تکذیب وجود سم در محصولات لبنی فارس

گروه سلامت الف،   3981029166

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: وجود سم در شیر و محصولات لبنی این استان شایعه است وعموم جامعه می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به مصرف این محصولات اقدام کنند.

به گزارش مهر، سیدعبدالله جزایری تصریح کرد: روز شنبه بیست و هشتم دی ماه، کارشناس مهمان در برنامه صبح بخیر ایران شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که شیرهای خام مصرفی در صنایع لبنی آلوده به سم آفلاتوکسین است که این امر پایه و اساس علمی ندارد.

وی با بیان اینکه هرگونه اظهار نظر در خصوص موضوعات مربوط به سلامت مواد غذایی از حساسیت بالا در زمینه امنیت غذایی برخوردار است و امکان تحت الشعاع قراردادن تولیدات دامی کشور را دارد، افزود: این اظهار نظرها باید مبانی علمی و مستندات لازم برخوردار باشد و در نهایت به تأیید مراجع ذی صلاح علمی و متولیان قانونی مربوطه رسانیده شود که متأسفانه این امر در تولید برنامه صبح بخیر ایران رعایت نشده است.

جزایری ابراز کرد: نظارت بر بهداشت تولید شیرخام در واحدهای گاوداری از تأمین نهاده‌های دامی، عملیات پیشگیری، بهداشت و درمان دام و نیز شیردوشی تحت نظارت دقیق کارشناسان فنی دامپروری و دامپزشکی آغاز می‌شود.

وی افزود: حمل و نقل و تجمع شیر در مراکز جمع آوری تحت نظر کارشناسان زبده و با استفاده از تجهیزات پیشرفته آنالیز شیرخام انجام می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: نهایتاً در کارخانه‌های شیر و فرآورده‌های لبنی در زمان تحویل گرفتن شیرخام، کیفیت اعم از بارمیکربی و سموم موجود در شیر خام مورد بررسی قرار می‌گیرد و در زمان فرآوری آن استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی کشوری و جهانی به منظور مصرف داخلی و صادرات محصولات به کشورهای منطقه و جهان صورت می‌گیرد.

جزایری تاکید کرد: اظهارات بی پایه و غیر مستدل علمی در شرایط خاص کنونی کشور چه به صورت عامدانه یا سهوی به نفع تولیدکنندگان شیر و محصولات لبنی و مصرف کنندگان نیست.