تحلیلگر نظامی ارتش آمریکا: فریبکاری رهبرانمان را درباره جنگ افغانستان ۸ سال پیش افشا کردم

گروه جهان الف،   3981007075

تحلیلگر ارشد انیستیتو اولویت‌های دفاعی و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا می گوید: ۸ سال پیش هشدار دادم که دولت آمریکا در مورد افغانستان دروغ گفت، آیا اکنون کسی به حرفهایم گوش می دهد؟

تحلیلگر نظامی ارتش آمریکا: فریبکاری رهبرانمان را درباره جنگ افغانستان ۸ سال پیش افشا کردم

به گزارش الف دنیل ال دیویس،  عضو ارشد انیسیتو اولویت های دفاعی/Defense Priorities و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا  که 21 سال در ارتش آمریکا خدمت کرده است در نشنال اینترست به تشریح دروغ‌های مقامات آمریکایی درباره افغانستان پرداخته است: 

 « واشنگتن پست اخیرا گزارشی عمیق و انفجاری به چاپ رساند که در آن توضیح داده می شد چگونه ارتش آمریکا و رهبران غیرنظامی این کشور، به طور سیستماتیک، عامه مردم را از حداقل سال ،2003 در مورد جنگِ آمریکا در افغانستان فریب داده اند. 

این گزارش بیش از هرکس دیگری برای من دردناک است زیرا برای نخستین بار این من بودم که علنا، دورویی و فریبکاری رهبرانمان در مورد جنگ افغانستان را در تقریبا 8 سال پیش افشا کردم. با این حال، دولت و رهبران نظامی آمریکا در گوش دادن به این حرف ها و انجام اقدامات اصلاحی، از عزم راسخی برخوردار نبودند. از آن زمان تاکنون، جنگ در افغانستان بدون هیچ گونه توفیقی ادامه یافته و هزاران عضو خدماتی ارتش آمریکا به دلایل واهی، و در تلاش برای دست یافتن به دست نیافتنی ها، جان خود را از دست داده اند.

امید دارم که اکنون با گزارشی که خدمتتان ارائه می کنم و در آن با جزئیات، توضیح داده می شود چگونه رهبران ارشد آمریکا در سه دولت اخیر این کشور به اسناد و شواهد در مورد جنگ افغانستان بی اعتنایی کرده اند، بتوانم دولت ترامپ را در خاتمه دادن به جنگ در افغانستان و بازگرداندن سربازانمان از این کشور، قانع کنم. مطالب افشاگرانه ای نظیر آنچه اخیرا واشنگتن پست در مورد جنگ افغانستان منتشر کرده و من به شخصه آن ها را تجربه کرده و شاهد بوده ام، باید مدت ها قبل منتشر می شدند و در مورد آن ها بحث و مناظره در می گرفت.

وزیر دفاع اسبق آمریکا "دونالد رامسفلد" در یادداشتی خصوصی به معاون وزیر دفاع اسبق آمریکا "داگ فیث" در آپریل 2002(تنها سه ماه از آغاز جنگ افغانستان گذشته بود) می گوید: "ما هرگز قصد نداریم ارتش آمریکا را از افغانستان خارج کنیم مگر آنکه ثبات و امنیت که برای خروج ما از این کشور ضروری است، محقق شود". زمان زیادی طول نکشید تا بفهمیم که اساسا یک چنین بنیاد و اساسِ باثبات و پایداری در افغانستان وجود ندارد و در واقع، بسیار بعید است که بتوانیم میان دوست و دشمن در افغانستان، تمایزگذاری کنیم.

تحلیل و گزارش واشنگتن پست که بر مبنای حدودا 2000 صفحه یادداشت و مصاحبه است که توسط دولت آمریکا انجام شده، به این نتیجه رسیده که رهبران نظامی آمریکا قویا تلاش می کردند تا بفهمند که اساسا آن ها در افغانستان بر علیه چه گروه یا کشوری می جنگند؟ آیا القاعده دشمن است یا طالبان؟ آیا پاکستان، دشمنِ آمریکا در افغانستان است یا دوستش؟ آیا داعش(از سال 2014 به بعد) و لشکر جنگجویان خارجی آن، دشمن آمریکا در افغانستان هستند؟ کار به جایی می رسد که حتی رامسفلد در اواخر سال 2003(که تقریبا دو سال از جنگ افغانستان گذشته بود) می گوید: "من قادر به تشخیص نیستم که چه گروه یا افرادی، انسان های شرور در افغانستان هستند و علیهِ که باید بجنگیم؟". 

"رایان کراکر" که در سال 2002 کاردار سفارت آمریکا در افغانستان بود و مسوولیت سفارت آمریکا در این کشور از سال 2011 تا 2012 را برعهده داشت به درستی تشخیص داد که فساد در دولت افغانستان به حدی بالا بود که غلبه بر آن تقریبا غیرممکن بود. کراکر در سال 2016 و در جریان گفتگوی خصوصی با مقام های دولتی آمریکا، مشاهدات خود از میزان فساد در افغانستان را اینگونه بیان کرد: "فساد در افغانستان پدیده ای است که به سختی می توان میزان آن را باور کرد و به وضوح، اصلاح و درست کردنش نیز غیرممکن به نظر می رسد". 

این گزاره احتمالا هیچ کس را در دولت اوباما شگفت زده نمی کند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال های 2009 و 2014  چنان فساد شد که در مورد انتخابات دوم، "جان کری" وزیر خارجه وقت آمریکا مجبور شد در مورد تشکیلاتی ورایِ قانون اساسی افغانستان مذاکره کند که بر اسا آن پستِ جدیدی با عنوان مدیر اجرایی دولت افغانستان ایجاد می شد و بر اساس آن، هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله(که هر دو ادعای پیروزی در انتخابات را داشتند)، در قدرت می ماندند.  

ماه ها پس از برگزاری آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(در سال 2016)، این نه مضحک و نه مایه تعجب است که فساد تا حدی در ساختار افغانستان ریشه دوانده و رشد کرده که اشرف غنی و عبدالله عبدالله، بار دیگر بر سر کرسی ریاست جمهوری افغانستان با هم رقابت می کنند و هر دو باز هم مدعی پیروزی در انتخابات هستند. با این حال، تمامی افشاگری هایی که در مقاله واشنگتن پست به آن ها اشاره شده، نباید موجب غافلگیری کسی، در هیچ موضوعی شوند زیرا من تقریبا 8 سال قبل، به طور علنی، افشاگری هایی شبیه به آنچه واشنگتن پست به تازگی انجام داد، انجام داده بودم. 

رسانه هایی نظیر "نیویورک تایمز"، "سی ان ان"، و "پی بی اس"، پوشش های خبری قابل توجهی را در مورد گزارش طبقه بندی نشده من که در فوریه 2012 منتشر شد، ارائه کردند. من این گزارش را به محضِ بازگشتم از دومین ماموریت خود در افغانستان(به عنوان سرهنگ ارتش آمریکا) به رشته تحریر درآوردم. 

من در گزارش 86 صفحه ایم، به صراحت گفتم: "رهبران عالی رتبه نظامی آمریکا به حدی واقعیت های جنگ افغانستان را هنگامی که با کنگره و مردم آمریکا سخن می گویند، تحریف کرده اند که تشخیص حقیقت به کارِ بسیار مشکلی تبدیل شده است. رهبران ما بدون تغییر در راهبرد، و بازگشت مجددشان به سخنان و بیانیه های صادقانه و صریح، احتمالا آمریکا را با شکستی بزرگ و مفتضحانه در افغانستان مواجه خواهند کرد". 

همانطور که گزارش واشنگتن پست بر این نکته دست می گذارد: رهبران ارشد دولت آمریکا متوجه شده بودند(از ابتدای شروع جنگ افغانستان تا 18 سالِ اخیر که جنگ در این کشور برقرار بوده)، نبرد در افغانستان، پیروزی نخواهد داشت. آنها می دانستند که جنگ در افغانستان محکوم به شکست است. با این حال، هیچ کدام از آن ها اقدامی برای خاتمه بخشیدن به جنگ و بازگرداندن سربازانمان به آمریکا انجام ندادند. در عوض، آن ها اجازه دادند تا این مساله از دولتی به دولت دیگر منتقل شود. همه آن ها منفعلانه ایستادند و در این مدت، هزاران عضو ارتش آمریکا در افغانستان کشته و زخمی شدند. تلفاتی که هیچگونه منافعی را برای کشور ما به همراه نداشت.

هنگامی که من برای نخستین بار، افشاگری هایی از این نوع را در سال 2012 انجام دادم، هیچ اعتراض عمومی وجود نداشت و به وجود نیامد. محض رضایِ منافع کشورمان، آرزو می کنم این مرتبه دولت آمریکا مجبور به انجام کار درست شود. دولت آمریکا باید به جنگ در افغانستان و فداکاری هایِ بی معنیِ دختران و پسرانمان، هر چه سریع تر خاتمه دهد. 

------------

***لینک: https://nationalinterest.org/blog/skeptics/8-years-ago-i-warned-government-lied-about-afghanistan%E2%80%94will-anyone-listen-now-107696