با عضویت ایران در CFT دور زدن تحریم‌ها مشکل تر می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3981011018

یک کارشناس مسائل تحریم و دیپلماسی اقتصادی با تاکید بر اینکه پیوستن به کنوانسیون CFT به ضرر معیشت مردم است، گفت: اجرای کامل استانداردهای FATF منجر به انتقال اطلاعات اقتصادی کشور به خارج از کشور و اثرگذاری بیشتر تحریم‌­ها می­‌شود.

با عضویت ایران در CFT دور زدن تحریم‌ها مشکل تر می‌شود

حسین حاجیلو کارشناس مسائل تحریم و دیپلماسی اقتصادی در گفت‌وگو با فارس، درباره تصمیم‌­گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT گفت: این گزاره که تا زمانی که تحریم‌­ها به طور کامل برداشته نشود، د خصوص CFT تصمیمی گرفته ن­شود؛ حرف درستی است و ما هم با آن موافق هستیم. 

حاجیلو اضافه کرد: اصلی‌­ترین دلیل منتقدان FATF این است که اجرای کامل استانداردهای FATF منجر به انتقال اطلاعات اقتصادی کشور به خارج از کشور و اثرگذاری بیشتر تحریم‌­ها می­‌شود که به بدتر شدن وضعیت معیشت مردم می‌انجامد.

وی اظهار داشت: اما زمانی که تحریمی وجود نداشته باشد، عمده نگرانی‌­های ما هم مرتفع خواهد شد. در آن صورت ما می‌­توانیم بگوییم اگر تحریم­ها لغو شود و تضمین محکمی وجود داشته باشد که تحریم­‌ها به سادگی برنگردد، خودمان موافق سرسخت اجرایFATF می‌­شویم. اما مساله اینجاست که اولا با توجه به تجربه برجام، تحریم‌­ها به این سادگی رفع نمی‌­شود و دوما اگر رفع شود هیچ تضمینی نیست که در آینده دوباره اعمال نشود.

حاجیلو تصریح کرد: از طرفی افزودن این حق شرط لغو تحریم‌­ها در این کنوانسیون هم فایده­‌ای ندارد و سرکاری است زیرا طبق متن کنوانسیون و معاهده ژنو، امکان اعمال چنین حق شرطی در این کنوانسیون وجود ندارد. ضمن آنکه حق شرط قائل شدن در کنوانسیون‌­های بین‌­المللی برای کشوری مانند ایران که مورد تهاجم کشورهای غربی است، معنای چندانی ندارد زیرا راه در روهای زیادی برای طرف مقابل وجود دارد.

این کارشناس مسائل تحریم درباره تاثیر پیوستن ایران به لایحه CFT بر دور زدن تحریم‌­ها اظهار داشت: بخش زیادی از تحریم­‌ها توسط سپاه دور زده می­‌شود. نمونه عینی آن هم تحریم تعدادی از مؤسسات مالی و بانک­‌های سپاه در نوروز سال گذشته بود زیرا این نهادها می­‌توانستند تحریم‌­ها را دور بزنند و ارز نقد وارد کشور کنند. همچنین بخشی از فروش نفت کشور به وسیله واسطه‌­های سپاه انجام می­‌شود. احداث سازوکارهایی مانند احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم به دلیل دور زدن تحریم‌­های از سوی سپاه صورت گرفت که موجب خنثی‌­سازی تحریم بنزین شد. بنابراین سپاه مجموعه‌­ای از اقدامات مختلف را انجام می­‌دهد تا تحریم‌­ها را دور بزند و معیشت مردم از اینکه هست بدتر نشود.

وی ادامه داد: این در حالی است که موضوع کنوانسیون CFT مقابله با تامین مالی تروریسم است و چون آمریکا سپاه را در لیست تروریستی خود قرار داده، با پیوستن ایران به این کنوانسیون آمریکایی‌­ها می­‌توانند از دولت بخواهند که سپاه را تحت فشار بگذارد. به لحاظ حقوقی همین الان آمریکایی­‌ها این مطالبه را از ایران دارند که سپاه را تحت فشار بگذارد و در داخل کشور خودتحریمی انجام دهد ولی اکنون این درخواست‌­ها سیاسی است و از لحاظ حقوقی برای پیشبرد آن هیچ دستاویز حقوقی بین­‌المللی ندارند.

حاجیلو تاکید کرد: براین اساس با عضویت در این کنوانسیون ما در دور زدن تحریم‌­ها به مشکل برخواهیم خورد. در نتیجه، وضعیت معیشت مردم بهم می‌­ریزد. مسئله بعدی این است که در کنوانسیون CFT زیرساخت انتقال اطلاعات وجود دارد و هر کشوری که به این کنوانسیون بپیوندد باید اشتراک‌­گذاری اطلاعات اقتصادی خود را تسهیل کند. به عنوان مثال کشور دیگری که عضو این کنوانسیون است می­‌تواند به ایران بگوید من نسبت به حمایت مالی شما از داعش مشکوکم، در مقابل ایران برای رفع این شبهه باید تراکنش­‌های مورد درخواست را شفاف کند.

این کارشناس مسائل تحریم خاطر نشان کرد: لذا CFT زیرساختی برای خروج اطلاعات اقتصادی کشور به خارج را فراهم می­‌کند. اگر این اتفاق رخ دهد معیشت مردم دچار تنگی بیشتری خواهد شد زیرا ما در جنگ اقتصادی بسر می‌­بریم. جنگ اقتصادی هم مثل جنگ نظامی است، یعنی هر کسی که به اطلاعات طرف مقابل دست پیدا کند می­‌تواند ضربه بیشتری بزند. ضمن آنکه هر اطلاعاتی که از کشور خارج شود احتمالش زیاد است که به دست آمریکایی­‌ها برسد.

وی با اشاره به تجربه پرونده هسته‌­ای ایران عنوان کرد: تجربه هسته‌­ای کشورمان نشان می‌­دهد این اتفاق خواهد افتاد. با انتقال اطلاعات اقتصادی، تحریم‌­های آمریکا موثرتر می­‌شود. بنابراین پیوستن به کنوانسیون CFT به نفع معیشت مردم نیست بلکه به ضرر معیشت مردم است. طبق آنچه رسانه­‌های آمریکایی گفته‌­اند آمریکاییها برای به دست آوردن فقط یک شماره حساب از حساب­های نفتی ایران حاضر هستند یک میلیون دلار جایزه بدهند. با تصویب CFT ما این کار را بدون هیچ هزینه‌­ای برای آمریکا انجام خواهیم داد. زیرا اطلاعات اقتصادی کشور را تقدیم طرف مقابل می­‌کنیم.