روزنامه کویتی خبر داد: مذاکرات کویت، عربستان و ایران درباره توافقنامه دریایی

گروه جهان الف،   3981004100

یک روزنامه کویتی از آغاز مذاکرات سه‌جانبه ایران، کویت و عربستان در آینده نزدیک درباره توافقنامه دریایی خبر داد.

به گزارش فارس، برخی منابع آگاه فاش کردند که در آینده نزدیک مذاکرات بین کویت و عربستان به عنوان یک طرف و ایران به عنوان طرف دیگر آغاز می‌شود.

روزنامه کویتی «القبس» به نقل از منابع نوشت که به دنبال امضای توافقنامه دریایی بین کویت و عربستان، مذاکرات بین کویت و عربستان به عنوان یک طرف و ایران به عنوان طرف دوم در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

این منابع گفتند که منطقه کم عمق دریایی در مجاورت منطقه حایل بین کویت عربستان که روز سه‌شنبه (24 دسامبر) دو کشور درباره آن توافق کردند، در شش مایلی خشکی قرار گرفته و از بندر الزور آغاز و در منطقه خشکی به پایان می‌رسد.

این منابع گفتند که دو طرف کویتی و سعودی روز گذشته توافق کردند که تولیدات نفتی کویت در منطقه شمالی و تولیدات نفتی عربستان در منطقه جنوبی باشد و در صورت کم و زیاد شدن سهم‌ها تولیدات مساوی و در چارچوب عملیات مشترک دو کشور صورت گیرد.

بنابر این گزارش، تولیدات عربستان از میدان الوفره از طریق استخراج به وسیله لوله‌هایی که در بندر الزور قرار دارد، ادامه خواهد داشت و تولیدات شرکت «شفرون» در کویت نیز در چارچوب امتیازات توافق شده پنج ساله صورت خواهد گرفت و پس از پایان پنج سال درباره تمدید یا عدم تمدید آن تجدیدنظر می‌شود.

این منابع همچنین گفتند که مفاد توافقنامه مذکور شامل امتیازاتی است که منافع کویت را محقق می‌سازد و تلاش‌هایی نیز برای ازسرگیری تولیدات در سریع‌ترین زمان ممکن در جریان است اما با توجه به آماده‌سازی چاه‌ها و تعمیرات آن‌ها به دلیل وقفه طولانی در تولیدات، ازسرگیری تولیدات نیاز به زمان دارد.

هیأت سعودی «عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه‌شنبه (دیروز) طی سفری به کویت پروتکل الحاقی مربوط به توافقنامه تقسیم منطقه حایل نفتی و ازسرگیری تولید نفت در دو میدان الخفجی و الوفره را با طرف کویتی امضا کرد.

تعطیلی میادین نفتی مشترک کویت و عربستان در منطقه حایل به خصوص دو میدان الخفجی و الوفره به مشکلی برای این دو کشور عضو اوپک تبدیل شده بود و مسئولان دو کشور از ماه‌ها پیش در تلاش برای حل آن بودند.

میدان الخفجی اکتبر ۲۰۱۴ بنا به تصمیم عربستان سعودی که گفته می‌شود به دلیل پاره‌ای عوامل زیست محیطی بوده است و میدان الوفره نیز در ماه می ۲۰۱۵ بسته شد.

تولیدات این دو میدان به طور متوسط روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که به صورت مساوی بین کویت و عربستان تقسیم می‌شود و میدان الوفره توسط شرکت آمریکایی «شفرون» در کویت و شرکت نفت خلیج کویت و میدان الخفجی نیز توسط شرکت نفتی آرامکو عربستان اداره می‌شود.