ترکیب تایید نشده کابینه لبنان اعلام شد

گروه جهان الف،   3981027009

وزیر امور دارایی لبنان در حالی از نهایی شدن روند تشکیل کابینه لبنان مرکب از هجده وزیر متخصص خبر داد که رسانه‌های لبنانی هم پیش‌نویسی تایید نشده از ترکیب کابینه و تعداد کرسی‌های اختصاصی به طوائف اصلی را منتشر کردند.

به گزارش فارس،  وزیر امور دارایی لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد که لبنان در آستانه اعلام کابینه جدید خود قرار دارد.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان روز پنجشنبه در حضور «علی حسن خلیل» وزیر دارایی دولت پیشبرد امور این کشور میزبان «حسان دیاب» مامور تشکیل کابینه جدید این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری «المنار»، در این دیدار که بیش از دو ساعت به طول انجامید اوضاع کلی کشور و تلاش‌های دیاب برای تشکیل کابینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خلیل پس از این نشست گفت: «دیدار میان بری و مامور تشکیل کابینه بسیار مثبت و تکمیل کننده روابط مستمر بین دو طرف بود و فضای دستیابی به توافق بر سر تشکیل دولتی را فراهم کرد که متشکل از افرادی متخصص است که نماینده وسیع‌ترین اقشار ممکن در لبنان محسوب می‌شوند».

وزیر دارایی لبنان با اعتقاد به اینکه روند تشکیل کابینه لبنان با پیشرفت بسیار زیادی همراه بوده است، گفت: «ما در آستانه تشکیل دولت جدیدی هستیم. مهم این است که دولتی مرکب از متخصصان است و همان گونه که مامور تشکیل کابینه پیشنهاد داده بود از هجده وزیر تشکیل شده است.»

وی در پایان سخنان خود مجددا تاکید کرد: «مهم این است که ما در آستانه تشکیل کابینه در اسرع وقت هستیم».

پایگاه خبری «النشره» هم تشکیل کابینه را تقریبا نهایی خواند و فهرستی از وزرای جدید کابینه را منتشر کرد که البته از سوی منابع رسمی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

النشره همچنین گفت البته حزب الله هنوز اسامی دو وزیر خود را اعلام نکرده است، اما احتمالا تا فردا لبنان شاهد تولد دولت جدید خود خواهد بود و اگر اصلاحاتی هم در این پیش نویس ترکیب کابینه ایجاد شود، جزیی خواهد بود.

در کابینه جدید لبنان، «حسان دیاب» (سنی) نخست وزیر است، «غازی وزنی» (شیعی) وزیر دارایی است. «طلال اللادقی» (سنی) وزیر کشور است، «میشل منسی» (مسیحی ارتودکس) وزیر دفاع است.

بر اساس این گزارش، «ناصیف حتی» (مارونی) وزیر امور خارجه لبنان، «امال حداد» (مسیحی ارتودکس) وزیر اقتصاد و «طلال حواط» (سنی) وزیر مخابرات است.

یک شخصیت شیعی نزدیک به حزب الله که احتمال می‌رود «علی حیدر» باشد وزیر بهداشت در کابینه جدید لبنان است، «ریمون غجر» (مسیحی ارتودکس) وزیر بهداشت، «لمیا یمین الدویهی» (مارونی) وزیر مشاغل، و «سالم درویش» (شیعی) وزیر فرهنگ است.

«منال مسلم» (کاتولیک) وزیر محیط زیست، «فرتینیه اهانیان» (ارمنی) وزیر گردشگری، «ماری کلود نجم» (مارونی) وزیر دادگستری، «رمزی مشرفیه» (دروزی) وزیر امور اجتماعی و مهاجران، «طارق مجذوب» (سنی) وزیر آموزش وپرورش و جوانان و ورزش هستند.

یک شخصیت شیعی که هنوز حزب الله معرفی نکرده است وزیر صنعت خواهد بود. «دمیانوس قطار» (مارونی) وزیر کار است و وزیر اطلاع رسانی می‌ماند که احتمال می‌رود وزارتخانه آن با گردشگری (ارمنی) ادغام شود یا جزء وزرایی باشد که نخست وزیر انتخاب می‌کند.

با این حساب در کابینه جدید لبنان چهار وزیر از شیعیان، یک وزیر از دروزی‌ها، ۹ وزیر از مسیحی‌ها و چهار وزیر از اهل تسنن حضور دارند.