مخالفت ۵۳ درصد آمریکایی‌ها با سیاست ترامپ در قبال ایران

گروه سیاسی الف،   3981018131

طبق نتایج یک نظرسنجی که چند روز پس از ترور سردار سلیمانی انجام شد،۵۳ درصد از آمریکایی‌ها با سیاست‌های دولت این کشور در قبال ایران مخالفت کردند.

مخالفت ۵۳ درصد آمریکایی‌ها با سیاست ترامپ در قبال ایران

به گزارش فارس،‌ نتایج یک نظرسنجی که پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» انجام شده است نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها با سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران مخالف هستند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، نتیج یک نظرسنجی که توسط خبرگزاری «رویترز» و پژوهشکده «اپساس» که روز چهراشنبه منتشر شد، ۵۳ درصد از مردم آمریکا با سیاست‌های دولت این کشور در قبال ایران مخالف هستند.

این میزان از مخالفت‌ها نسبت به نظرسنجی مشابهی که در ماه گذشته میلادی انجام گرفته بود 9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

از این میان ۳۹ درصد از آمریکایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی «قویاً مخالف» سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بودند که نسبت به نظرسنجی ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

در این بین ۸۶ درصد از دموکرات‌ها با چنین سیاست‌هایی مخالف و ۸۵ درصد از جمهوری‌خواهان با آن موافق بودند. همچنین ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان مستقل نیز نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران احساس نارضایتی داشتند.

چیزی حدود ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند در حال حاضر «مهم‌ترین چالشی که امروز آمریکا با آن مواجه است» درگیری خارجی و جنگ است. حدود دو سوم از این افراد نگران جنگ آمریکا و ایران هستند.

از سوی دیگر ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان نیز به‌طور کلی با سیاست‌های خارجی دولت آمریکا ابراز مخالفت کردند و ۳۹ درصد با آن موافقت کردند.

این نظرسنجی روزهای ۶-۷ ژانویه (۱۶ و ۱۷ دی ماه) به‌صورت آنلاین انجام شد و ۱۱۱۵ آمریکایی در آن شرکت کردند.

بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

بامداد امروز (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.