سندروم خبر بد چیست؟

گروه سلامت الف،   3981026080

کارشناس ارشد روان‌شناسی گفت: اگر به مدت طولانی در معرض اخبار بد قرار بگیرید دچار سندروم خبر بد خواهید شد.

سهیلا پرچگانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با روش‌های مواجهه با بمباران اخبار بد، اظهار کرد: در شرایطی که اوضاع سیاسی کشورها تغییر می‌کند، ممکن است احساس ضعف، خشم، نگرانی و علائمی مانند سردرد، درد معده، بی‌خوابی و بی‌اشتهایی برای افراد به وجود آید.

وی با تاکید بر لزوم رعایت مرز پیگیری اخبار، افزود: باید در جریان اخبار باشیم ولی مرز آن را رعایت کنیم. اگر پیگیری اخبار زندگی روزانه افراد را مختل می‌کند دو زمان در شبانه‌روز مانند صبح یا عصر را به چک کردن اخبار اختصاص دهند و مابقی روز زمانی را برای انجام کار، تفریح و استراحت در نظر بگیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه باید در راستای اهداف مشترک گام برداشته و از هرگونه بحثی که منجر به تنش می‌شودT برای حفظ سلامت روان خودداری شود، تصریح کرد: افراد باید به دنبال وجه اشتراک با دیگران باشند و در صحبت‌های‌شان در رابطه با مسائل گوناگون و در برخی بحث‌های سیاسی در محیط کاری یا غیره با دیگران که منجر به تنش می‌شود، از مطالبی که با یکدیگر توافق دارند صحبت کرده و در راستای اهداف مشترک قدم بردارند.

این روان‌شناس در رابطه با یافتن راه مناسب برای مشارکت در جامعه، گفت: افراد باید راه‌های موثری برای مشارکت در جامعه پیدا کنند؛ چراکه می‌توان هرچند اندک گام‌های موثری در جامعه برداشت، مانند مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و جمعی، فعالیت‌های اجتماعی یا سازمان‌های خیریه  تلاش‌های مهمی در این زمینه هستند.

پرچگانی در رابطه با روش ایجاد آرامش در خود، ادامه داد: افراد باید در جست‌وجوی آرامش باشند. ایمان و حضور در محافل، انجام مدیتیشن روش‌های آرام‌سازی با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود به افراد را در آرام‌تر کردن خود کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد باید به طور ویژه از خود مراقبت کند، اظهار کرد: افراد باید با خواب کافی، غذای سالم و ورزش از خود مراقبت کرده و برای کاهش استرس با اقوام و دوستان خود ملاقات کنند.

این مسئول در رابطه با سندروم خبر بد و علائم آن، تصریح کرد: اگر انسان در مدت طولانی در معرض خبر بد باشد، دچار سندروم خبر بد خواهد شد. خستگی، خشم، سطح انرژی پایین، خواب‌آلودگی، گریه بی‌دلیل، بی‌معنی بودن به علایق خود و از دست دادن قدرت کار کردن از جمله علائم سندروم خبر بد است.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه افراد دچار سندروم خبر بد، کنترلی روی رفتار خود ندارند، گفت: افراد دچار به سندروم خبر بد پرخاشگر شده و کنترلی روی رفتار خود ندارند، کربوهیدرات بیشتر مصرف کرده و دچار رفلکس معده شده و به دنبال آن دچار افزایش وزن می‌شوند.

پرچگانی در رابطه با راهکار کنترل سندروم خبر بد، ادامه داد: افراد مبتلا باید به فعالیت امروز خود فکر کرده و به روزها و ماه‌های آینده فکر نکنند، احساسات خود را بپذیرند و  به خود اجازه ناراحت شدن و گریه کردن دهند ولی پس از آن با خود مهربان باشند و از چیزهایی که کنترلش برای‌شان سخت است، فاصله بگیرند.

وی در رابطه با راه‌های کنترل استرس، خاطرنشان کرد: مصرف بیشتر سبزیجات، انجام مدیتیشن و یوگا، کشیدن نفس عمیق و دعای مثبت به مردم از راه‌های کاهش استرس است.