برنامه وزارت نیرو برای کاهش آلودگی هوا

گروه اقتصادی الف،   3981003123

وزیر نیرو گفت: در جلسه هیأت وزیران تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد و هرچند فصل سرما آغاز شده است، امیدواریم همکاران ما در وزارت نفت بتوانند میزان بیشتری گاز برای مصرف به نیروگاه‌ها برسانند.

به گزارش فارس، رضا اردکانیان امروز در حاشیه مراسم افتتاح پست برق‌رسانی «زکریا» در مشهد، در جمع خبرنگاران درباره غیرفعال شدن نیروگاه فردوسی به دلیل بدهی به پیمانکاران، اظهار کرد: بحث مطالبات، یک بحث جدی است و از حدود دو سال پیش که بنده مسئولیت وزارت نیرو را به دست گرفتم، میزان بدهی‌های صنعت آب و برق به پیمارنکاران و سازندگان بیش از 40 هزار میلیارد تومان بود.

وزیر نیرو ادامه داد: البته وزارت نیرو از بدهکارانِ معتبر است؛ به این معنا که طلبکاران در عین مطالبه، مشتاق انجام کار جدید هستند، چراکه اطمینان دارند برق، یک صنعت زیربنایی است که نمی‌توان کار را تعطیل کرد، همچنین پرداخت مطالبات آنها در دستور کار است.

وی با بیان این نکته که موفق شدیم با سازوکارهای قانونی در بودجه سال گذشته و امسال بیش از 11 هزار میلیارد تومان از مطالبات را تسویه کنیم و این امر ادامه دارد، در خصوص نیروگاه فردوسی تصریح کرد: بحث جابجایی تجهیزات به طور کلی مختص یک نقطه نیست، اما موضوع را پیگیری می‌کنم تا هم مشکلات پیمانکار این نیروگاه تخفیف یابد و هم تعهدات خود را به موقع انجام دهد.

گازرسانی به نیروگاه‌ها برای رفع آلودگی هوا

اردکانیان در رابطه با برنامه وزارت نیرو برای کاهش آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو از مدت‌ها پیش در صدد انجام نقش فعال در کاهش آلودگی هوا بوده و استفاده از گاز به جای سوخت‌های مایع، برنامه جدی ماست که از همکاری نزدیک با وزارت نفت هم برخوردار هستیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در یکشنبه هفته جاری در جلسه هیأت وزیران تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد و هرچند فصل سرما آغاز شده است، اما امیدواریم همکاران ما در وزارت نفت بتوانند میزان بیشتری گاز برای مصرف به نیروگاه‌ها برسانند تا در کاهش آلودگی تاثیرگذار باشیم.

وی تاکید کرد: البته باید روند احداث و به بهربرداری رساندن نیروگاه‌های تجدیدپذیر را که انرژی پاک تولید می‌کنند، توسعه دهیم، چراکه این نیروگاه‌ها نقش تعیین کننده در کاهش آلودگی هوا دارند.

اردکانیان در رابطه با انتقال آب دریای عمان، گفت: بحث انتقال آب از دریا به فلات مرکزی و سرزمین اصلی از مدت‌ها پیش در دست مطالعه بوده و 17 استان می‌توانند از این منبع هم بهره‌مند شوند.

وزیر نیرو یادآور شد: مطالعات این طرح اخیرا به اتمام رسید، گزارش آن در شورای عالی آب مطرح شد، به تایید و تصویب این شورا رسید و همزمان با این موضوع در همه استان‌ها، تهیه و تصویب طرح‌های سازگاری با کم آبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اسفند 96 هیأت وزیران، همکاران ما در خراسان هم این طرح را به شکل مناسب با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها تهیه کرده‌اند و در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب شد.

انتقال آب، به تنهایی چاره کار کم‌آبی نیست

اردکانیان تاکید کرد: البته چنانچه ما تمهیدی برای سازگار کردن مناطق مختلف با کم آبی نداشته باشیم، این انتقال‌ها هم با صرف مبالغ سنگین و سال‌های زیاد نمی‌تواند چاره اصلی کار باشد؛ ما باید همزمان مصرف خود را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو در خصوص تخصیص منابع این طرح اظهار کرد: تخصیص لازم داده شده و منابع آن غیردولتی است، این با سازمان‌ها و بخش خصوصی است که پا پیش بگذارند و مطابق ضوابط در جلو بردن طرح پیشگام باشند.