تظاهرات دانشجویان و گسست های اجتماعی و سیاسی

ناصر ایمانی،   3981025092 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
تظاهرات دانشجویان و گسست های اجتماعی و سیاسی

طی این هفته و از زمان اعلام اشتباه سامانه پدافندی ایران در هدف قراردادن هواپیمایی اکراینی و شهادت تعداد زیادی از عزیزان و نخبگان کشور ، تعدادی از دانشگاههای ایران با اعتراض دانشجویان عزیز مواجه بود . علت اعتراض آنان ، دروغ گوئی مسئولان طی سه روز درمورد علل سقوط هواپیما و نیز داغدار بودن برای شهادت تعداد زیادی از دانشجویان و برجستگان علمی کشور است .

نفس این تظاهرات بسیار با ارزش است و بیانگر پویایی و حساس بودن قشر دانشجو ست . دانشگاهیان کشور حق دارند و باید حساس ترین قشر جامعه باشند و نسبت به وقایع کشور عکس العمل نشان دهند.

دانشگاه خمود و ساکت و نظاره گر ؛ برازنده یک جامعه فعال و پویا نیست . این اعتراضات موجب می شود که مسئولان سطوح مختلف در رفتار و حکمرانی و اطلاع رسانی های خود بسیار دقیق باشند و مجبور شوند افکار عمومی را در هر موضوعی با خود همراه کنند و رابطه مونولوگی آنان با جامعه خاتمه یابد . از این اعتراضات باید بعنوان یک فرصت استفاده کرد .

نمی خواهیم در خصوص اینکه آیا دروغی به مردم گفته شده است یا خیر و نیز علل و عوامل اطلاع رسانی غیر صحیح از صبح چهارشنبه تا صبح شنبه قضاوتی داشته باشیم . این مهم بعهده مسئولات مختلف دولتی و نظامی است . اما نباید به اعتراضات دانشجویان کشور نیز روی ناخوش نشان داد. آنها بصورت مسالمت آمیزدردرون دانشگاه ها تظاهرات می کنند .

از شعارهای تند آنها نیز باید گذشت کرد و باید به علل و عوامل شعارهای تند آنان توجه کرد . مسلماً این دوستان آمریکایی نیستند بلکه رد نشدن برخی از آنها از روی پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی ، مخالفت با آن چیزی است که نظام می گوید نه موافقت با چیزی که آمریکا می گوید !

آنها آمریکایی نیستند بلکه به عملکرد جمهوری اسلامی ( درست یا غلط ) معترضند .نمی خواهم این تعداد جمعیت دانشجویان را نماینده تام دانشجویان کشور بدانم که مسلماً چنین نیست اما لازم است به افکار وخواست آنان نیز توجه کرد و تا حد امکان به اقناع فکری آنان پرداخت نه مقابله و مخالفت با آنها.

قطعاً این تعداد دانشجویان صرفاً به هدف قرار گرفتن هواپیمایی اکراینی شعار نمی دهند . همچنانکه اعتراض تظاهر کنندگان آبان ماه نیز صرفاً برای افزایش قیمت سوخت نبود و همچنانکه تظاهرات بیست و پنج میلیونی مردم در بزرگداشت و تشییع شهید سلیمانی صرفاً اعلام حمایت و موافقت با تمام عملکردهای نطام نبود.

این دانشجویان خشم فروخفته ای دارند که سالهاست بر روی هم انباشته شده و در موقعیت های مختلف سرباز می‌کند .و وقتی این خشم ها فوران میکند ، هر گونه شعاری را در مخالفت با نظام سر می دهند و با هر چه جمهوری اسلامی اعلام می‌کند مخالفت می‌نمایند .

قصدی برای تائید مواضع و شعارهای این دانشجویان کشور را ندارم اما می گویم که باید به این فاصله گسست شدید در عرصه سیاست و افکار عمومی توجه جدی داشت . همچنانکه در عرصه اقتصادی نیز چنین می گوئیم .

پاسداشت مقابله با گسست های اجتماعی و سیاسی بسیار اهمیت دارد اگر چه این گسست مربوط به تعداد محدودی از افراد جامعه باشد،اما مهم عمق این گسست است نه دامنه آن . اگر حکومت در عرصه دفاع نظامی برای حفظ امنیت کشور بسیار مقتدر باشد اما مردم به کار آمدی آن تردید داشته باشند و امید آنان به آینده کشور و خودشان کمرنگ شود ، آسیب های آن بسیار جدی خواهد بود .

نگوئیم که سپاه پاسداران در حفظ امنیت داخلی وخارجی کشور درمقابله با دشمنان چه دستاوردهای بزرگی داشته است . این را حتی معترضان هم میدانند . اعتراض آنها به مجموعه رفتار حاکمان طی سالهای عدیده است که به آنها و خواست و افکار آنها بی توجهی شده است .

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۹۴۷۵۶۰۹:۳۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
ترس از افشای ونشان دادن مخالفت اکثر مردم باعث انفجار توده‌ای مردمی در آینده دارد
ناشناس۱۲۹۴۸۴۴۱۰:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مسئولی که در ناز و نعمت زندگی می کند، دلش برای مردم نمی سوزد.
ناشناس۱۲۹۴۷۷۰۰۹:۴۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید به سولات مردم و از جمله دانشجویان جواب منطقی و صریح داده شود.
گورخواب۱۲۹۴۸۵۴۱۰:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
انتخابات آزاد و شفاف هم سطح جوامع دموکراتیک در تمام ابعاد قدرت، تنها راه نجات ایران و هر کشوری است.
ناشناس۱۲۹۵۲۲۷۱۳:۵۶:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شما احتمالا لندن رو مثال میزنید دیگه...اگه تایید میکنید که جوابتون روشنه.یه خانمی ۷۰ ساله قدرت رو قبضه کرده.اگه کشور دیگه ای مورد نظرتون هست بگید بدونیم
ناشناس۱۲۹۴۷۷۱۰۹:۴۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
برای این قشر کم تجربه و در پر قو بزرگ شده باید چندین واحد درس در رفتار اجتماعی و کنترل غلبه بر احساسات گذاشت همه چیز کشور که اینترنت و فست فود و گرده نخود نیست
ناشناس۱۲۹۴۸۱۵۰۹:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
تجربیات شما و هم فکرانتان شده این وضعیت که هم داریم می بینیم!!!
شهاب۱۲۹۵۷۴۹۲۰:۴۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مثل اینکه شما و همه اونهایی که مثبت دادند همدیگر رو می شناسید!!متهم کردن و انگ زدن به کسانی که نظر مخالف دارند به ظاهر ساده ترین راه فرافکنی هست ولی هیچ مسیری برای اصلاح امور ایجاد نمی کند،انتخاب درست و آزادانه مقدماتی مانند مطالعه ،آگاهی،تفکر و قوه تحلیل نیاز دارد، هر وقت چنین مقدماتی فراهم شد سایر مباحث قابل گفتگو هستند.
دانیال۱۲۹۵۷۷۶۲۱:۰۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
نه عزیز اشتباه نکن این وضعیت برمیگرده به اینکه بیشترمون دیگه هیچ وطن پرستی نداریم و شدیم بازیچه
ناشناس۱۲۹۴۸۲۷۱۰:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
تو که آبگوشت می خوری واسه مملکت چی کار کردی ؟
علی۱۲۹۴۸۴۸۱۰:۱۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
با این توهینها مطمئن باشید که منتقدان بیشتری را به دشمن تبدیل می کنید.
ناشناس۱۲۹۴۸۵۲۱۰:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید چند واحد روانشناسی هم برای تو بگذارند!!!!
ناشناس۱۲۹۵۱۲۹۱۲:۴۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
ایشان مگر درس خوانده اند که واحد هم بگذرانند
ناشناس۱۲۹۴۹۷۹۱۱:۱۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کم تجربه ها باتجربه ها را قورت میدهند
ناشناس۱۲۹۴۹۸۵۱۱:۲۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید اشکنه و آبگوشت بخورن تا درد مردم و پدران و مادران بفهمن
f۱۲۹۴۹۹۱۱۱:۲۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حق اعتراض را نمیشود نفی کرد. فقط باید به روش منطقی انجام پذیرد و شعارها هنجار شکننانه و خلاف جریان علت اعتراض نباشد. اما کاش قشر دانشجوی ما که خودم با این قشر سروکاردارم بفهمد در همه جوانب و مسایل کشور بیطرفانه اعتراض کند مثلا بعضی مسوولین رده بالا همواره شعور ما را توهین یکنند میگویند ما خبر نداشتیم، یا ارزهایی دولتی گرفته شد اما کالایی با قیمت آن ارزبه مردم نرسیدو هزاران چیز دیگر. یا اعتراض نکنیم یا در همه مسائل مطالبه گر باشیم.
شمالی۱۲۹۵۰۳۶۱۱:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شما اطلاع نداری حرف نزن ، همه پرقویی نیستند ، دانشجوهایی را میشناسم که با کار بدنی مثل کشاورزی و بنایی خودشان را بالا کشیدند و هنوز هم اوقات فراغت خود همین کارها را میکنند ... همین قضاوت صفر و صدی شما و امثال شماست که اینگونه شکاف تو جامعه ایجاد کرده ... این سخن امام علی را شنیدی ؟ : نادان را نبینی مگر در افراط و تفریط .
ناشناس۱۲۹۵۶۳۸۱۹:۱۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بنایی؟! برادر یا خواهر گرامی، سالهاست که با وضعی که کنکور دارد اصولا عموم دانشجویان دانشگاههای اصلی تهران، از خانواده های برخوردار محسوب می‌شوند.
ناشناس۱۲۹۵۰۷۴۱۲:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اینقدر زمین شخم نزده در کشور داریم اینقدر هدر رفت نیرو داریم
ناشناس۱۲۹۵۳۲۲۱۵:۰۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید از هدر رفت این همه انرژی در کف دانشگاه ها و خیابان برای احیای این همه زمین موات و شکستن سنگ معادن با کلنگ و تیشه کمک شایان گرفت
ناشناس۱۲۹۵۱۴۰۱۲:۵۸:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
افکار و عملکرد مثل شماها کشور را در هر زمینه ای در جهان از آخر اول کرده هست بهتر هست مقاله ای که نوشته شده را مطالعات کن بعد حرف بزن.
ناشناس۱۲۹۵۲۴۵۱۴:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کاش این نسخه را 40 سال پیش تجویز میکردین ...؟؟؟!!!
ناشناس۱۲۹۴۷۷۳۰۹:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
با شعار دادن نمی توان به مشکلات کشور رسیدگی کرد. شرایط سال به سال بدتر می شود.
ناشناس۱۲۹۵۳۶۵۱۵:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بله، دولتی را سرکار آوردیم که کشور را با خاک یکی کرد، یعنی انتظار داریم فضاحتی که دولت توی این شش سال در حوزه سایت خارجی و اقتصاد آورده را سپاه یا دیگران پاسخگو باشند؟!!!!!
ناشناس۱۲۹۴۷۸۳۰۹:۴۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
وقتی صداها شنیده نمی شوند، مشکلات بیشتر و بیشتر می شوند.
ناشناس۱۲۹۴۸۵۹۱۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
صدای مردم را بشنوند
ناشناس۱۲۹۵۲۶۰۱۴:۱۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
با کدام گوش؟
الیاس۱۲۹۴۷۸۹۰۹:۴۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
آیا کسی برای خواسته مردم (دانشجو و ...) اقدامی انجام می دهد؟ مثلا به آقای مطهری (که در اینجا نظر هم دادن) میگم؛ اگر شما در مجلس اقدام عملی کنید، اعتراضات خودکار متوقف نمیشه؟؟؟
ناشناس۱۲۹۴۷۹۳۰۹:۴۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مردم از تحمل این همه مشکلات خسته شده اند. امروز مردم را دریابید که فردا دیر است.
ناشناس۱۲۹۴۸۰۵۰۹:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مسئولانی که در باستی هیلزها و بالای شهرها زندگی می کنند، از تمام امتیازات بهره مند هستند، حقوق های نجومی می گیرند، خود و کس و کارهایشان تا چند نسل در رفاه هستند، کسی نمی تواند به آنها بگوید بالای چشمتان ابرو است، چطور می توانند از مردم توقع داشته باشند؟
اسدی۱۲۹۴۸۰۹۰۹:۵۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همین تفکر که ما درست فکر میکنیم و باید بقیه را اقناع کرد اشتباه است.
ناشناس۱۲۹۵۵۶۱۱۸:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
احسنت، نویسنده کلا میخواست بگه اشتباهی در کار نیست بلکه باید معترضان را اقناع کرد.
ناشناس۱۲۹۴۸۱۰۰۹:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
به قول مرحوم نادر ابراهیمی ما ملت غریم. البته الان تبدیل شدیم به همیشه معترض بدون اینکه به خودمون فرصتی برای حلاجی و فهم صورت مساله بدیم. دانشجویی که هنوز فهم درستی از موضوع و مشکل نداره، یعنی قبل از اینکه فکر کنه که واقعا بهش دروغ گفتن یا نه، شروع به اعتراض و آشوب می کنه، سوالی نداره که کسی بخواد بهش توضیحی بده. خودتون هم به طور ضمنی اشاره کردید این دانشجو کلا با حکومت مشکل داره، خودش هم دقیقا نمی دونه با چی و با کی. فقط یه سری حرف کلی و متناقض رو تکرار می کنه، بدون اینکه زحمت تحلیل به خودش بده. اما دردا و دریغا که خون یه عده بیگناه میشه وسیله برای بروز گره های به جا و بی جای شخصی. تو عصر اطلاعات حتی استاد و دانشجوی بهترین دانشگاه کشور هم وقتی سواد رسانه ای نداره و مقهور پروپاگاندای رسانه هاست، بی سواد محسوب میشه.
ناشناس۱۲۹۵۶۳۶۱۹:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اونها که سواد رسانه ای دارند چرا ۷۲ ساعت به ان محکمی دروغ گفتند. چرا یکیشون نگفت بررسی میشود و معلوم میگردد؟
ایرانی۱۲۹۴۸۱۱۰۹:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شما کجای این داستانید؟!!!
محمد۱۲۹۴۸۲۰۱۰:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
نقد منصفانه و درستی به نظرم رسید.
ناشناس۱۲۹۴۸۲۱۱۰:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بسیار درست است. متاسفانه مسئولین کشور حاضر به قبول اشتباه و تغییر مسیر نبوده اند و همچنان بر روش خود پافشاری می کنند.
ناشناس۱۲۹۴۸۲۶۱۰:۰۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
روحانی بعنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی باید در مورد کلییر نشدن آسمان کشور در شرایط حساس و جنگی پاسخگوی افکار عمومی باشد.
عمران۱۲۹۴۸۴۰۱۰:۰۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
آقای ایمانی صورت مساله (مشکل گسست) را خیلی خوب و منطقی بیان کرده اند ولی هیچ پیشنهادی نداده اند که گسست ها را چگونه می‌توان برطرف کرد. یک قدم عقب تر بیاییم گسست اصلا چگونه ایجاد شده است؟ اگر درک درستی از علل ایجاد گسست نداشته باشیم بدون اینکه متوجه باشیم این گسست عظیمتر و خطرناک‌تر میشود. من مطمئن هستم انسان‌های عاقل و توانمندی در نظام هستند که علل ایجاد گسستها و مشکلات را میدانند اما اینکه آیا توان و قدرت ایجاد تغییر را داشته باشند خدا عالم است. فقط امیدوارم.
ناشناس۱۲۹۴۸۶۸۱۰:۲۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
خدا پدرت رو بیامرزدعین خواسته قاطبه مردم است پس جا دارد همه آنهایی که دستی در قدرت دارند به این نصایح دلسوزانه گوش جان بسپارندو بدان عمل نماید اگر دلسوز نظامند
احمد۱۲۹۴۸۸۲۱۰:۳۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این مقاله الف از تجمعات دانشجویی شاید یکی از اثرات مثبت این تجمعات و اعتراضات باشد...مردم و رای اکثریت را باور کنید... به عقل جمعی احترام بگذارید... این مردم صلاح خود و کشور خود را می خواهند... اگر شعارها را کنار بگذاریم چه بسا به اهدافمان زودتر برسیم (حتی همان شعارها). شفافیت یک اصل است... اگر ادعا دارید که از آمریکا و غیره بهترید، پس بهتر است در این اصول اولیه نیز از آنها بهتر باشید.
ناشناس۱۲۹۴۹۰۰۱۰:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دانشجوها هم مثل باقی مردم هستند و مطالباتشان را بصورت کلی حالا یا با شعارهای تند و یا کند مطرح میکنند. اما اصل ماجرا سخن نخبگان سیاسی و اجتماعیست که چندین پله از دانشجویان بعلت تجربه بالاترند. باید نظام اهل مدارا و شنیدن نظرات نخبگان سیاسی حتی اپوزیسیون خود باشد چرا که بدون شک قدرت آن افزایش چشمگیری خواهد یافت.
ناشناس۱۲۹۴۹۰۲۱۰:۴۱:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
پرچم هر کشور نماد فرهنگ و تاریخ ملت هر کشوریست. متأسفانه افرادی در حاکمیت کشور که از اول انقلاب به پرچم کشور آمریکا توهین می کردند، دیگران را هم مجبور می کنند که رفتار آنان را تکرار کنند. در بسیاری از دانشگاهها جلوی درب ورودی عکس پرچم آمریکا را قرار داده اند تا دیگران از روی آن عبور کنند و نا خود آگاه حتی به چیزی که اعتقاد ندارند، توهین کنند... جدای از اینکه بخواهیم آتش زدن یا لگد کردن یک پرچم کشور را رد یا تأیید کنیم، مجبور کردن دیگران برای تبعیت از افکار و رفتار یک گروه، توهین به شعور دیگران است!
ناشناس۱۲۹۴۹۰۹۱۰:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
وقتی متخلفان بجای توبیخ و مجازات، تشویق می شوند و پست بالاتری می گیرند امیدی به اصلاح نیست . چرا تولید کننده های پراید هنوز مشغول کشتن ادم ها هستند! چرا متخلف حادثه سیل گلستان و شیراز توبیخ نشد؟ چرا صدها متخلف اقتصادی ازاد هستند؟
سیدرضا۱۲۹۴۹۱۰۱۰:۴۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
با سلام واحترام تشکرازنویسنده محترم بابت درک درست جامعه و مطالب منطقی ارائه شده. مشکلات کشور با مشارکت حداکثری وشنیدین صدای همه مردم از هر قشر وگروهی قابل حل است نه توسط یک جناح خاص. متاسفانه دراین سالها حکومت و بویژه صدا وسیما تنها نظرات یک جناح خاص را می خواهد بر کل جامعه تحمیل کند. این امر نشدنی است وعامل افزایش تنش در میان مردم. مانند اظهارات خانم طالبی و اقای کوشکی که چیزی جز افزایش تنش در میان مردم نتیجه ای ندارد.
علی 671۱۲۹۴۹۳۱۱۰:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید به اصل مطلب توجه کرد و با احترام به مسائل پاسخ داد .باید پاسخ دانشجو روشن و ساده و با دلیل قانع کننده باشد .عقده ها زمانی سر باز می کنند که رسیده باشند .اگر پاسخ خواسته دانشجو سریع و رک و قانع کننده باشد .انسانند و با سواد و آگاه می پذیرند ولی اگر با نگاه بالا و سخنرانی جمعی همراه باشد برای آگاهان مورد پذیرش قرار نمی گیرد .با دروغ که نمی توان مملکت داری کرد ، با وعده دروغ نیز هم چنین ولی با صداقت و راست می شود بزرگتری و کور ترین گره ها را گشود که متا سفانه در مملکت ما اینگونه نیست .چون مسئولیت مملکتی منظور دولت و دولتیان با مردم که هیچ با خودشان هم صادق نیستند و این نتیجه اش است .رئیس جمهوری که جمعه ها از اخبار کشور مطلع می شود و خود رئیس شورای امنیت کشور است باید تا ته خط را رفت .این مملکت داری نیست و خود را گول زدن است .که نتیجه اش توهین و میدان دادن و خوراک برای بیگانگان است برای یکه تازی آنها .پس مقصر خودمان هستیم نه دانشجو .
ناشناس۱۲۹۴۹۸۱۱۱:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دانشجو بی ادعاترین فردی است که واقعیات جامعه بی هیچ ترسی حرصی و طمعی بیان می کند
ناشناس۱۲۹۵۱۹۱۱۳:۳۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بی ادعا رو قبول دارم ولی یک کم دست از احساسات صرف برداشتن و مطالبات رو جهت منطقی دادن هم بد نیست
احمد۱۲۹۶۲۴۰۱۰:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
بعضی دانشجویان اگر سواد داشتند قطعه پازل دشمن نمی‌شدند تا عکس سردار دلها رو پاره کنند .توهین کنند .اونا دلشون واسه کشته های هواپیما نمیسوزه .اره داداش .الت دست اصلاح طلبان شده اند .بعضی از اونا هم مرفهین بی دردند
ناشناس۱۲۹۴۹۹۰۱۱:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
برای ورود به دانشگاه های دولتی مجانی تجدید نظر کنیم نمیشه کسی که نظام و دولت قبول نداره از امکانات رایگان استفاده کنه مگر نظام و دولت به نظر آنان ظالم و بی عدالت نیست خوب چرا از پولش و امکاناتش استفاده میکنی
ناشناس۱۲۹۵۱۷۱۱۳:۲۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
هزینه دانشگاهها مالیات و نفت و گاز کشوره که متعلق به تمام ایرانیان با هر فکر و عقیده ای است نه مال نظام
ناشناس۱۲۹۵۲۰۱۱۳:۴۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سهم نفت و منابع طبیعی مال همه هست
ناشناس۱۲۹۵۳۱۵۱۴:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
پول و بودجه مال نظام یا دولت نیست مال خود مردم است و امانت است دست نظام!
ناشناس۱۲۹۵۳۲۵۱۵:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مملکت متعلق به همه مردم است با هر نظری و هر عقیده ای. بزرگترین مشکل این مملکت همین تبعیض هاست که عامه مردم شهروند درجه دو میشوند. یکم دست از خود خواهی و تنگ‌نظری بردارید
ناشناس۱۲۹۵۳۲۸۱۵:۰۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دوست عزیز این امکانات مال ملت است نه ارثیه دولت. دقت کن.
ناشناس۱۲۹۵۴۹۱۱۷:۰۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
چون حقشه . استفاده از دانشگاه مجانی کمترین حق یک دانشجوی با استعداد ونخبه س.
رضا۱۲۹۵۷۱۴۲۰:۱۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
امکانات برا ملته نه دولت. دولت نماینده ملته برا اداره کشور و نه صاحب کشور. وقتی موضوع به این واضحی رو نمی دونی اظهار نظر نکن
ناشناس۱۲۹۶۰۵۳۰۲:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
پول نظام ودولت نیست پول بیت المال است و متعلق به هم یه قشر جامعه
ناشناس۱۲۹۵۰۲۱۱۱:۳۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دانشجویان و مردم باید فرق بین اعتراض و خیانت به کشور را بدانند. ما در شرایط جنگی هستیم. برخی به بهانه اعتراض در خدمت دشمن هستند و با اقدامهای نسنجیده در دام منافقین داخلی و خارجی قرار گرفته اند.
ناشناس۱۲۹۵۰۲۹۱۱:۴۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حالا ما كار نداريم كه شعارها چيه ، اما بالاخره دانشجو قشر دانشجو است !!
ناشناس۱۲۹۵۰۳۰۱۱:۴۴:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دانشجو یعنی غلبه دائمی آرمان گرایی بر واقع گرایی غلبه جوگیری و احساسات بر عقل و منطق اینا متاسفانه واقعیت هست هرچند خوشایند نباشد
ناشناس۱۲۹۶۰۵۵۰۲:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
پس دانشجوهادرسال پنجاه وهفت جو گیر شدن
ناشناس۱۲۹۵۰۴۲۱۱:۵۴:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
نمیدونم چرا وقتی به دانشجوها نگاه میکند فقط اون بخشی رو میبینید که افکار و ایده هاشون خیلی منطبق با انقلاب نیست. در صورتی که ما این همه دانشجوی ارزشی داریم
عجایب شهر۱۲۹۵۰۴۶۱۱:۵۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
یک دلیل این که این اعتراضات در بین دانشجویان پر رنگ شد هم ذات پنداری و نزدیکی با مسافران هواپیما بود. به نوعی آنها را آینده خودشان می بینند و فکر اینکه ممکنه چنین اتفاقی برای هر کسی بیفته وحشتناکه. مسئولین باید پاسخگو باشند که چرا شرایط اقتصادی فرهنگی اجتماعی کشور به گونه است که تعداد زیادی از دانشجویان به دنبال (یا مجبور به؟) خروج از کشور هستند. البته نقش رسانه در بهشت نشان دادن آن طرف و جهنم نشان دادن این طرف هم غیر قابل اغماض است.
ناشناس۱۲۹۵۰۵۰۱۲:۰۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
ممنون آقای ایمانی، بی رودروایسی اولین باره ( البته به نظر اینجانب ) که رسانه ای و منصفانه نوشتید.
ناشناس۱۲۹۵۰۵۷۱۲:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
قربون ادم چیز فهم بالاخره یکی پیدا شد دانشجوها رو آشوبگر خطاب نکرد و منطقی مواجه شد با مساله
ناشناس۱۲۹۵۰۶۱۱۲:۱۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
درست است که الان دشمن بعد از 40سال پس ازشکستهای متمادی حریف ایرانیها با شرف نشدند وازروی اجبار ونداشتن سربازی دیگر ماسک را از صورت خود برداشته و خودش به میدان آمده و با ایرانیها سرشاخ شده و حالا اینکه چه در به شهادت رساندن سردارایران و چه درقضیه سقوط هواپیما که درقضیه سقوط هواپیما هم اگر این دیوانه ترامپ این قضایا را درست نمیکردسرنوشت هواپیمای اکرانی این نمی شد به هر صورت ازاین فرصت استفاده کرده و جنگ روانی تمام عیار راه اندا خته و دراین لحظه حساس مردم فهیم ما دوست را از دشمن تشخیص می دهند اما باید مسئولین به این نکته توجه داشته باشند اگر سهل انگاری در هرزمینه ای داشته باشند چه از لحاظ معیشتی مردم وچه در زمینه سقوط هواپیما که با تاخیر اعلامش کنند ولو این کاردرجهان متداول باشد " دشمنان این مملکت آنهم باسابقه صدها ساله خیانت ودخالت درامور داخلی ایران به خاطرمنافع کثیف خود قدرت عمل را از شما میگیرد و با چهره ای مهربان وپدرانه ظاهر میشوندتا بعداز اعتماد نیات شیطانی خودشان را دراین مملکت پیاده کنند.پس صادق باشید .
ناشناس۱۲۹۵۱۱۰۱۲:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
من که ازین قشر دانشجو ناامید شدم. اینده کشور بااینها چی میشه . مخصوصا از دانشجویان باید اعتراضشو باتوهین نشون بدند ؟ دانشجوی دانشگاه شریف باید بگرده ببینه که چه روشی رو باید درپیش بگیره که هم اعتراضش موثر واقع بشه ودیده بشه وهم با ادب واحترام وبدون توهین باشه . فقط بعد نخبگیشون پرورش پیدا کرده .بعدای دیگشون همینطور دست نخورده باقی مونده . این نوع اعتراض درشان مردمیه که ازسطح فرهنگ پایین ومتوسط برخوردارن . اما قشر نخبه اگرنخبه است باید اعتراضشم درحد نخبگیش باشه .
ناشناس۱۲۹۵۱۱۱۱۲:۳۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اعتراض به چه دارید دقیقا؟ کمی به فهم خود بیافزایید!!!
جاندار۱۲۹۵۱۲۳۱۲:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بیست و پنج میلیون تشیع کننده رو از کدوم منبع استخراج کردید؟
ناشناس۱۲۹۵۲۵۳۱۴:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
یک نوشته ی منطقی و منصفانه برای اثبات و القای یک گزاره انصافا باید به آقای ایمانی دست مریزاد گفت
psk۱۲۹۵۵۴۸۱۷:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همون منبعی که شما 1500 تا رو بی سند قبول کردی.
ناشناس۱۲۹۵۱۳۲۱۲:۵۳:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مشکل واقعی کشور ما میدانید چیست؟ نبود اعتماد عمومی مردم به مسیر آینده کشور. واقعا یک نفر الان در کشور ما نیست که بتواند بگوئید مسیر ما به کجا است ، یا در ۵ سال آینده جایگاه اقتصاد کشور ، روابط خارجی ، توسعه زیرساختها ، تورم ، گرانی ، قیمت مسکن ، نرخ بیکاری ، حتی قیمت پراید کجا خواهد بود.
ناشناس۱۲۹۵۱۳۳۱۲:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
الف عزیز حق دارند اعتراض کنند و نه اینکه بخواهند هر شعاری رو بدهند همان طور که عدم اطلاع رسانی عواقبی داشته و این کار که بخواهند شعارهای تند بدهند هم عواقب خودش را دارد هر کاری که درست نباشه و چارچوب نداشته باشه عواقب دارد حالا این کار از جانب مسئولان باشه ویا دانشجویان و یا هر کس دیگه باشه.
مسؤول۱۲۹۵۱۴۵۱۳:۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حرف شما زمانی درست است که این تجمع به صورت کاملا خودجوش و مردمی صورت گرفته باشد نه با هدایت مستقیم مزدوران دشمن و سفیر انگلیس و... البته عمده این معترضین دشمن نیستند ولی باید توجه کنند که درزمین دشمن بازی نکنند. نکته دیگر اینکه چنان گفتی خشم فروخفته‌‌‌که گویا ایران جهنم است! منکر مشکلات نیستم ولی سیاه نمایی نباید کرد. ای کاش این معترضین دردمند کمی هم نسبت به دروغ ها و بی کفایتی های دولت در این چند سال نیز از خودشان حساسیت و اعتراض دروکنند!
ناشناس۱۲۹۵۱۵۸۱۳:۰۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دانشجویی که آمریکا و اسرائیل را نشناسد ، کودکستانی هم نیست
ناشناس۱۲۹۵۲۲۵۱۳:۵۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شناخت چین و روسیه در کجای معادلات شماست؟!
ناشناس۱۲۹۶۰۵۴۰۲:۵۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
چرافکرمیکنید هرکی اعتراض داره آمریکایی یا اسرائیلی است
ناشناس۱۲۹۵۲۱۳۱۳:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
یک تحلیل مبتنی برواقعیت وبی طرفانه تو این سایت دیدم.افرین.اگربه جامعه ودانشگاهها سربزنین این طیف نماینده اکثریتن.ودقیقا درسته که اکثرشون موافق امریکانیستند اما مخالف سیاستهای سیستم خودمونن.
ناشناس۱۲۹۵۲۷۶۱۴:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
از توکلی تقاضا دارم در تبلیغات انتخاباتی، بدون هیچ تعصب حزبی، افراد شایسته را به مردم معرفی کند و افراد وحدت شکن را معرفی کند تا آنها از سوی جامعه طرد شوند
بصيرت۱۲۹۵۳۲۶۱۵:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
عزيز نويسنده دانشجو بايد موقعيت شناس و بصير هم باشه . نه اينكه هر فرصتي پيش آمد شروع كند به عبور از خطوط قرمز و هنجارشكنانه . هر سخن جاييُ هرنكته مكاني دارد .
ناشناس۱۲۹۵۳۳۴۱۵:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
رفراندوم ترس ندارد واجب است
ناشناس۱۲۹۵۳۶۱۱۵:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اینها بهانه است، شعارها تند معنا دار بوده ورفتار برخی دولتی ها در مدیریت پنهان آن تاثیر گذار بوده ، وقتی مسولین اشتباه را پذیرفته اند تا درستی و عدم درستی آن ثابت نشود که نمی توانند اعلام کنند ، پس اعتراض برای چی بوده؟ ... اینها را تحلیل کنید دنبال معلول نروید،
ناشناس۱۲۹۵۳۷۹۱۵:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همه ما عزادار فاجعه پرکشیدن مسافران هواپیما هستیم. ولی حواسمان باشد که دولت امریکا ودیگر دشمنان از احساسات مردم داغدار ایران از سقوط هواپیمای اوکراینی سو استفاده میکنند و با مکر و حیله خود را طرفدار ملت ایران قلمداد می کنند. در حالیکه همین امریکائیها بودند که عمدی هواپیمای ایران را در خلیج فارس ساقط کردند و صدها ایرانی را داغدار کردند و حتی حاضر به عذر خواهی از ملت ایران نشدند و از فرمانده قاتل ناو ساقط کننده ایران تقدیر نمودند. فریب اشک تمساح این جنایتکاران امزیکایی را نخوریم.
وند۱۲۹۵۵۳۶۱۷:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان نظام عمومی شده است ،امیدوارم مسئولان ملتفت ومتوجه شوند،
عزیز اله عوض پور۱۲۹۵۷۱۹۲۰:۱۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دانشجویی که درک نمیکنه همه مسائل را به خاطر امنیت کشور نمیشه گفت دانشجو نیست. اینها می خواهند آینده کشور و اداره کنند !!! هنوز خامند و جوان و با احساسات تصمیم میگیرند باید توجیه بشن
ف.خ۱۲۹۵۸۰۱۲۱:۱۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
متاسفانه برخى از روى احساسات و بى تجربگى در شرايط حساس كنونى با اعمال نسنجيده آب در آسياب ترامپ و دشمنان كشور مى ريزند.
ناشناس۱۲۹۵۸۳۵۲۱:۴۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سردار سلیمانی متعلق به مردم ایران بود نه حزب وگروه خاص که بخواهند خودشان را با خون پاک ایشان تطهیر کننددولتمردان هم باید همگی با مردم روراست باشند وحرف مردم را گوش کنند وجواب قانع کننده بدهند نه خاموش کننده مردم هم باید بدانند مملکت الان بیشتر از هرزمان دیگر به اتحاد نیاز دارد وهیچکس باایران روراست ودوست نیست وبدون اجازه امریکا حتی چین وروسیه هم نمی توانند به داد ایران برسند
از سار کاشان۱۲۹۵۹۰۷۲۲:۵۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
انتقاد مایه پیشرفت جامعه است. حکمرانی شایسته هم تقوا می خواهد هم تخصص صداها را بشنویم بشنویم بشنویم
احمد۱۲۹۵۹۶۹۰۰:۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
سلام به همه عزیزان.ماهمه برادر و خواهر هم هستیم و سوال پرسیدن و مطالبه کردن حق تمام افراد جامعه است ولی بازی کردن در زمین دشمن و پشت همدیگر را خالی کردن هنر نیست.در طول تاریخ کشور به خصوص ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال قبل هرحکومت و یادولتی که دوست یا حریف کشورهای استعمارگر بوده اند آنها به هرنحوی خواستند فقط و فقط منافع خودشان را ببرند ببینیدچه بر سر منطقه آوردند یک بار از صدام حمایت میکنندو یکبار دیگر او را از بین می برند بعد داعش و سایر گروهامسلح را بوجود می آورندتا علاوه بر رسیدن به مقاصدسیاسی با فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به دولت های منطقه منافع اقتصادی به دست بیاورند.اینها برضد دولت های مستقل هستند چه جنایت ها که درعراق نکردند و الان مردم خواستار خروج آنها هستند ‌ومیگندمانمی رویم این یعنی استقلال،غیرت و قانون یک ملت را زیر سوال بردن و ماچه خوشبختیم که این اجنبی ها در خاک مقدس کشورمان برخلاف سایرکشورها هیچ پایگاهی ندارند و امنیت خودمان را خودمان برقرار میکنیم.ممکن است اشتباهات سهوی بوجود آمده باشه ولی آن حکومت های استکباری از نظرسیاسی،اقتصادی ،اجتماعی،نظامی و...چه جنایت های علیه ملت ها انجام نداده اند از ویتنام بگیر تا .... بیاییم تاریخ و زمان حال سیاسی و امنیتی جهان را مطالعه کنیم. باتشکر
عماد.۱۲۹۶۰۲۰۰۱:۳۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ببینید شما میگید دانشجو که یک کلمه کلی هست. اما ما طیفهای مختلف فکری در بین دانشجوها داریم. اگر یک نفر عکس سردار سلیمانی را پاره کرد یعنی دانشجوها با سردار مخالفن؟ خب ما دانشجوهایی هم داریم که به هزار دلیل منطقی کلیت عملکرد نظام رو تایید و حمایت میکنن. نباید تعدادی رو بلد کرد و تعمیم به همه داد. ما باید طیفها رو تفکیک و تحلیل کنیم. برخی بدون اینکه خودشون هم بدونن چرا فقط مخالف نظامن. خب این تنفر رو با تغییر روش تعامل نمیشه از بین برد. چنین افرادی بجای اصلاح محیط باید نگاه خودشون به اطراف رو عوض کنند. تنفر بی دلیل نسبت به کسی یا چیزی ریشه در اختلال روانی داره. حالا رسانه های معاند هم روی این آتش دایم بنزین میریزند. حالا یک عده هم سوال دارند. مثلا در حادثه سقوط چرا دیر اعلام شد؟ خب خدا روشکر قشر باسواد هستید. مقایسه کنید با حوادث مشابه در دیگر نقاط جهان و ببینید واقعا خیلی دیر اعلام شده؟ البته یک اشتباهاتی هم بود که قبل از بررسی همه جوانب نباید رسانه ایها این احتمال رو رد میکردند. و این یک تجربه هست. تو این مسائل نباید زود نتیجه گیری کرد. خصوصا که مسئله تخصصی هست و مثلا یک دانشجوی عمران نمیتونه نظر بده تو این زمینه که دقیقا مشکل کجا بوده. اگر بخواد توجیه بشه باید چند دوره آموزشی در زمینه اون تخصص رو بگذرونه تا متوجه استدلال توضیح دهنده بشه.
ناشناس۱۲۹۶۷۰۷۱۸:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
گل گفتی اما کو گوش شنوا؟
امیری۱۲۹۶۹۲۱۲۳:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
بیشتر شعارهای این تعداداندک ازدانشجویان برعلیه رهبری وسپاه بوده است .جناب نویسنده رهبر وسپاه مقصر کدام مشکلات اقتصادی سیاسی وفرهنگی ... کشور بوده اند. این شعارهای یک سویه ازروی بغض ودلسوزی نیست بلکه وطن فروشی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین