کتاب استارتاپی لازمه توسعه دانش حوزه استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان

گزارش بازرگانی،   3981029069

چند سالی است طبق نامگذاری‌های سالانه، اولویت کشور بر تولید ملی و رونق تولید بوده است و سیاست‌های کلی کشور در این راستا در نظر گرفته می‌شوند. در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت در ۳۰ مرداد ۹۸ محورهای اصلی اقتصادی کشور که می‌تواند محرک و مولد سایر حوزه‌‌های اقتصادی باشد برشمرده شد و توصیه شد تا دولت با جدیت به فکر توسعه و رفع موانع آن‌ها باشد. یکی از این ارکان مورد تذکر ایشان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان یا استارتاپ‌ها بود که خوشبختانه می‌بینیم در جامعه استقبال خوبی از آن صورت گرفته و جوانان زیادی در تلاش هستند تا بتوانند از این طریق سهمی در توسعه اقتصادی کشورشان داشته باشند.

یکی از لوازم اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال یا دانش‌بنیان، توسعه دانش در این حوزه است تا جوانان بتوانند ریسک‌های زیاد ورود به این عرصه را به خوبی شناخته و از آن‌ها به سلامت عبور کنند. این موضوع از آنجایی اهمیت مضاعفی پیدا می‌‌کند که بدانیم درصد بسیار قابل توجهی از استارتاپ‌ها هرساله شکست می‌خورند. شکست استارتاپ‌‌ها اگرچه در کل دنیا امری طبیعی است، اما دولت و سازمان‌ها باید تلاش کنند تا با توسعه زیرساخت‌ها و نیز توسعه دانش حوزه استارتاپ‌ها احتمال وقوع این رخداد و شکست را کاهش دهند.

توسعه دانش حوزه استارتاپ‌ها در دنیا به جدیت دنبال شده و کتاب‌ها و منابع بسیار باارزشی تولید شده‌اند که به همت جمعی از مترجمین به فارسی نیز در دسترس است. اما خوب است در حوزه رونق اقتصاد دانش‌بنیان داخلی به این حوزه نیز توجه شود و کتاب‌هایی بومی و ایرانی در این حوزه نگاشته شده تا جوانان بتوانند با نمونه‌ها و تجارب داخلی، استارتاپ خود را راه‌اندازی کنند.

در جستجویی ساده در فضای اینترنت و دانشگاه‌ها، می‌توان کتابی را یافت که به این مهم توجه کرده است. کتاب مدل‌های استارتاپی با حمایت مادی و معنوی دانشگاه صنعتی شریف به چاپ رسیده است. این کتاب توسط آرمان صفایی تالیف شده که به گفته خود او، تلاشش بر این بوده تا محتوایی بومی و مناسب بازار و اکوسیستم استارتاپی ایران تولید کند. مزیت این کتاب آن است که برخلاف سایر کتاب‌های حوزه مدیریت تنها مثال‌های کسب‌وکارهای بین‌المللی موفق را ارائه نداده بلکه مثال‌های خوبی از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی نیز ارائه کرده است که نکات و ایده‌های این کتاب را اجرا کرده‌اند. بخش قابل توجه دیگر این کتاب نیز مصاحبه‌هایی است که مولف با استارتاپ‌های موفق ایرانی داشته و از آن‌ها درباره علت موفقیت مدل کسب‌وکارشان پرسیده است.


برای خرید این کتاب می‌توانید اینجا کلیک کنید و مستقیم از وب‌سایت مولف یا سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، این کتاب را تهیه کنید.