قیمت مسکن دیگر به این زودی‌ها بالا نمی‌رود

گروه اقتصادی الف،   3981016013

یک کارشناس بازار مسکن گفت: بعد از تغییر قیمت بنزین، خریدهای سفته‌بازانه طی یک ماه اخیر منجر به افزایش معاملات شد اما بازار در شرایط طبیعی که متقاضیان واقعی بتوانند خرید کنند قرار ندارد و قیمت‌ها نیز به این زودی‌ها بالا نخواهد رفت.

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وقتی که قیمت بنزین تغییر کرد تصور بر این بود که احیانا قیمت همه چیز تغییر خواهد کرد ولی به هر حال تغییر قیمت بنزین روی برخی از کالاها و بازارها از جمله بازار ارز و مسکن مطابق اعلام بانک مرکزی  تاثیر گذاشت؛ هرچند معتقدم معاملات به شکل مصرفی انجام نمی‌شود و خرید و فروشها توسط سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران  است. مالکانی که فکر می‌کنند ارزش پول آنها پایین آمده قیمت‌های پیشنهادی را بالا بردند و برخی واسطه‌ها هم اقدام به خرید کردند.

وی افزود: معاملات بازار مسکن یا از نوع مصرفی است یا سرمایه‌گذاری. خرید و فروش‌های اخیر از نوع سرمایه‌گذاری  است اما صرفا برای حفظ ارزش پول انجام می‌شود و جنبه‌ی سودآوری ندارد. مقداری هم مصرف‌کننده است ولی به دلیل کاهش توان بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی، قالب کلی بازار در اختیار سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران است.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه درصد بالایی  از قیمت مسکن را ارزش زمین تشکیل می‌دهد گفت: تا زمانی که کنترلی روی قیمت زمین نشود نمی‌توان به رونق واقعی بازار مسکن و خانه‌دار شدن خانوارهای متوسط و پایین امیدوار بود. زمین، آیتمی است که که می‌شود با برنامه‌ای اصولی از جمله ورود زمین‌های موات و سیاست‌های مالیاتی، قیمت آن را کنترل کرد. ارزش افزوده زمین در شهرهای بزرگ به شدت بالا رفته و این در واقع امتیاز غیرمستقیمی است که دولت از طریق زیرساخت‌ها به مالکان بزرگ داده است. لذا دولت باید ارزش افزوده را از این افراد دریافت و منابع آن را به خانه‌دار کردن دهک‌های ۱ تا ۳ اختصاص دهد.

عدالت‌خواه تصریح کرد: دولت بودجه کافی ندارد که به تامین مسکن اقشار پایین اختصاص دهد. حتی وام‌هایی که پرداخت می‌شود به دلیل اقساط بالا اثرگذاری ندارد. اخیرا اعلام شده که تسهیلات مسکن از طریق اوراق به  ۲۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده اما هیچ‌کس توانایی پرداخت اقساط حدود چهار میلیون تومانی این طرح را ندارد و در صورت دریافت نیز در آینده نزدیک به بانک‌ها مقروض می‌شوند. راهکار این است که تسهیلات با سود پایین پرداخت شود که از طریق مالیات بر ارزش افزوده‌ی زمین قابل تحقق است.

وی درباره چشم‌انداز قیمت مسکن گفت: قیمت‌های اسمی ممکن است بالا  برود ولی قیمت‌های واقعی ظرفیت افزایش  ندارد. قیمت‌هایی که هم‌اکنون در بازار می‌بینیم به دلیل کاهش ارزش پول است، نه این‌که نرخ‌های واقعی در این سطح باشد. بازار مسکن دچار حباب کاذبی شده که برای دستیابی به  یک شرایط واقعی در این بازار باید سال‌ها صبر کرد؛ البته  مشروط به آن‌که  قیمت افزایش پیدا نکند.

به گزارش ایسنا، آذرماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش یافت. این اولین رشد قابل توجه ماهانه از اردیبهشت ماه امسال تا کنون بوده است. بر اساس اعلام دفتر مسکن هم‌چنین در آذرماه ۱۳۹۸ تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش نشان می دهد.