موج جدید اعتراضات در لبنان ؛ خسته شدن شهروندان از تاخیر در تشکیل دولت

گروه جهان الف،   3981025038

معترضان لبنانی دیروز در اعتراض به شرایط اقتصادی و نیز سیاسی کشور دور جدید اعتراضات خود را تحت عنوان «هفته خشم» با تجمع در مقابل بانک‌ها آغاز کرده‌اند.

به گزارش تسنیم به نقل از الاخبار دیروز ورودی خیابان الحمراء بیروت تبدیل به میدان جنگ میان نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان در مقابل بانک مرکزی شده بود. در این میان برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور نیز استفاده شد و درگیری ها تا چند ساعت ادامه داشت. در اثر این درگیری ها عده‌ای بازداشت و تعدادی مجروح و یا بیهوش شدند.

تعداد معترضانی که در مقابل بانک مرکزی در بیروت تجمع کرده بودند پس از آغاز این درگیری‌ها بیشتر شده و تعداد دیگری نیز از طریق شبکه اجتماعی واتساپ به انتشار اخباری مبنی بر سرکوب معترضان پرداختند.

پس از آن معترضان به داخل خیابان الحمراء عقب‌نشینی کرده و خشم و عصبانیت خود را در شعبه‌های بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز تخلیه کردند.

اعمال خشونت از جانب نیروهای امنیتی در دفاع و محافظت از بانک‌ها در خلال اعتراضات مردمی لبنان چندین بار خود را نشان داده بود و دیروز بار دیگر برای محافظت از بانک لبنان که معترضان دیروز اول به آنجا حمله کردند خود را نشان داد.

دیروز ساعت 5 بعدازظهر قبل از اینکه تعداد معترضان دوبرابر شود٬ گروه‌هایی از «گروه شباب المصرف» و «جنبش جوانان برای تغییر»٬ بخش جوانان و دانشجویان در حزب کمونیست لبنانی٬ در مقابل بانک مرکزی تجمع کردند.

طبق گفته یکی از فعالان٬ گروه «شباب المصرف» در هماهنگی با فعالان در مناطق مختلف هستند تا این اعتراضات در روزهای آینده مقابل شعبه‌های بانک لبنان برگزار شود. این فعال همچنین اضافه کرد که تجمع خود در برابر بانک مرکزی را تا 90 روز رها نکردیم؛ چرا که ما می‌دانیم اساس مشکل کشور این بانک است و امروز معترضان به سمت آن بازگشته‌اند.

این گروه حتی با متفرق شدن سایر معترضان نیز٬ از مقابل بانک مرکزی تکان نخوردند و دائما روی دیوارهای آن شعار می‌نوشتند.

اما جنبش جوانان برای تغییر و جوانان حزب کمونیست توجه خود را به سمت شعبه‌های بانک‌ها معطوف و در مقابل آنها تجمع کرده بودند.

در دوروز گذشته اعتراضات شدید شده و شورش‌ها تا نیمه شب ادامه داشت. درحالی که معترضان تلاش می‌کردند تا حصار بانک را فروریخته و وارد حیاط آن شوند٬ نیروهای امنیتی آنها را محاصره کرده و در جریان این درگیری چند تن زخمی و دو نفر دستگیر شدند.

دوشنبه شب نیز پس از اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی٬ تعدادی از جوانان ضاحیه و سایر مناطق نیز که در روزهای اول اعتراضات در تظاهرات‌ها شرکت داشتند به معترضان بیروت ملحق شده و با یکدیگر تبادل نظر کردند. معترضان می‌گویند که این جوانان حزبی نیستند اما مانند آنها از قیمت دلار و افزایش قیمت‌‌ها و نیز طولانی شدن روند تشکیل دولت خسته شده‌اند و در مقابل بانک ها اعتصاب می کنند.

یکی از فعالان در مقابل بانک مرکزی اظهار داشت که امروز در مقابل صرافی‌ها در خیابان الحمراء اعتصاب کرده بودیم و از ما خواسته شد تا ساعت 5 مقابل بانک مرکزی تجمع کنیم؛ اما پس از تکرار اقدامات خشونت‌آمیز از جانب نیروهای امنیتی از همه گروه‌های واتساپ و سایر شبکه‌‌های اجتماعی درخواست حمایت کردیم.

شکستن حصار بیرون بانک مرکزی که از چوب و آهن ساخته شده و برای محافظت از حیاط و میدان این بانک است٬ به تنها هدف معترضان در مقابل این بانک تبدیل شده است تا وارد میدان آن شوند و شعارهایی نیز ضد ریاض سلامه و بانک‌ها سر می‌دادند.

معترضان لبنانی در مقابل بانک‌ها تا این لحظه با برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند و می‌گویند که تعدادشان در سایه شرایط اقتصادی و تاخیر در زمان تشکیل دولت دو برابر می‌شود.

هم‌زمان با این تجمع‌ها در خیابان الحمراء معترضان راه ها را بسته و در مناطق مختلف مانند روزهای آغازین اعتراضات مردمی در 17 اکتبر لاستیک‌ آتش می‌زنند.

در همین راستا دفتر رسانه‌ای جنبش امل و روابط رسانه‌ای حزب‌الله با صدور بیانیه‌های جداگانه هرگونه شایعه مبنی بر وابستگی این معترضان به خود را تکذیب کردند.

دیروز در جنوب لبنان منطقه صیدا شاهد تحرکات مشابه بیروت بود و مشابه این تحرکات در جل‌الدیب و جونیه و زهله و الجیه نیز اتفاق افتاد.

معترضان لبنانی موج جدیدی از تظاهرات‌های خود را در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی این کشور و نیز طولانی شدن زمان تشکیل دولت و خروج از بحران٬ تحت عنوان «هفته خشم» از دیروز آغاز کرده‌اند.