روسیه درخواست ترامپ برای خروج از برجام را رد کرد

گروه جهان الف،   3981020003

وزارت امور خارجه روسیه درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام را رد کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشده است روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت: روسیه با درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از کشورهای ضامن برجام برای خروج از این توافق، موافق نیست.

وی افزود: ما موضع ایران را می پذیریم که می گوید باید این توافق اجرا شود.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در نخستین نطق رسانه‌ای خود پس از "سیلی" جمهوری اسلامی ایران در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق، مدعی شد تا زمانی که رئیس جمهوری این کشور است هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد.

وی که به دنبال خروج از برجام در انزوای کامل قرار گرفته و تقلای دولت وی برای همراهی دیگر کشورها بی نتیجه بوده است، بار دیگر تکرار کرد زمان آن رسیده است که انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین این واقعیت را درک کنند، آنها باید از باقی مانده برجام خارج شوند.

ترامپ افزود: باید به اتفاق کار کنیم تا توافق تازه ای به دست آوریم که جهان را ایمن‌تر و صلح آمیزتر کند و اجازه دهد ایران هم پیشرفت کند و از استعدادهای بالقوه خود بهره برداری کند.

مقام وزارت خارجه روسیه درباره برجام گفت: این توافق بسیار خوب تنظیم شده و مورد توافق قرار گرفته است و  باید اجرا شود.

وی افزود: به همین دلیل موضع طرف ایرانی بیشتر قابل درک است و آمریکا باید به اجرای برجام بازگردد و اگر این توافق رضایت کسی را جلب نمی کند بنظرم باید منطقی بودن امکان اصلاحاتی را در چارچوب برجام  مورد بررسی قرار داد.

مقام روس گفت: منطقی خواهد بود اگر آمریکا به توافق هایی (برجام) که خود پیشنهاد کرده و امضا کردند و سپس در قطعنامه شورای امنیت تایید شد، بازگردد. 

تنش‌ها میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر پس از آن بالا گرفت که سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهبادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این اقدام ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

در موضع هسته ای نیز ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای  را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد. 

بر این اساس، ایران یکشنبه‌شب ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای،  گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.