کمیسیون پارلمان آلمان: ترور سردار سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بود

گروه جهان الف،   3981025018

کارشناسان خدمات علمی پارلمان آلمان در گزارشی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی ارزیابی کرده و توجیهات ترامپ برای چنین اقدامی را رد کردند.

به گزارش تسنیم، به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، کارشناسان خدمات علمی پارلمان آلمان ترور سردار سلیمانی از طریق آمریکا را نقض قوانین بین المللی ارزیابی کردند.

در گزارش کارشناسان خدمات علمی پارلمان آلمان که روز سه شنبه در برلین منتشر شده است آمده است که این اقدام آمریکا با توجه به ماده 6 معاهده مدنی سازمان ملل غیر قانونی بوده و نقض حق زندگی محسوب می شود. بر این اساس همچنین تردیدهایی در توجیهات و دلایل آمریکا برای ارتکاب چنین اقدامی وجود دارد.

در گزارش کارشناسان این کمیسیون پارلمان آلمان که به سفارش فراکسیون حزب چپ پارلمان تنظیم شده است آمده است: "طبق اظهارات مقامات دولت آمریکا این مسئله مشخص نیست که چرا ترور سردار سلیمانی در عراق کاملا ضروری بوده تا از بروز یک خطر حاد برای جان آمریکایی ها جلوگیری کند."

 همچنین کارشناسانی که این گزارش راتنظیم کرده اند هیچ موردی از دفاع شخصی را در این اقدام آمریکا نمی بینند.

بر این اساس هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه یک حمله قریب الوقوع از طرف ایران علیه آمریکا وجود داشته و هیچ راه دیگری برای جلوگیری از چنین حمله ای وجود نداشته است دیده نمی شود.

"هایکل هانسل"، معاون فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان نظر کارشناسی کمیسیون خدمات علمی پارلمان کشورش را  یک سیلی به دولت آلمان دانست که تا امروز بزدلانه از محکوم کردن ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا اجتناب کرده است.

وی در این باره گفته است: با این حال اگر دولت فدرال آلمان  در اینجا به دلیل همبستگی غلط با آمریکا، از ترامپ در راستای زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی حمایت کرده باشد، خود را به عنوان یک میانجی برای کاهش تنش ها و اختلافات در خاورمیانه کاملا بی اعتبار کرده است.

 در جریان حمله هفته گذشته به نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از همرزمان ایشان به شهادت رسیدند.

 ترامپ پس از اجرای ترور این شخصیت مهم ایرانی از این اقدام دولت آمریکا به‌مثابه اقدامی پیشگیرانه سخن گفته است. این در حالی است که دولت آمریکا هنوز مدرک و دلیل مشخصی درباره این اظهارات در اختیار نمایندگان کنگره آمریکا قرار نداده است.

ترامپ ادعا می کند که سردار سلیمانی حمله به سفارتخانه های آمریکا را در دستور کار داشته و از این رو ترور وی درست بوده است، اما مارک اسپر، وزیر دفاع او این اظهارات ترامپ را رد کرده و گفته است که هیچ دلیل و مدرکی در این باره وجود ندارد.