علی باقری: حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم/ حقوق بشر ما مبنای سیاست ماست

گروه اجتماعی الف،   3981011094 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر جدید ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم که هنگام تبلیغات انتخاباتی به عنوان دکور در ویترین تبلیغات از آن استفاده کنیم و بعد هم آن را کنار بگذاریم و به زعم خودمان بخواهیم در فراموش نامه افکار عمومی آن را دفن کنیم.

علی باقری: حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم/ حقوق بشر ما مبنای سیاست ماست

به گزارش میزان، علی باقری کنی در مراسم معارفه خود به عنوان معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه گفت: خدا را سپاس می‌گویم که ما را در حلقه کارگزارانی قرار داد تا برای صیانت از حقوق مردمی که خدا آن‌ها را دوست دارد و آن‌ها نیز خدا را دوست دارند، گام برداریم.

وی ادامه داد: از خداوند به دلیل حضور در مسئولیتی در عرصه دفاع از حقوق مردمی که در برابر مومنان خاضع و خاشع و در برابر کافران پیروز هستند سپاسگزارم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه افزود: از خدایی که به ما فرصت داد تا در عرصه صیانت از حقوق مردمی که در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ سرزنش‌گری نمی‌ترسند، خدمت کنیم، تشکر می‌نمایم و خدا را شاکرم که به ما فرصت داد تا از حقوق مردم پاسداری کنیم.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم که از خداوند قادر متعال طلب کمک کنم تا چنان توانی به من دهد که بتوانم دینی را که آیت الله رئیسی به خاطر حسن ظن و اعتماد به بنده داشت را ادا کنم و با تلاش و کوشش بخش کوچکی از بار سنگینی که امروز و در شرایط حساس تاریخی اسلام و انقلاب ایران بر دوش آیت الله رئیسی است، بردارم.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه افزود: امید است در این عرصه به گونه‌ای عمل کنیم که زینت و افتخار نظام اسلامی در جمهوری اسلامی باشد و خدایی نکرده موجب سرشکستگی و شرمندگی نظام نباشد.

وظیفه قوه قضاییه در پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت در داخل و خارج 

وی در ادامه گفت: بر اساس مفاد ۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه مسئول پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت است و این وظیفه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور مطلق است و قاعدتا یک بخش قابل توجهی از این وظیفه که در عرصه خارجی است مربوط به معاونت امور بین الملل قوه قضاییه البته با همکاری دیگر بخش‌های دستگاه قضا و دیگر دستگاه‌های ذیربط است.

باقری کنی بیان داشت: این موضوع آنقدر اهمیت دارد که مقام معظم رهبری در دیداری که امسال با مجموعه دست اندرکاران قوه قضاییه داشتند، درمورد این موضوع تاکید و تصریح کردند که دفاع از حق مردم در عرصه بین‌المللی وظیفه دستگاه قضا است.

استفاده از ظرفیت‌های حقوقیِ بین المللی به منظور حفظ حقوق ملت ایران

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه افزود: ما در این زمینه بیشتر از قبل تلاش می‌کنیم تا نه تنها از جسارت طرف‌های خارجی به حقوق فردی و اجتماعی آحاد ملت ایران جلوگیری کنیم بلکه اگر به هر بهانه‌ای هم این تعدی صورت گرفت از همه ظرفیت‌های حقوقیِ بین المللی و دو جانبه و دیگر عرصه‌های قانونی استفاده کنیم تا حقوق ملت ایران چه اجتماعی و چه فردی حفظ شود.

وی با اشاره به بحث عدالت، یادآور شد: وظیفه دستگاه قضا اجرای عدالت؛ اما رسالت آن ایجاد عدالت و دادگستری است. در طول ۴۰ سال گذشته ساختار و سازوکار جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که دستاورد‌های بی بدیلی در عرصه عدالت گستری داشته است، ولی شاید در تبیین و ارائه و نشر آن برای اینکه این فضیلت در جمهوری اسلامی توسعه یابد کم کاری‌هایی صورت گرفته است.

لزوم تبیین کارهای انجام شده در زمینه عدالت 

باقری کنی گفت: این کم کاری موجب شد که حتی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نارضایتی‌های خودشان را ابراز کنند، چون آنجا فرمودند که کار‌های زیادی در زمینه اجرای عدالت در جمهوری اسلامی انجام شده البته فاصله ما تا آن آرمان‌ها خیلی زیاد است؛ اما همین مقداری هم که کار انجام شده در ارائه و تبیین آن، کار درخور و خیلی مناسب انجام نشده است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه افزود: یکی از عرصه‌ها برای ترویج سیاست عدالت و عدالت گستری جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، در مناسبات با دول خارجی و مراجع و  مجامع بین‌المللی صورت می‌گیرد، به همین منظور می‌توانیم با در پیش گرفتن سیاست ارتباط با مجامع بین‌المللی تحکیم  عدالت و نهادینه شدن آن در جامعه را که نتیجه آن ثبات و استقرار نظام است با برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌ها، ترویج نماییم.

حقوق بشر یک ابزار و بازیچه نیست

وی با اشاره به بحث حقوق بشر افزود: حقوق بشر یک حقیقت برخاسته از مبانی دینی و از جمله ارزش‌های انقلاب ما است و مولفه قدرت نرم جمهوری اسلامی است. می‌توان گفت رکن مهم امنیت ملی ما است و به همین جهت حقوق بشر یک ابزار و بازیچه نیست و در همه عرصه‌ها و زمان‌ها ساری و جاری بوده و استثناناپذیر است و تعطیل بردار نیست و مسئولیت همه دستگاه و کارگزاران در همه عرصه‌های حاکمیت نظام اسلامی است.

حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: ما حقوق بشر را یک کالای لوکس نمی‌دانیم که هنگام تبلیغات انتخاباتی به عنوان دکور در ویترین تبلیغات از آن استفاده کنیم و بعد هم آن را کنار بگذاریم و به زعم خودمان بخواهیم در فراموش نامه افکار عمومی آن را دفن کنیم.

وی با اشاره به خطبه بیست و هفت نهج البلاغه افزود: نگاه ما به حقوق بشر برگرفته از تعالیم الگوی حکومت دینی در طول تاریخ حضرت علی (ع) است، مردم یا برادران و خواهران ایمانی ما هستند یا برادر و خواهران ایرانی ما؛ با این ملاحظه که وظیفه و مسئولیت برادر و خواهران ایمانی بسیار بیشتر است.

حقوق بشر ما مبنای سیاست ماست

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه نگاه ما به بحث حقوق بشر یک نگاه مبنایی است و ابزاری نیست، گفت: البته نگاه ما در خیلی از عرصه‌ها با نگاهی که در جوامع سکولار است، تفاوت دارد؛ ما و آمریکایی‌ها در بحث حقوق بشر نگاه متفاوتی داریم. آمریکایی‌ها سیاستشان بر مبنای حقوق بشر شکل می‌گیرد در حالی که حقوق بشر ما مبنای سیاست ما است؛ رژیم صیهونیستی اشغالگر است و مردم فلسطین مردم مظلوم هستند، رژیم سعودی متجاوز است و مردم یمن مردم مظلومی هستند؛ اما، چون منافع آمریکا اقتضا می‌کند، از رژیم صیهونیستی و رژیم سعودی حمایت  و پشتیبانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل، نگاه نهادینه و اصیل حقوق بشر جمهوری اسلامی است که سیاستش را در قبال رژیم صیهونیستی و مردم فلسطین و رژیم سعودی و مردم یمن شکل می‌دهد. برای همین ما با رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنیم و با رژیم سعودی به دلیل این کارهایشان مخالفت می‌کنیم و در کنار آن از مردم مظلوم فلسطین و مردم یمن حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
 
دو وجهی بودن حقوق بشر 

وی افزود: حقوق بشر یک مساله دو وجهی است، هم جنبه تهدید زایی و هم جنبه فرصت زایی دارد. اگر به مساله حقوق بشر از بیرون نگاه کنیم جنبه تهدیدی آن غلبه می‌کند، زیرا از بیرون قدرت‌های بزرگ که مخالف اساس نظام و استقلال جمهوری اسلامی ایران هستند و تجربه هم این را در طول ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد، به بهانه‌های مختلف ایراد‌ها و اتهام‌هایی را در عرصه حقوق بشر به ما وارد می‌کنند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و حقوق بشر قوه قضاییه گفت: اگر نگاه ما از بیرون باشد و امتداد نگاهمان با این نگاه به داخل بیاید، باید در مقابل این تهدیدها، یا بی تفاوت باشیم و بگوییم که ما کاری با این تهدید‌ها نداریم که با عقلانیت و حکمرانی سازگاری ندارد، یا اینکه باید وارد نوعی تعامل با این‌ها شویم؛ یعنی عملا در یک موضع دفاعی قرار می‌گیریم. این موضع دفاعی ما را منفعل می‌کند؛ چراکه آن‌ها هستند که ابتکار عمل را در دست دارند و صحنه بازی و کم و کیف بازی حقوق بشر با ما را آن‌ها شکل می‌دهند و این موضوع در دفاع مستمر، مولفه‌های قدرت ما را کاهش می‌دهد و ابتکار عمل را از دست ما خارج می‌کند.
 
لزوم نقش آفرینی فعال در بازار حقوق بشری داخل و جهانی

باقری کنی بیان داشت:، اما اگر بخواهیم از درون به موضوع حقوق بشر نگاه کنیم، حقوق بشر نه تنها تهدیدزا نیست بلکه به شرط و شروطی فرصت آفرین است. اگر بخواهیم از درون به موضوع حقوق بشر نگاه کنیم باید خودمان را مجهز کنیم که در بازار حقوق بشری داخل و جهانی بتوانیم نقش فعالی را ایفا نماییم.

وی گفت: به هرحال ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در دنیا مراجع، مجامع و طرف‌هایی هستند که کالا‌ها و محصولات،  دستاورد‌ها و هنجار‌های حقوق بشری را ارائه می‌کنند و مردم ما هم در میان کسانی هستند که در معرض این بازار قرار می‌گیرند. نمی‌توانیم با ابزار‌های سخت افزاری جلوی ورود این هنجار‌ها و محصولات را بگیریم.

محصولات حقوق بشری ما مطابق با فطرت و سرشت انسان‌ها است

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: برای اینکه منفعل نشویم باید خودمان تولید داشته باشیم. اگر خودمان تولید داشته باشیم چه در داخل و چه در بیرون می‌توانیم نقش آفرین باشیم، آنجا است که آن‌ها هستند از ما در هراسند چراکه محصولات حقوق بشری ما مطابق با فطرت و سرشت انسان‌ها است و این مورد اقبال قرار می‌گیرد.

باقری کنی بیان داشت: همانطور که در خیلی از زمینه‌ها این تجربه را در ۴۰ سال گذشته داشتیم، اینکه نفوذ جمهوری اسلامی امتداد پیدا کند تا کشور‌های فلسطین، لبنان، یمن به خاطر اقدامات سخت افزاری ما نیست بلکه به خاطر امتداد قدرت نرم جمهوری اسلامی در عرصه‌های گفتمان مقاومت است.

وی گفت: باید بتوانیم بر مبنای باور‌های دینی و بر اساس ارزش‌های انقلاب اسلامی و معیار‌های جمهوری اسلامی و منطبق با مسایل و چارچوب‌هایی که در نظام وجود دارد، کالا‌ها و محصولات حقوق بشری و نرم‌های منطبق با شرایط و اقتضائات روز تولید کنیم. شرط لازم این است که چارچوب‌ها مقتن باشد؛ اما شرط کافی این است که باید با اقتضائات روز هم سویی داشته باشد البته این به معنی عوام زدگی نیست.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه و حقوق بشر قوه قضاییه افزود: ما از اول انقلاب هم تهدید نظامی داشتیم و هم تهدید حقوق بشری، امروز به فضل نگاه از درون توانستیم به بازدارندگی نظامی برسیم حتی پهباد آمریکایی که به ما تجاوز می‌کند با اقتدار ساقط می‌کنیم، اما طرف مقابل هیچ کاری را نمیتواند انجام دهد، چون ما به جایگاه بازدارندگی نظامی رسیدیم.

وی گفت: دلیل آن این است که ما به اتکای مبانی دینی و و روحیه انقلابی و مدیریت جهادی توانستیم تسهیلات و تجهیزات متناسب با روز تولید کنیم. ما شمشیر و تیرکمان تولید نکردیم بلکه موشک، پهپاد و هواپیما تولید کردیم، در عرصه حقوق بشر نیز نیازمند چنین نگاهی هستیم که نیازمند بسیج همه عرصه‌ها در داخل کشور برای تولید است.

تشریح ماموریت ستاد حقوق بشر 

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه افزود: یکی از موارد مهم در این عرصه این است که ماموریت ستاد حقوق بشر در همه مسایل مربوط به حقوق بشر در داخل و خارج و حوزه بین المللی است که شاید با عنایت به همین نکته است که در چارچوب تاسیس حقوق بشر شکل گرفته است بر این اساس ما می‌توانیم به این عرصه به طور جدی فعال شویم.

وی با تاکید بر اینکه روی دیگر حقوق بشر مسئولیت دستگاه‌ها و نهاد‌های حاکمیتی و وظایف کارگزاران و مدیران است، گفت: حقوق بشر اسلامی زمانی محقق خواهد شد که یک نگاه حداکثری به مسئولیت دستگاه‌ها و نهاد‌های حاکمیتی و وظایف مجریان داشته باشد و این نیازمند یک کار جدی در عرصه‌هایی است که نقص داریم که به نظر می‌رسد این نگاه نیازمند بازآفرینی است.

باقری کنی به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اشاره کرد و نگاه ایشان را نگاه نوینی دراین زمینه دانست و گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی باید از شیطان حرص بر حذر باشند که ولی امر یک باید و الزام را مطرح می‌کنند؛ حرص یک رذیلت اخلاقی است و برای افراد عادی نداشتن آن خوب است؛ اما لازم نیست، مانند سخاوت که داشتن آن خوب است، اما الزامی نیست.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه یادآورشد: اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند مقامات جمهوری اسلامی باید از این رذیلت دور باشند، لذا اگر ما بتوانیم نرم‌های حقوق بشری را نهادینه کنیم قطعا می‌تواند دستاورد در خارج و داخل کشور داشته باشد.

ستاد حقوق بشر نماد حقوق عقلانیت حکمرانی در جمهوری اسلامی است

وی افزود: به نوعی می‌توان گفت ستاد حقوق بشر نماد حقوق عقلانیت حکمرانی در جمهوری اسلامی است، موضوعی است که دارای ابعاد داخلی و خارجی است و همه دستگاه‌های ذیربط از سه قوه در آن دخیل هستند تا بتوانند در طراحی و پیگیری موضوع حقوق بشر همراهی کنند.

باقری کنی خاطرنشان کرد: در اینجا لازم می‌دانم از زحماتی که دکتر جواد لاریجانی در طول این سال‌ها کشیده‌ تشکر کنم، تا جایی که در خاطر دارم در دوران چهار دهه مسئولیت آقای لاریجانی در عرصه‌های مختلف جلسه معارفه نداشت، زیرا در هر جایی که وارد شد ایجاد کننده آن تشکیلات بوده است.

رشد تصاعدی در عرصه های مختلف با مدیران مولف

وی گفت: وی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همین طور در ستاد حقوق بشر نقش تاسیسی و ایجادی داشته و تعبیر بنده این است که آقای دکتر لاریجانی یک مدیر مولف در جمهوری اسلامی است و این مدیران مولف بودند که توانستند در عرصه‌های مختلف ما را به صورت تصاعدی رشد دهند.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: کسانی مانند شهید طهرانی مقدم و اینگونه مدیریت‌ها بوده که توانسته گشایش‌های بسیار زیادی را برای کشور ایجاد کند. لذا این نگاه بلند و بینش عمیق وی توانسته در زمان‌هایی که خیلی‌ها تصور نیاز خیلی از ساز و کار‌ها را نمی‌کردند مبادرت به آن ورزد و بعد از مدتی که آن ساز و کار و تشکیلات به یک بلوغی رسیده آنجا را به کسی دیگری سپرده و به جای دیگری رفته است.

باقری کنی در ادامه گفت: نکته آخرم این است که باید تلاش کنیم این مسیر را در همان چارچوبی که طراحی شده است ادامه دهیم. در اینجا درخواستم از دکتر لاریجانی این است که همواره از راهنمایی‌ها، توصیه‌ها و اندرز‌های وی استفاده کنیم و این برای من و مجموعه دوستانی که دراین عرصه فعال هستند غنیمت خواهد بود.