رئیس جمهور: دولت دست روی دست نگذاشته است/ روابط خوب ایران با کشورهای همسایه

گروه سیاسی الف،   3981011167

رئیس جمهور گفت: قرارگیری در مشکلات اقتصادی و سختی‌های تحریم به معنای این نبوده که دولت دست روی دست گذاشته و کاری انجام نمی‌دهد.

رئیس جمهور: دولت دست روی دست نگذاشته است/ روابط خوب ایران با کشورهای همسایه

به گزارش مهر، حسن روحانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل عنوان کرد: قرارگیری در مشکلات اقتصادی و سختی‌های تحریم به معنای این نبوده که دولت دست روی دست گذاشته و کاری انجام نمی‌دهد. اعتقاد داریم که از مشکلات و سختی‌های موجود بر مبنای تجارب تاریخی و دینی عبور خواهیم کرد.

وی در خصوص روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها نیز گفت: روابط ما با کشورهای همسایه بسیار خوب و صمیمی است، در حال حاضر روابط مناسبی با کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه، عراق و … داریم و به جز یکی دو کشور همسایه که خود از ما فاصله گرفتند با ۱۲ همسایه دیگر روابط نزدیکی برقرار کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت توجه به اصول زیربنایی به مانند برقراری روابط مناسب با دیگر کشورها به خصوص کشورهای منطقه و همسایگان است که این مهم توسط دولت انجام می‌پذیرد.

روحانی یادآور شد: در زمان وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان در اوایل سال ۹۷ بسیاری از کارشناسان و فرهیختگان بر این اعتقاد بودند که به دلیل شرایط سخت اقتصادی عرضه کالاهای اساسی با کوپن انجام پذیرد اما ما بدون اینکه عرضه کالاها را کوپنی کرده و زیر بار این تصمیم برویم، کشور را اداره کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به وفور در اختیار است، افزود: ممکن است که مردم این انتقاد را داشته باشند که کالاها گران شده، این حرف درست است و مردم مشکل دارند اما قحطی و نایاب شدن کالا و سیستم کوپنی نداریم.

رئیس جمهور ادامه داد: در یک سال گذشته برای کالاهای اساسی ۱۴ میلیارد دلار با ارز ترجیحی و کم قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شد.

روحانی یادآور شد: در سال آینده نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا ۱۱ میلیارد دلار به کالاهای اساسی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: چنانچه در شرایط عادی قرار داشته و تحریم‌ها وجود نداشت، حداقل ۶۰ میلیارد دلار پول نفت در سال جاری داشتیم، کاهش درآمدها به جامعه نیز فشار آورده و دست دولت را کوتاه می‌کند. تنها یکی از بانک‌های خارجی اعتبار ۳۰ میلیارد دلاری به ما تعهد کرده بود که به دلیل وضع تحریم‌ها اعطای اعتبار با مشکل مواجه شد.

رئیس جمهور یادآور شد: امروز روز وحدت و همدلی است، روزی که باید همگان در کنار هم باشیم تا با همدلی و یکپارچگی برای توسعه کشور و رفع مشکلات گام برداریم.