جوانان در دام رویای پول دار شدن یک شبه

گروه اجتماعی الف،   3981007164

معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری ۱۳ نفر جوان گرفتار شده در شرکت هرمی موسوم به کیونت، خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی پور، در توضیح خبر گفت: هجدهم آذرماه سال جاری فردی با مراجعه به دادسرای جنایی تهران فقدان پسر ۲۷ ساله خود به نام مرتضی را اعلام می‌دارد که پرونده پس از تشکیل در دادسرا جهت رسیدگی تخصصی به پلیس آگاهی تهران بزرگ ارسال می‌شود.

وی افزود: پدر مرتضی با حضور در پلیس آگاهی از تماس‌های پسرش خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: ۴ ماه قبل پسرم با اعلام اینکه در یکی از اداره دولتی استخدام شده از قزوین راهی تهران شد و خبری از او نداشتیم تا اینکه حدود ۱۰ روز پیش با ما تماس گرفت و خواستار ۴۰ میلیون تومان پول جهت اجاره منزل در تهران شد و با توجه به نگرانی ما از اینکه اتفاقی برایش افتاده باشد راهی تهران شدم و اعلام فقدان کردم.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه کارآگاهان با توجه به اظهارات پدر مرتضی متوجه می‌شوند که پسرش در دام شرکت‌های کلاهبرداری هرمی افتاده است و جذب شرکت هرمی کیونت شده است که با بهره گیری از روش‌های علمی کشف جرم موفق به شناسایی مخفیگاه آنها در محدوده صادقیه شدند، عنوان داشت: دریک عملیات پلیسی کارآگاهان موفق به دستگیری ۱۳ نفر حاضر در محل که به عضویت شرکت هرمی کیونت در آمده بودند شدند و مرتضی نیز شناسایی شد.

تقی پور در خصوص فعالیت شرکت موسوم به کیونت عنوان داشت: شرکت کیونت در واقع همان شرکت هرمی موسوم به گلدکوئیست است که با تغییر عنوان و رویه این بار تحت عنوان استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر اقدام به جذب اعضای عمدتاً جوان می‌کند. اعضای فعال در این شرکت در ادامه و به بهانه عدم امکان استخدام، اعضای جدید شرکت را به فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای تشویق کرده و طی چندین جلسه آموزشی نهایتاً با مبالغی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان آنها را به بهانه دریافت سود مجبور به عضوگیری از میان دوستان، بستگان و یا سایر اعضای خانواده می‌کنند تا زمینه ادامه فعالیت خود را فراهم کنند.

معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان گفت: متهمان با دستور دادیار شعبه ۸ دادسرای ناحیه ۳۱ تهران به منظور تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی هستند.

سرهنگ تقی پور در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد به منظور مراقبت و محافظت از فرزند خود به این هشدارها توجه کنند:

۱. بعضاً دیده شده افرادی که در ابتدای عضویت در این شرکتها توسط پلیس نجات می‌یابند همچنان متعجب هستند که چرا پلیس مانع از شراکت آنان در تجارتی سودآور شده است. با یک مثال ساده برای این افراد می‌توان شرکتهای هرمی را به جارو برقی تشبیه کرد که سود واقعی تنها نصیب سرشاخه‌های اصلی می‌شود و چیزی به افرادی که در مسیر جذب سرمایه به درون این جاروبرقی هستند نمی‌رسد.

۲. به هیچ وجه به درخواست مبالغ میلیونی (معمولاً ۳۰ میلیون به بالا) فرزندانتان که برای استخدام راهی تهران شده اند تحت عنوان ضمانت برای کار و خرید وسیله و… پاسخ مثبت ندهید و به آشنایان و اطرافیانتان نیز بسپارید به هیچ عنوان این پول را به فرزندتان ندهند. تنها راهی که می‌توانید زمینه بازگشت فرزندتان را فراهم کنید عدم پرداخت پول است چون تنها در این صورت است که این شرکت‌ها دست از اغفال سوژه برداشته و وی را رها می‌سازند.

۳. نسبت به سکونت تعداد زیادی جوان در یک آپارتمان کوچک و با رفت و آمد محدود در محل سکونت خود، به وجود شرکتهای هرمی شک کرده و مراتب را به پلیس اطلاع دهید.

۴. هرگونه استخدام در سازمانهای دولتی از طریق رسانه‌های جمعی اعلام می‌شود. پس در صورت تماس یک دوست قدیمی در مورد استخدام در این سازمانها و وسوسه و دعوت فرزند شما به تهران به نیت فرد در عضوگیری برای شرکتهای هرمی شک کرده و مانع پاسخ مثبت فرزندتان به این دعوت شوید.