نماینده تبریز: اختصاص ردیف بودجه مجزا برای شبکه‌های برون مرزی کشور یک ضرورت است

گروه فرهنگی الف،   3981003082

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت شبکه های برون مرزی صداوسیما برای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی، اختصاص ردیف بودجه مجزا برای این شبکه ها را ضروری خواند.

نماینده تبریز: اختصاص ردیف بودجه مجزا برای شبکه‌های برون مرزی کشور یک ضرورت است

به گزارش الف، محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت و نقش شبکه های برون مرزی کشورمان گفت: یکی از راه هایی که می شود انقلاب، نظام و آرمان هایش را به دنیا شناساند و همچنین در مقابل هجمه وسیعی که که شبکه های رادیویی و تلوزیونی و شبکه های ماهواره ای غرب ایجاد کرده اند ایستادگی کرد، شبکه های برون مرزی صداوسیما است، نقش دیگری که می توان به این شبکه ها نسبت داد مقابله با نظام سلطه جهانی بر ضد ایران و جمهوری اسلامی در شبکه های مجازی است. وجود این شبکه ها طی سال های اخیر مطمئنا تاثیر گذار بوده و بخشی از آگاهی و شناختی که مردم دنیا و کسانی که از نزدیک با ایران آشنایی ندارند، توسط این شبکه ها ایجاد شده است. 

وی گفت: این شبکه ها باید انعکاس واقعیت های موجود جامعه، همچنین فرهنگ، آداب و رسوم، سنت ها، باورها رفتارها و از طرف دیگر جوی که در داخل ایران وجود دارد را برای بسیاری از مردمی که در گوشه و کنار دنیا و در خارج از مرزهای ایران هستند و شناخت کافی از این باورها، اعتقادات و آداب و رسوم و سنت های مردم ایران ندارند، در برنامه های مختلف اعم از تولید فیلم، میزگردها و همچنین ارتباطات مستقیم با افراد نخبه در سراسر جهان منعکس کنند و از طرف دیگر در این دنیای ارتباطات بایستی از طریق همکاری با شبکه های تلویزیونی و رادیویی خارج از کشور که به ما علاقه مند هستند، همکاری هایی صورت بگیرد. شبکه های برون مرزی صداوسیما می توانند با این اقدامات آن فضاهای خالی را که وجود دارد پر کنند.

سعیدی درباره نقش شبکه های برون مرزی در دیپلماسی عمومی گفت: یکی از پایه های دیپلماسی عمومی رسانه ها هستند، رسانه ها می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند، با توجه به اینکه بخش رسانه ای و شبکه های برون مرزی جایگاه و پایگاهی را در بین ملت ها و مردم ایجاد کرده اند، این فرصتی که ایجاد شده می تواند محلی برای همان اعمال دیپلماسی عمومی باشد. دیپلماسی عمومی زمانی شکل می گیرد که ما بتوانیم طرز تفکر  و تلقی ها را آن طوری که اهداف و استراتژی ما است در جهت شناساندن آرمان های ملت این کشور و این نظام شکل دهیم، لذا شکل گیری ذهنیت ها، باورها و همچنین طرز تلقی و تفکر می تواند اثر گذار باشد.

وی در همین رابطه افزود: کسی که افکار عمومی را در دست داشته باشد، به تبع آن رفتار عمومی را می تواند در دست داشته باشد، لذا دیپلماسی عمومی یعنی نفوذ در افکار عمومی ملت ها و تغییر رفتار آن ها به نسبت آن اهدافی که دنبال می شود، منتها نظام رسانه ای غرب از این موضوع در جهت تامین منافع و تثبیت سلطه خودش استفاده می کند، در حالی که کشور ما و انقلاب اسلامی ایران بر عکس در جهت ظلم ستیزی و ایجاد تفکر و باور عمومی در ملت ها نسبت به آن تضییعی که در حقوق بشر اتفاق می افتد، سعی به استفاده از ابزاردیپلماسی عمومی دارد. رسانه های برون مرزی ما باید دنیا را متوجه این حقایق تلخی کنند، همین حقایق تلخ باعث این شده که نظام کنونی جهان رفته رفته به سمت بی عدالتی حرکت کند و بخش عمده ای از حقوق ملت ها را پایمال سازد، بسیاری از این کشتارها، خون ریزی ها، تروریسم و جریانات مختلف تکفیری که اتفاق افتاده، دستمایه همان دیپلماسی منفی نظام رسانه ای غرب است که ما بایستی نسبت به آن مقابله کنیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی درباره لزوم تخصیص بودجه مجزا برای شبکه های برون مرزی گفت: اینکه در بودجه ردیف مستقلی -نه خارج از سازمان- در ردیف های سازمان صدا و سیما دیده شود این به نظرم تصمیم خوبی خواهد بود؛ چراکه ضرورت و اهمیت شبکه های برون مرزی بر کسی پوشیده نیست.