اتحادیه اروپا خواستار محاکمه تمامی افراد مسئول در ترور خاشقجی شد

گروه جهان الف،   3981004006

اتحادیه اروپا در واکنش به احکام صادره از سوی دادگاه عربستان سعودی در پرونده ترور خاشقجی، خواستار محاکمه تمامی افراد مسئول در این قتل شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای، به احکام صادر شده از سوی دادگاه عربستان در پروندهترور خاشقجی واکنش نشان داد.

در این بیانیه تاکید شده که در راستای اصل شفافیت، تمامی افراد مسئول در قتل خاشقجی باید محاکمه شوند.

این بیانیه روز سه‌شنبه ۳ دی از سوی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا صادر شده و در آن بر لزوم پیگرد قضایی تمامی افراد مسئول در قتل خاشقجی تاکید شد.

دادگاه عربستان سعودی روز دوشنبه حکم مربوط به پرونده قتل خاشقجی را صادر کرد که بر اساس آن ۵ نفر به اعدام و ۳ نفر دیگر به حبس محکوم شدند.
 
با این وجود دستگاه قضایی عربستان در حکم خود نزدیکان «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، را که مظنون به دست داشتن در قتل خاشقجی بودند، تبرئه کرد.

دادستان کل عربستان سعودی با مطرح کردن ادعا‌های عجیبی مانند عدم وجود شواهد کافی، افرادی مانند «سعود القحطانی»، مشاور «محمد بن سلمان»، «احمد العسیری»، رئیس سابق اطلاعات عربستان و «محمد العتیبی»، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول که از مهره‌های اصلی در ترور خاشقجی به شمار می‌روند را تبرئه کرد.

حکم جنجالی دادستان عربستان سعودی، واکنش‌ها و انتقادات گسترده بین‌المللی را در پی داشت و تنها آمریکا، امارات و بحرین در پی صدور این حکم، از عربستان سعودی تمجید کردند.

خاشقجی، منتقد عربستان سعودی و ستون‌نویس «واشنگتن پست»، هنگامی که در ماه اکتبر (مهر) سال ۲۰۱۸ برای دریافت مدارک رسمی به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، به طرز هولناکی به قتل رسید.

۱۵ نیروی امنیتی عربستان سعودی که از ریاض به این کنسولگری آمده بودند در این ماجرا دست داشتند اما دادستان عمومی عربستان که قتل خاشقجی  را حاصل یک عملیات خودسرانه می‌دانست، خواستار محاکمۀ یازده شخص حقیقی شد.