نخستین رزمایش ایران ، روسیه و چین در اطراف تنگه هرمز به منظور مهار آمریکا 

گروه جهان الف،   3981008137

روزنامه آساهی ژاپن در مطلبی به قلم تاکانو یوسوکه به تحلیل رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین پرداخت.

نخستین رزمایش ایران ، روسیه و چین در اطراف تنگه هرمز به منظور مهار آمریکا 

به گزارش الف در  مطلب این روزنامه آماده است؛ 

1- ایران ، روسیه و چین از روز 27 دسامبر در خلیج عمان و در اطراف تنگه هرمز برای نخستین بار رزمایش مشترک دریایی سه روزه خود را آغاز کردند. چین تاکید دارد که این رزمایش رویدادی عادی است و برای مبادله تجربیات نظامی صورت می گیرد ، ولی به نظر می رسد هدف از این رزمایش مهار نظارت آمریکا بر آبهای اطراف تنگه هرمز است. 
2- سخنگوی وزارت دفاع چین در تشریح هدف این رزمایش گفت:« افزون بر گسترش همکاری بین نیروی دریایی سه کشور می خواهیم توانایی و آمادگی برای برقراری امنیت دریایی را به نمایش بگذاریم. » وی افزود:«‌ این رزمایش در چارچوب قوانین بین المللی برگزاری می شود و لزوما با اوضاع منطقه ارتباطی ندارد. »  روزنامه « مردم چین » در سرمقاله 27 دسامبر خود نوشته است :« خاورمیانه به عنوان تامین کننده انرژی پایدار چین، با منافع این کشور ارتباط دارد. 
3- چین و روسیه رویکردی مخالف با تحرکات آمریکا که از توافق هسته ای خارج شده است، در پیش گرفته اند. ایران هم برای  اجتناب از انزوای بین المللی روابط با چین و روسیه را تحکیم بخشیده است. یک مقام نیروی دریایی ایران روز 27 دسامبر گفت :« این رزمایش بیانگر قدرت غرور آفرین نیروی دریایی سه کشور است و همچنین به جهانیان نشان می دهد که ایران را نمی تواند منزوی کرد. »
اداره کل رسانه های خارجی