گزارش اختصاصی ال ف / آخرین تحولات میدانی استان دیاله عراق؛ دفع حملات سنگین عناصر مخفی داعش در منطقه « قره تبه» + نقشه میدانی

سعید نصیری‌فر، گروه جهان الف،   3981011123
آخرین تحولات میدانی استان دیاله عراق؛ دفع حملات سنگین عناصر مخفی داعش در منطقه « قره تبه» + نقشه میدانی

به گزارش گروه بین الملل الف، از شمال شرق استان دیاله عراق خبر می رسد، شماری از عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش حملاتی را علیه مواضع نیروهای امنیتی در منطقه « الصفره» از توابع منطقه « قره تبه» انجام دادند.

نیروهای عراقی مستقر در منطقه که در آماده باش کامل بودند با هوشیاری به حملات تروریست های داعش واکنش به موقع نشان دادند و پس از درگیری های سنگین موفق شدند آنان را عقب برانند و حملات را در این محور به طور کامل دفع کنند.

به گفته منابع میدانی، عناصر تروریستی داعش پس از متحمل شدن ضربات مهلک از منطقه متواری شدند و عقب نشینی کردند؛ منطقه « قره تبه» در حومه شمالی دریاچه حمرین واقع شده و از محور جنوب شرق به منطقه « جلولاء» متصل می شود.

این منطقه از محور غربی به منطقه « العظیم» و از محور شمال هم به اقلیم کردستان و از محور جنوب به منطقه « المنصوریه» وصل می شود و در 112 کیلومتری شهر بعقوبه مرکز استان دیاله واقع شده است.

خبرها از منطقه مهم و راهبردی « حوض الوقف» در شمال شرق استان دیاله حاکیست، نیروهای امنیتی عراق در حال تقویت مواضع خود هستند تا به هرگونه حمله احتمالی از سوی هسته های خاموش داعش واکنش نشان دهند؛ این منطقه در 17 سال گذشته به یکی از مراکز اصلی تجمع و آموزش گروهک های تروریستی تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل الف، نیروهای امنیتی و رزمندگان بسیج مردمی در منطقه خانقین در شمال شرق استان دیاله در یک عملیات دقیق موفق شدند 8 تن از تروریست های داعش را شناسایی و به هلاکت برسانند.

از غرب استان دیاله و مناطق مرزی مشترک با شرق استان صلاح الدین خبر می رسد، گروهی از نیروهای عراقی پس از دریافت اطلاعات دقیق، مواضع عناصر مخفی داعش را در مناطق « سبیعات و رمیدات، المیته و البوجمعه» هدف قرار دادند.

این مناطق متروکه در سال های گذشته به پناهگاه و محلی برای رشد و آموزش دوباره تروریست های داعش تبدیل شده اند که از محور غرب و شرق خطری برای شهرهای مهمی از جمله « بعقوبه و سامراء به شمار می آیند.

نیروهای عراقی تاکنون 2 عملیات را برای پاکسازی مناطق آلوده در این محور انجام داده اند که به طور کامل نتیجه نداده است و به نظر می رسد باید یک عملیات به صورت همزمان در غرب استان دیاله و شرق استان صلاح الدین برای پاکسازی این مناطق انجام شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروهی مشترک از نیروهای عراقی نیز عملیات دیگری را در حومه غربی شهر « بعقوبه» در غرب استان دیاله انجام دادند و در جست و جوی نقطه به نقطه توانستند مناطق « کاطون الرحمه و بنی زید» را پاکسازی کنند.

منطقه راهبردی بعقوبه در غرب استان دیاله نقطه اتصال مرز خسروی و مناطق مهمی از جمله « خانقین» به بغداد است و همچنین شهر مندلی را در شرق استان به پایتخت متصل می کند و همین مسئله به اهمیتش افزوده است.

به گزارش گروه بین الملل الف، منطقه بعقوبه به عنوان شاهراه ارتباطی در غرب استان دیاله محسوب می شود و جاده کرکوک - بغداد از حومه غربی آن می گذرد و همین موضوع ارزشش را چند برابر کرده است.