مورالس وعده داد تا یک سال دیگر به بولیوی بازگردد

گروه جهان الف،   3981003187

رئیس‌جمهور برکنار‌شده بولیوی که اکنون در آرژانتین به سر می برد، وعده داد که تا کریسمس آینده به کشور خودش بازگردد.

به گزارش فارس، «اوو مورالس» رئیس‌جمهور برکنار‌شده بولیوی که اکنون به آرژانتین پناهنده شده، روز سه‌شنبه وعده داد که در ماه‌های آینده به کشور خودش بازگردد.

وی که در «بوینس آیرس» با خبرگزاری «رویترز» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا سال آینده این زمان در بولیوی خواهد بود، گفت: «باز خواهم گشت.»

مورالس افزود: «به دلایل امنیتی نمی‌توانم در مورد جزئیات طرحی که برای بازگشت به بولیوی داریم، صحبت کنم. اما هرکس باید به کشور خودش برود.»

وی که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی به شمار می‌آید، پاییز امسال و در حالی که برای بار چهارم در انتخابات پیروز شده بود، از سوی احزاب مخالف به تقلب متهم شد و در نهایت با تهدید ارتش بولیوی و تحت فشار کشورهای غربی، مجبور به ترک کشورش شد. او ماه گذشته از آرژانتین پناهندگی سیاسی دریافت کرد.

مصاحبه مورالس با رویترز در حالی صورت گرفته که هم‌حزبی‌های وی در «جنبش سوسیالیسم» (MAS) بولیوی قرار است روز یکشنبه برای تعیین نامزدی جهت شرکت در انتخابات دوباره ریاست‌جمهوری، گردهم آیند.

هرچند دولت موقت بولیوی به ریاست «جنین آنز» بسیاری از متحدان مورالس را بازداشت کرده، اما مورالس در این مصاحبه ابراز اطمینان کرده که حزب او بار دیگر در انتخابات پیروز می‌شود.

وی با رد دوباره ادعای تقلب در انتخابات، گفت از اینکه در وقت مناسبی از احتمال کودتا مطلع نشده، افسوس می‌خورد. مورالس گفته است: «چون اطلاعات نداشتیم، غافلگیر شدیم. از اینکه نه اطلاعات پلیس بولیوی و نه نیروهای مسلح به ما در مورد کودتا هشدار ندادند، بسیار متأسفم.»

پارلمان بولیوی کمیته‌ای را برای برگزاری انتخابات تازه در این کشور تشکیل داده است. قرار است این کمیته تا ۱۰ روز دیگر موعد انتخابات تازه را اعلام کند. همزمان، دادستانی بولیوی به درخواست دولت موقت این کشور، حکم بازداشت مورالس را به اتهام «فتنه، تروریسم و حمایت مالی از تروریسم» صادر کرده است.

مورالس هفته گذشته در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود که دلیل فشار آمریکا برای برکناری او، قراردادهای گسترده بولیوی با چین در زمینه استخراج لیتیوم و همچنین خودداری وی از قطع روابط با ایران، کوبا و ونزوئلا بوده است.