چگونه قوی شویم؟

دکتر علی دارابی،   3981029157

رهبر حکیم انقلاب اسلامی بارها و به‌طور اخص در خطبه‌­های نماز جمعه دی‌ماه ۹۸ مهم­ترین راهکار برای بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان را «قوی‌شدن ملت ایران» مطرح کردند. معنای دیگر قوی‌شدن همان اقتدار ملی است؛ اما به‌راستی راهکارهای تحقق این راهبرد حیاتی چیست؟

چگونه قوی شویم؟

(یکم) افزایش اعتماد عمومی: اقتدار مبتنی بر رضایت، مشروعیت و قانونمندی است و هر قدر این اقتدار همراه با رضایت، حمایت، پشتیبانی آحاد ملت باشد بی‌شک مهم‌ترین عامل قوی‌شدن است. بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای مردم آگاه، متخصص، دارای انگیزه، عزت و اراده برای غلبه بر ناممکن­‌ها و تحقق آرمان­های بلند خود است. امروز جلب رضایت همه مردم به مثابه اصلی‌ترین راهبرد نظام برای قوی‌شدن است. گفتمان خدمت باید از سوی همه مسوولان در همه نهادها و دستگاه‌ها سرلوحه وظایف باشد؛ ما همه نوکر و خادم مردم هستیم. رهبری فرمودند: «مشروعیت همه امور به دست مردم است.»


(دوم) حفظ وحدت ملی: وحدت ملت ایران در سال 1357 موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد و انقلاب 22 بهمن 57 برآمده از وحدت ملی ایرانیان بود. و در ادامه «انقلاب اسلامی» در ادوار مختلف از دوران جنگ تحمیلی تا بازسازی کشور و عرصه­‌های مختلف نقش اساسی را در اتحاد و انسجام ایرانیان داشته است. ایران در روی کره زمین تنها کشوری است که 15 کشور را در همسایگی خود دارد که مرکب از زبان­­ها، ادیان، نژاد­ها، مذاهب و ایدئولوژی‌های مختلف هستند. در داخل کشور نیز ایران بزرگ متشکل از اقوام، نژادها، زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌­های مختلف است؛ رنگین‌کمانی از تنوع و گوناگونی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که همه در سایه «اسلام و ایران» زیست ایمن و امنی دارند. افزایش وحدت درونی و همزیستی مسالمت‌آمیز و برادرانه با کشورهای همسایه و تلاش مستمر برای کاهش تنش‌ها و اختلافات از شاخصه­‌های مهم «قوی‌شدن» ایران اسلامی در عرصه داخلی و خارجی است.


(سوم) مقابله با ضعف‌ها و چالش‌ها: اقتدار در فرهنگ سیاسی به معنای «تواناشدن»، «توانستن و توانمندی» است. فرهنگ انگلیسی آکسفورد آن را «اتوریته» به معنای واداشتن دیگران به اطاعت تعریف کرده است. کشور و ملتی که بخواهد «قوی» باشد و حرف و موضع او مورد قبول، پذیرش و حتی اطاعت دیگران قرار گیرد، نباید دارای «ضعف­ها و چالش­ها»ی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی باشد.


در صدر این چالش­ها «وابستگی و عدم استقلال شخصیت»، «تردید و ابهام در هویت ملی»، «بیم و ترس از دشمنان»، «ضعف اراده برای غلبه بر مشکلات» و «فقدان امید به آینده روشن» است. ما ملتی با پشتوانه عظیم تاریخی، عزتمند و باغیرت و بااراده در جامعه جهانی شناخته شده‌ایم. این آسیب‌ها و چالش‌ها مرتبط با آحاد افراد و ساختار جامعه است. همه باید سهم خود را در برطرف‌کردن این آسیب‌ها تعریف و عمل کنیم. وجود مسوولان و نهادهای پاسخگو، شفافیت و قانون‌گرایی در امور کشور و مبارزه قاطع با فساد همراه با «روحیه انقلابی­گری، مدیریت جهادی و عدم‌هراس از توطئه دشمنان» گام‌هایی مهم برای غلبه بر چالش­ها هستند.


(چهارم) استحکام درونی جمهوری اسلامی: از مهم­ترین راهکارهای «قوی‌شدن» توجه به مولفه­‌های اقتدار ملت ایران است که استحکام درونی آن بالاترین درجه از نماد اقتدار محسوب می‌شود؛ اقتصاد قوی و مقاوم با تکیه بر ظرفیت­های داخلی، کاهش وابستگی کشور به بیگانه، افزایش صادرات و تولید ثروت از طریق حمایت از کارآفرینان و مولدان رونق کسب‌وکار، اهتمام بایسته برای کاهش وابستگی منابع درآمدی کشور به نفت، توجه به علم و فناوری و تلاش بایسته برای عمران، آبادانی، سازندگی و پیشرفت ایران از نمادها و مظاهر استحکام درونی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. افزون بر این هماهنگی ساختارمند بر پایه قانون توسط نهادها و دستگاه­های اجرایی کشور و پرهیز از اختلافات و عدم حاکمیت سلیقه در اداره امور، همه و همه سازوکارهای قوی‌شدن ما در داخل و نظام بین‌المللی را نمایندگی می‌کند.


(پنجم) افزایش اقتدار نظامی: برخلاف برخی از اشخاص و چهره‌های سیاسی که بر این باورند که امروزه عصر «گفت‌­وگو» و نه عصر «موشک­ها» است اما افکار عمومی دنیا در کمال حیرت در آغازین روزهای سال نو مسیحی با اقدام تروریستی دولت آمریکا و شهادت سردار صلح، امنیت و مقاومت، حاج قاسم سلیمانی شاهد بطلان این تفکر بودند؛ همان کسانی‌که رهبری فرمودند: «جنتلمن‌هایی که از گفت­‌و‌گو صحبت می‌کنند اما خود آنان تروریست‌های واقعی با دستکش‌های مخملی» هستند.


تشدید تحریم‌های ظالمانه، غیر‌انسانی و ضد‌بشری رژیم حاکم بر آمریکا و همراهی متحدان غربی و عربی آنها علیه ملت مقاوم و انقلابی ایران امری است نه امروزی، بلکه 40 سال است که در جریان است. سیلی محکمی که سپاهیان اسلام به آمریکا در منطقه زدند و ابهت پوشالی استکباری آمریکا را در هم شکستند گویای این امر است که باید اقتدار نظامی و دفاعی کشور را افزایش دهیم و از جریان مقاومت که راهی برای بیداری مسلمانان و ایستادگی در برابر ظلم و استثمار بیگانگان در کشورهای اسلامی است حمایت بنیادی داشته باشیم.

«مقاومت» کلیدواژه قوی‌شدن، افزایش امنیت ملی، تحقق منافع ملی ایرانیان، خیزش جهان اسلام برای بیرون‌کردن آمریکا و متحدان آن از منطقه است. این‌ها سازوکار قوی‌شدن و تحقق اقتدار همه‌جانبه ملت ایران برای آنکه در عرصه جهانی بازیگر و کشوری مهم و موثر در معادلات جهانی باشد، محسوب می‌شود. ایمان، پای کار بودن، انگیزه داشتن، حفظ وحدت و همبستگی ملی و باور به توانستن و قادر‌بودن «موتور محرکه این قوی شدن» است.

منبع: صبح نو