رژیم صهیونیستی با توافق دریایی ترکیه و لیبی مخالفت کرد

گروه جهان الف،   3981002194

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با توافقی که اخیرا میان دولت ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در مورد مرزهای دریایی امضا شد، اعلام مخالفت کرد.

به گزارش فارس، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گفت تل‌آویو با توافقی که اخیرا میان دولت ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی برای تعیین مرزهای دریایی امضا شد، مخالف است. 

این توافق که هفته گذشته میان آنکارا و دولت «فایز سراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی امضا شد، با روشن کردن خطوط دریایی در شرق مدیترانه عملا راه را برای آغاز فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت و گاز توسط ترکیه، باز می‌کند.

امضای این توافق با اعتراض یونان مواجه شده است. آتن که بر آب‌های این منطقه ادعا دارد، می‌گوید توافق ترکیه و لیبی، جزیره «کرت» یونان را که در آب‌های این منطقه واقع شده، نادیده می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی که در تلاش است تا از منابع مدیترانه سهمی کسب کند، تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده بود. با این وجود امروز اعلام شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته آینده برای تثبیت طرح‌های مشترک با یونان و قبرس برای ساخت یک خط لوله گاز در مدیترانه برای صادرات گاز به اروپا، به آتن سفر می‌کند.

امروز کاتص در پاسخ به سؤالی در مورد موضع یونان در مورد توافق ترکیه و لیبی، گفت: «این موضع رسمی اسرائیل است. اما این به آن معنی نیست که ما می‌خواهیم برای مقابله با ترکیه، کشتی جنگی اعزام کنیم.»

وی که با کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت‌وگو می‌کرد، گفت هرچند تل‌آویو «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را یک رقیب می‌داند، اما تصور نمی‌کند که اسرائیل یا ترکیه به دنبال درگیری با هم باشند. کاتص گفت: «ما میلی [به جنگ] نداریم و ترکیه هم میلی به تقابل با اسرائیل ندارد.»