار» و بدترین توافق از زمان توافق مونیخ در سال ۱۹۳۸ تا زمان امضای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین بعلاوه آلمان) توصیف کرد و امریکن اینترپرایز جایزه ایروینگ کریستول را به وی اعطا کرد. توافق مونیخ به آلمان نازی اجازه گسترش مرزهایش را داد.

یکی دیگر از دریافت‌کنندگان این جایزه در سال ۲۰۱۵، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که از مخالفان برجام و گفت‌وگو با ایران بود و اخیراً نیز از اقدام دولت ترامپ در ترور سپهبد سلیمانی حمایت کرد.

یکسال بعد از اعطای جایزه ایروینگ کریستول به جانسون، این جایزه به «نیکی هیلی» سفیر سابق دولت ترامپ در سازمان ملل اعطا شد. هیلی نیز از چهره‌هایی بود که از ترور سپهبد سلیمانی استقبال کرد و گفت که ترامپ با این تصمیم «قاطعیت و عزم زیاد خود را نشان داد و من فکر می‌کنم که خیلی وقت پیش باید این اقدام (ترور سپهبد سلیمانی) صورت می‌گرفت».

«ایروینگ کریستول»، پدرخوانده جنبش نومحافظه‌کاری در آمریکا است که نام جایزه از او گرفته شده است و قبل از مرگش در سال ۲۰۰۹، خلاصه‌ای از نظرش درباره چگونگی اعمال سیاست خارجی آمریکا را مطرح کرد.

او در سوالی پرسید: «چه فایده‌ای دارد که بزرگترین و قدرتمندترین کشور جهان باشیم و نقش امپریالیستی نداشته باشیم؟»

جانسون یکی از دو بریتانیایی است که جایزه ایروینگ کریستول را دریافت کرده است. نفر دوم، لیز تراس است که به پایگاه خبری Declassified گفت: «موسسه امریکن اینترپرایز یک اندیشکده قابل احترام و مستقل است که به صورت منظم میزبان سمپوزیوم‌هایی است تا درباره سیاست و ایده‌ها بحث‌هایی صورت گیرد. سیاستمدارانی از طیف‌های مختلف سیاسی در آن حضور پیدا می کنند تا بینش خود را ارائه دهند و به ایده‌ها گوش دهند و درباره بحث‌ها اطلاع‌رسانی کنند».

این پایگاه خبری در پایان نوشت که جانسون، جاوید، گاو و موسسه امریکن اینترپرایز حاضر به اظهارنظر درباره این مقاله نشدند.