چاووش اوغلو: امکان جانبداری بین ایران و آمریکا وجود ندارد

گروه جهان الف،   3981025106

وزیر خارجه ترکیه درباره روابط بین ایران و آمریکا و موضوع برجام اظهار داشت: ما معتقد به دیپلماسی هستیم. ترکیه برای کاهش تنش می‌کوشد. امکان جانبداری در این زمینه وجود ندارد. مهم یافتن راه‌حل و ادامه توافقات موجود است.

به گزارش تسنیم، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در بنیاد پژوهش‌های سیاسی و اقتصادی «ستا» در خصوص افزایش تنش بین ایران و آمریکا طی دوره اخیر گفت: تلاش زیادی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا انجام داده‌ایم. عراق نباید به میدان درگیری دیگر کشورها تبدیل شود.
وی افزود: ما معتقد به دیپلماسی هستیم. ترکیه برای کاهش تنش می‌کوشد. امکان جانبداری در این زمینه وجود ندارد. مهم یافتن راه‌حل و ادامه توافقات موجود است.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به خروج ترامپ از برجام که منشا تنش‌های اخیر است اظهار داشت: ما در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایستادیم زیرا خروج آمریکا از برجام را درست نمی‌دانستیم. اتحادیه اروپا نیز همین موضع را گرفت.

چاووش اوغلو با بیان اینکه گام‌های آمریکا در این مسیر اشتباه بود، گفت: تلاش برای میانجیگری بین ایران و آمریکا از سوی کشورهای مختلف از جمله گروه 20 و گروه 7 و همینطور ژاپن انجام گرفته است. آمریکا مذاکره بدون پیش شرط می‌خواهد و اما ایران برداشته شدن تحریم‌ها پیش از مذاکره را می‌خواهد.

وی در خصوص شهادت سردار سلیمانی نیز اظهار داشت: پس از این اقدام تنش‌ها افزایش یافته و رسیدن به نقطه مطلوب را راحت نمی‌دانیم. پس از گذشت زمان و حاکمیت بیشتر عقلانیت تلاش خود را مجدداً آغاز خواهیم کرد. باید تنش‌ها کاهش یابد زیرا در غیر اینصورت همه خسارت بزرگی خواهیم دید.