گسترش روابط ایران و آذربایجان/اتمام راه آهن اردبیل تا تابستان۱۴۰۰

گروه اقتصادی الف،   3981012005

رئیس جمهور گفت: تعامل مناسبی با جمهوری آذربایجان وجود داشته و در طول سال به منظور افزایش همکاری‌ها نشست‌های مختلفی با مقامات آذری برگزار می‌شود.

به گزارش مهر، حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان اردبیل عنوان کرد: استان اردبیل در کنار برخورداری از ظرفیت مناسب در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی از علما، بزرگان و هنرمندان تاریخ ساز بزرگی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اردبیل از ۶۰۰ سال پیش زمینه تحول در کشور را فراهم کرده است، افزود: آنچه که در سفر به استان اردبیل مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت هدیه کوچکی برای مردم قدرشناس این استان بود.

رئیس جمهور یادآور شد: در حال حاضر هماهنگی خوبی در استان اردبیل بین مسئولان و نمایندگان مردم دیده می‌شود که این موضوع بسیار ارزشمند است تا شرایط را برای رفع موانع و توسعه بیش از پیش منطقه فراهم نماید.

روحانی با بیان اینکه بهره برداری از راه آهن اردبیل رونق گردشگری و اقتصادی را سبب ساز خواهد شد، یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی قول اتمام راه آهن اردبیل را تا پایان سال ۱۴۰۰ داده بود اما در جلسه شورای اداری از وزیر راه تقاضا کردیم تا با تلاش بیشتر این پروژه را تا تابستان ۱۴۰۰ به اتمام برسانند تا سوت قطار در دولت دوازدهم شنیده شود.

به گفته وی در زمینه راه سازی نیز در استان اردبیل اقدامات مناسبی انجام یافته که از آن جمله می‌توان به احداث سالیانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه و در مجموع ۱۵۰ کیلومتر تا پایان دولت اشاره کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دو مقوله جاده و راه آهن برای رفاه مردم و توسعه گردشگری و رشد اقتصادی استان حائز اهمیت خواهد بود.

روحانی یکی دیگر از امتیازات مهم استان اردبیل را قرار گرفتن در منطقه مرزی یاد کرد و افزود: دولت تعامل مناسبی با جمهوری آذربایجان داشته و در طول سال نشست‌های مختلفی با مقامات آذری برای افزایش همکاری‌ها برگزار می‌کند.

وی یادآور شد: فعالیت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در خودروسازی و داروسازی ادامه یافته و راه اندازی شهرک صنعتی مشترک در بخشی از استان اردبیل نیز از جمله تصمیمات اتخاذ شده بود تا در نهایت به تحول صنعتی و بهبود روابط تجاری منجر شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و باکو روابط بسیار نزدیکی دارند، افزود: راه آهن رشت به آستارا نیز مشترکا توسط دو کشور با اعتبار یک میلیارد دلاری ایجاد می‌شود.