گزارش اختصاصی الف آخرین تحولات میدانی شمال سوریه؛ عملیات قریب الوقوع در استان ادلب و حلب همزمان با بازگشایی سه گذرگاه برای خروج غیرنظامیان + نقشه میدانی

گروه جهان الف،   3981023159
 آخرین تحولات میدانی شمال سوریه؛ عملیات قریب الوقوع در استان ادلب و حلب همزمان با بازگشایی سه گذرگاه برای خروج غیرنظامیان + نقشه میدانی

به گزارش گروه بین الملل الف، از شمال سوریه خبر می رسد، نیروهای ارتش سه گذرگاه امن را در استان حلب و ادلب باز کرده اند تا غیرنظامیان بتوانند از مناطق تحت اشغال گروهک های تروریستی خارج شوند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای ارتش سوریه از ساکنان مناطق اشغالی خواسته اند هر چه زودتر نسبت به تخلیه اقدام کنند و با عبور از گذرگاه های پیش بینی شده جان خود را نجات دهند و سپر تروریست ها نشوند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با گروه بین الملل الف اعلام کرد: نخستین گذرگاه در شهرک « الحاضر» در جنوب غرب استان حلب باز شده است تا شهروندان سوری بتوانند به نیروهای ارتش سوریه پناه ببرند.

این منبع میدانی با بیان این که احتمال دارد یکی از محورهای شروع عملیات نیروهای سوری از سمت شهرک « الحاضر» باشد، گفت: نیروهای ارتش با پیشروی در محور غربی و پاکسازی مناطق مهمی از جمله « العیس، بانص، حدیه حویر و...» به شهر راهبردی « سراقب» در استان ادلب خواهند رسید.

وی تصریح کرد: شهر سراقب نقطه اتصال شهرک ابوالظهور به شهر ادلب به شمار می آید و اگر نیروهای سوری بتوانند این شهر را از اشغال تروریست ها خارج کنند و به کنترل دربیاورند به ورودی های شرقی شهر ادلب می رسند. 

این منبع میدانی با توضیح این مطلب که گذرگاه دیگری در شهرک « ابوالظهور» در شرق استان ادلب برای خروج غیرنظامیان از مناطق شرقی و مرکزی آماده شده، افزود: نیروهای سوری با پیشروی در این محور و آزادسازی مناطق « طویله شیخ، بویطی و...» به شهرک راهبردی « خان سبل» می رسند.

وی این شهرک را دروازه ورود به جنوب شهر سراقب دانست و گفت: گذرگاه سوم در محور شهرک « الهبیط» در جنوب استان ادلب برای خارج شدن شهروندان سوری از مناطق اشغالی در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه بین الملل الف، نیروهای ارتش سوریه اگر از حومه شهرک الهبیط موفق به پیشروی در محور شمالی شوند و شهرک های « کفرسنجه، معره حرکه، معرزیتا، النقیر و...» را به کنترل درآورند به شهرک « کفرنبل» خواهند رسید.

به گفته منابع میدانی، دولت سوریه همزمان با بازگشایی سه گذرگاه، کادرهای پزشکی را در منطقه مستقر کرده و مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز را هم ارسال کرده تا شرایط برای اسکان موقت آوارگان فراهم شود و همچنین نیروهای مشترک سوری و روسی در این مناطق حضور دارند تا به وضعیت تروریست ها و عناصر مسلحی که سلاح را بر زمین می گذارند و تسلیم می شوند رسیدگی کنند.

https://www.alef.ir/files/archive/originals/2020/03/172032.png

روند تحولات میدانی نشان می دهد، با وجود آتش بس برقرار شده، عملیات نیروهای سوری برای پاکسازی مناطق اشغالی استان ادلب و استان حلب در صورتی که تروریست ها تسلیم نشوند و مناطق اشغالی را تخلیه نکنند قریب الوقوع است.

براساس اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر، مذاکراتی در جریان است تا گروهک های تروریستی به مانند آنچه که در استان های درعا و قنیطره گذشت، بدون درگیری مناطق اشغالی را در جنوب شرق استان ادلب و جنوب غرب استان حلب تحویل نیروهای ارتش سوریه دهند.

اگر مذاکرات میان طرفین به نتیجه نرسد و به بن بست بخورد، عملیات نیروهای ارتش سوریه به سرعت برای پاکسازی مناطق اشغالی در استان های ادلب و حلب آغاز می شود چرا که پیشتر نیرو و تجهیزات به محورها ارسال شده است.

در حال حاضر نیروهای سوری در محورهای شرق، جنوب شرق و جنوب استان ادلب و جنوب غرب استان حلب در آماده باش کامل هستند تا فرمان آغاز عملیات را دریافت کنند و علیه گروهک های تروریستی وارد عمل شوند.

با وجود آتش بس و ادامه مذاکرات، حدود 200 تن از عناصر گروهک های تروریستی با 30 خودروی نظامی و مجهز به دوشکا حملات گسترده ای را از شهرک های « تلمنس، معره شمارین و الدیر شرقی» علیه مواضع نیروهای سوری در حومه شهرک « جرجناز» در جنوب شرق استان ادلب ترتیب دادند.

نیروهای ارتش سویه مستقر در منطقه پس از درگیری های سنگین موفق شدند حملات تروریست ها را به طور کامل دفع و شماری از آنان را کشته و زخمی کنند. سایر تروریست ها پس از متحمل شدن ضربات مهلک از منطقه متواری شدند.

به گزارش گروه بین الملل الف، یگان های موشکی و توپخانه ارتش سوریه نیز در مقابل مواضع گروهک های تروریستی را در شهرک های « معره نعمان، تلمنس، معرشمشه، کفروما و رکایا» در استان ادلب هدف قرار دادند و خسارت های زیادی به آنان وارد آوردند.