حمایت «همراه اول» از تولیدکنندگان گوشی هوشمند ایرانی

گروه اقتصادی الف،   3981010139 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

همراه اول با امضای تفاهم نامه ای با پست بانک ایران، برای توسعه بازار و زیست بوم تلفن همراه هوشمند بومی اعلام آمادگی کرد.

حمایت «همراه اول» از تولیدکنندگان گوشی هوشمند ایرانی

 به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مراسم امضای تفاهم نامه «طرح حمایتی ارتقا سهم بازار گوشی هوشمند تولید داخل» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیران عامل «همراه اول، ایرانسل و پست بانک» عصر روز سه شنبه ۱۰ دی ماه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
 
این تفاهم نامه که همکاری در راستای شتابدهی و توسعه سهم بازار و زیست بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل است، با راهبری و نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سمت ایجاد و توسعه شبکه فروش و بستر واگذاری اقساطی تلفن همراه هوشمند ایرانی به کاربران می رود.
 
همراه اول با انعقاد این تفاهم نامه گامی به سمت توسعه سهم بازار تلفن همراه هوشمند تولید داخل، افزایش توان رقابتی تولید داخل نسبت به نمونه مشابه خارجی و ارتقای توان تولید داخل در تأمین و پشتیبانی از نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری کاربران ایرانی بر می دارد.
 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم بواسطه بالا رفتن نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت گوشی های تلفن همراه وارداتی، اظهار کرد: با این اتفاق، برخی مردم ترجیح می دهند بجای خرید گوشی نو، روی به دست دوم بیاورند؛ اما همیشه با بروز یک مشکل، فرصتی هم در کنار آن ایجاد می شود که با استفاده از آن می توان، موجبات پیشرفت را فراهم کرد.
 
وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم تا مجموع چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم و با تولید گوشی های داخلی با کیفیت و قیمت مناسب، ضمن کمک به مردم و صنعت تولیدات داخلی، زمینه اشتغال زایی را نیز فراهم کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: براساس تفاهم نامه امروز، صندوقی با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات پست بانک و همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بانک مرکزی ایجاد می شود تا با تخصیص آن به اپراتورهای تلفن همراه، زمینه فروش اقساطی گوشی به مردم از طریق درگاه های فروش اپراتورها فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه ارزیابی توان بازپرداختی متقاضیان دریافت این گوشی ها با پست بانک ایران است، ابراز کرد: وظیفه دولت ایجاد سکوهاست و امیدواریم با حمایت هایی که صورت می گیرد، در آینده شاهد تولیدات باکیفیت در سطح یک جهانی باشیم.
 
آذری جهرمی همچنین خاطر نشان کرد: امیدواریم بعد از اعلام فراخوان در دهه فجر و رونمایی از تولیدات داخلی، نخستین عرضه را تا پایان سال و بعد از ثبت نام اپراتورهای تلفن همراه از مردم داشته باشیم.
 
لازم به ذکر است، شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین با امضای تفاهم نامه طرح حمایتی ارتقا سهم بازار گوشی هوشمند تولید داخل، اقدامی در راستای ارتقای استقلال کشور در زیست بوم تلفن همراه هوشمند و افزایش آمادگی در برابر تحریم های احتمالی این زیست بوم انجام خواهد داد.
 
همراه اول در راستای اهداف این تفاهم نامه و برنامه های شورای راهبری که ریاست آن بر عهده معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، متعهد شده اقداماتی نظیر «پیش خرید تلفن همراه هوشمند به تعداد مورد تأیید شورای راهبری از تولیدکننده های مورد تأیید معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «راه اندازی سامانه فروش به صورتیکه تعاملات بین بانک و اپراتور از این بستر انجام پذیرفته و فعالیت ها و درخواست ها قابل پیگیری باشند»، «همکاری با تولیدکنندگان به منظور تشکیل کمپین و برنامه پیش فروش» و «ارائه بسته های افزایشی به صورت باندل شده با گوشی این طرح و تحویل محصول نهایی به مشتری پس از انجام فرآیندهای بانکی» انجام دهد.


بر اساس این گزارش، پست بانک ایران به عنوان بانک عامل نیز متعهد شد که اقدامات لازم برای دریافت خط اعتباری از بانک مرکزی و تخصیص اعتبار به اپراتورها انجام داده و ضمن ارائه خدمات لازم به اپراتورهای تلفن همراه، سامانه اعتبارسنجی را نیز ایجاد و در انجام فرآیندهای اجرایی همکاری کند.