نظر آیت‌الله یزدی درباره حضور زنان در مجلس خبرگان/ روایت زیباکلام از وظیفه اصلاح‌طلبان در برابر دولت روحانی/لاریجانی: چرا مجلس را تخریب می‌کنید؟

گروه سیاسی الف،   3981002142 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر آیت‌الله یزدی درباره حضور زنان در مجلس خبرگان/ روایت زیباکلام از وظیفه اصلاح‌طلبان در برابر دولت روحانی/لاریجانی: چرا مجلس را تخریب می‌کنید؟

اعتراض محمود صادقی به شکایت وزیر اطلاعات

مدتی پیش سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس از کایت وزارت اطلاعات از محمود صادقی خبر داد و موضوع شکایت را با اظهارات صادقی درباره پرونده متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای مرتبط دانست. پس از انتشار این خبر، محمود صادقی در توییتی مدعی شد  وزارت اطلاعات از وی شکایت نکرده، بلکه به رییس مجلس نامه‌ نوشته است.

روز یکشنبه جمالی نوبندگانی به توییت صادقی واکنش نشان داد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وزیر اطلاعات طی نامه‌ای به لاریجانی از آقای صادقی شکایت کرده است که آقای جعفری رئیس دفتر لاریجانی به نیابت از رئیس طی نامه‌ای در تاریخ بیستم آذر ماه سال ۹۸ خواستار بررسی موضوع در هیئت نظارت شده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: وزیر اطلاعات از هیئت نظارت بر نمایندگان خواسته است تا روند بررسی فعالیت‌های صادقی در موضوع مطروحه را پیگیری و از حرکت‌های خلاف منافع ملی جلوگیری شود.

روزنامه اعتماد درباره دلیل شکایت وزیر اطلاعات نوشت: «ابهام ديگر درباره نشستي است كه براساس ادعاي وزارت اطلاعات، صادقي تشكيل داده و طي آن وعده‌هايي به قربانيان ارايه كرده است. نشست مدنظر وزارت اطلاعات ۱۰ صبح بيست و هفتم شهريورماه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد؛ نشستي كه در ابتدا قرار بود با حضور ۳ نفر از قربانيان اين پرونده در ماجراي ترور دانشمندان هسته‌اي برگزار شود ولي بنا به دلايلي، ۲ نفر از نامبردگان از حضور در اين نشست انصراف داده و تنها يك تن در جلسه مدنظر حاضر شد.

در اين نشست علاوه بر صادقي، علي مطهري، عبدالكريم حسين‌زاده، محمدجواد جمالي نوبندگاني، محمدمهدي برومندي و غلامرضا حيدري حاضر بودند. نشستي كه مدعو آن در مستند «كلوپ ترور» حاضر نبود «اما در جريان همه امور بود، او بر اساس اقارير يكي ديگر از متهمان دستگير شده بود كه در يك دفتر حمل‌ونقل كار مي‌كرد.»

صادقي در همين زمينه با انتقاد از مطالب مطرح‌شده از سوي جمالي به «اعتماد» مي‌گويد: «نامه وزارت اطلاعات محرمانه است و آقاي جمالي نبايد مفاد آن را منتشر مي‌كرد اما اين در حالي است كه ما براي برگزاري آن جلسه با وزارت اطلاعات هماهنگ و حتي از خود اين عزيزان دعوت كرده بوديم. البته قرار بود دو، سه نفر از اين شاهدان و افراد بي‌گناهي كه به عنوان متهمان ترور دانشمندان هسته‌اي بازداشت شده بودند، حضور داشته باشند كه برخي مانع آن شدند اما يك نفر آمد. فضاي جلسه نيز به اين نحو بود كه اگرچه برخي مسائل از سوي مدعو اين جلسه مطرح شد اما در مجموع صحبت‌ها از اين قرار بود كه با توجه به رويكرد مثبت واجا در اين پرونده، مي‌توان به همكاري با اين عزيزان در ادامه راه اميدوار باشيم.»...

رييس فراكسيون شفاف‌سازي مجلس همچنين بار ديگر با تاكيد بر لزوم پاسخگويي وزارت اطلاعات به ابهامات و پرسش‌هاي خود خاطرنشان مي‌كند: «واقعيت اين است كه ما سوال كرديم و‌ آنها بايد پاسخگو باشند و اگر چنين نباشد، به ‌نحوي جاي متهم و شاكي عوض شده است. به هر حال بنده پيگير اين مساله هستم و قطعا اگر پاسخي درخور دريافت نشود، موضوع را از طريق تحقيق و تفحص پيگيري خواهم كرد.»حال بايد ديد در نهايت وزارت اطلاعات براي پاسخگويي به پرسش‌هاي صادقي و ابهامات موجود در پرونده موسوم به مازيار ابراهيمي پاسخ خواهد گفت يا اينكه صادقي در هيات نظارت از خود و گفته‌هايش دفاع خواهد كرد.»

***

روایت زیباکلام از وظیفه اصلاح‌طلبان در برابر دولت روحانی

صادق زیباکلام در شرق نوشت: «واقعيت تلخ آن است که اصلاح‌طلبان و گروه‌هاي حامي حسن روحاني در دو انتخابات رياست‌جمهوري گذشته، در برابر مردم در قبال انتخاب روحاني مسئوليت دارند. فراموش نکنيم کسر قابل توجهي از 24 ميليوني که به روحاني رأي دادند، به تشويق و ترغيب اصلاح‌طلبان بود. شايد اگر اصرار و حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني نبود، ايشان در انتخابات ۹۶، ثلث آن رأی‌ها را نیز کسب نمي‌کرد؛ بنابراين ازآنجاکه در برابر انتخاب او نزد مردم مسئوليت وجود دارد، باید پاي بد و خوب و بهشت و دوزخ او هم ايستاد.

اگر روحاني توانسته بود موفق شود، اصلاح‌طلبان در آن شريک و سهيم بودند اما امروز فارغ از اينکه چقدر تقصير با اوست، باید پاي عملکرد دولتش بايستيم؛ بنابراین به‌جاي همسوشدن با جريان‌های راديکال، باید اولا از روحاني و اعضاي دولت بخواهيم واقعيت‌هاي کشور را تاآنجاکه‌ آسيب به امنيت ملي نيست، با مردم در ميان بگذارند. ثانيا در بخش‌هايي که معتقديم او نقص داشته، با صداي بلند از وي و دولتش انتقاد کنیم و خواستار توجه به راه‌حل‌هاي کارشناسي براي حل معضلات شويم.»

***

نظر آیت‌الله یزدی درباره حضور زنان در مجلس خبرگان

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در اینستاگرام خود نوشت: «چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۱۳۹۸، جلسه شوراي نگهبان بود. دكتر كدخدائي قائم‌مقام دبير شورای نگهبان قبل از ورود به دستورجلسه، گزارشي از تعداد ثبت‌نام‌كنندگان انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان رهبري و همچنين روند برگزاري آزمون در آخر هفته ارائه داد. ايشان در ارائه آمار به اين نكته اشاره كرد كه در ميان داوطلبان يك نفر خانم هم وجود دارد كه فردا در آزمون شركت مي‌كند كه در اين ميان رويكرد اعضاي محترم و به طور خاص فقهاي معظم برايم جالب بود.

از جمله اينكه آيت‌الله يزدي گفتند اين خوب است كه جنسيت مانع حضور زنان در انتخابات خبرگان نيست و اين حق زنان است كه وارد چنين مجامعي شوند. بعد گفتند اينها همه به بركت امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي است كه نگاه به زن را در اجتماع تغيير داد و اكنون نيز حوزه‌هاي علميه خواهران در كشور كاملا فعال هستند و به تربيت نيرو مي‌پردازند. البته بر اين نكته نيز تاكيد شد كه ما در كيفيت و فرآيند علمي و آزمون‌هاي پيش‌رو اعم از كتبي و شفاهي، تفاوتي ميان زن و مرد قائل نيستم و شرط تاييد اجتهاد افراد، قبولي در اين آزمون‌ها مي‌باشد. به هر حال من نيز براي همه مردان و زنان شركت‌كننده در آزمون اجتهاد آرزوي موفقيت مي‌كنم.»

***

با اظهار تاسف جهانگیری کولبری تمام خواهد شد؟

سایت انتخاب درباره واکنش جهانگیری به مرگ دو کولبر نوشت: «پس از مرگ فرهاد بسیاری از مقام سیاسی و مسئولان کشور طی اظهاراتی رسمی و نیمه رسمی در رسانه‌ها و فضای مجازی مرگ دو برادر ۱۴ و ۱۷ ساله را تسلیت گفتند و نسبت به آن اظهار تاسف کردند. در این میان گناه بدتر از سلبریتی‌ها را مسئولان سیاسی کشور در ارتباط با مرگ تراژدیک فرهاد و آزاد انجام دادند. تعدادی از آن‌ها با گذاشتن یک جمله یا یک ویدئو همراه با موسیقی و متن  ناراحتی خود را به عموم مردم رساندند که همه بدانند آن‌ها نیز همچون سلبریتی‌ها نگران هستند اما دریغ از یک کامنت و گفته از سوی مسئولین که بگویند دلیل کولبری و مرگ فرهاد چه بود و برای رفع آن چه خواهند کرد؟

در مهم‌ترین نمود اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در پیامی این حادثه تلخ را به خانواده زحمتکش و داغدار آنان و مردم شریف مریوان تسلیت می‌گوید و از استاندار کردستان می‌خواهد سریعا برای رسیدگی به وضعیت معیشتی این خانواده نجیب اقدام کند و نتیجه را به اطلاع افکار عمومی برساند.

در این میان دو نکته قابل تامل است: یکی این‌که آقای جهانگیری یا نمی‌دانند و یا می‎‌دانند و از آن گذر می‌کنند که مرگ فرهاد با حل کردن مشکل معیشت و درآمد پدر و مادر او که تحت سرپرستی بهزیستی هستند رفع نخواهد شد. مگر مساله تنها فرهاد و خانواده ۶ نفره او است که استاندار این موضوع را حل کند. آقای جهانگیری، بگذارید بی‌پرده بگوییم که اگر در پی مساله فرهاد هستید بروید و سری به شهرها، روستاها و نه حتی کوچه و پس کوچه‌های استان‌های غرب کشور بزنید تا همه مردم به شما بگویند علت کولبری چیست و آیا با کمک به خانواده فرهاد مشکل حل خواهد شد یا خیر؟

نکته دوم نیز این‌که آقای جهانگیری می‌گویند استاندار نتایج کمک را به اطلاع عموم برساند. حال فرض را بر آن بگیریم این خانواده مشکلاتشان حل شد و عموم مردم هم آن را فهیمدند، آیا پدیده کولبری تمام خواهد شد؟ آیا هزاران خانواده فرهاد نیز مشکل‌شان رفع می‌شود؟ واقعیت این است که اظهار تاسف و تعهد برای رسیدگی به مصائب خانواده فرهاد، توسط مسئولین کشوری و استانی، بیشتر همچون طنزی است که می‌توان از آن به عنوان فاجعه مدیریت نام برد و نه راه‌حل.»

***

لاریجانی: چرا مجلس را تخریب می‌کنید؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در آئین تکریم و معارفه دکترکاظم جلالی و دکترمحمد قاسمی که صبح امروز (دوشنبه، 2 دی ماه) در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد،  با طرح این پرسش که «تا چه اندازه این حرف ها که در کشور و در رسانه ها زده می شود به توسعه کمک خواهد کرد»، ادامه داد: کار به جایی رسیده است که گاهی حتی نهادها را می کوبند و به عنوان مثال مجلس را تخریب می کنند در حالی که تخریب هر نهادی بخشی از دستاوردهای کشور را از بین می برد؛ هنر نیست که فردی به جای آن که هنر خود را نشان دهد، بقیه را تخریب کند و باید در جایی این رویه را متوقف کرد.

بیشتر بخوانید:

لاریجانی: بودجه نارسایی‌هایی دارد که می‌شود رفع کرد/ چرا مجلس را تخریب می‌کنید؟!

***

رانت تحصیلی ۱۳۴ آقازاده باطل شد

به گزارش تسنیم، سعید نمکی، ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این مراسم تنها برای سپردن بار مسئولیت بر دوش یک مدیر است به ریاست جدید دانشگاه توصیه‌ به صبوری کرد و اظهار داشت: دانشگاه را نباید به دام سیاست‌زدگی کشاند.

وی با بیان اینکه نباید واگن علوم پزشکی را به قطار سیاست‌زدگی چسباند، گفت: باید استاد، دانشجو و کارکنان را جذب کرده و با آنان با تکریم برخورد کرد.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه صندلی‌های دانشگاه جای نخبگان است نه رانت‌بگیران، افزود: حدود 134 دانشجوی آقازاده و خانم‌زاده که از طریق پول و جایگاه والدین خود وارد دانشگاه شده بودند، از دانشگاه بیرون کردیم، پولدارها به شرط دانایی و نخبگی می‌توانند بر صندلی دانشگاه بنشینند.

نمکی عنوان کرد: من پدرم راننده کامیون و مادرم قالیباف بود، باید فضایی ایجاد کرد تا همه بتوانند تحصیل کنند نه مثل ساسانیان فقط آقازاده‌ها درس بخوانند.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: ۱۳۴ دانشجوی آقازاده که با پول و رانت وارد دانشگاه شده بودند اخراج شدند

گفتنی است پیش از این دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد خواهان جلوگیری از تغییر رشته ۱۳۴ فرزند هیئت علمی آن دانشگاه به رشته پزشکی شده بود.

بیشتر بخوانید:

نامه توکلی به ولایتی: مانع رانت تحصیلی باقیمانده فرزندان اساتید دانشگاه آزاد شوید

***

ائتلاف نیروهای انقلاب برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه دارد؟

به گزارش جهان نيوز، پرویز سروری عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به اهمیت مجلس آینده در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم گفت: نیرو‌هایی باید ساکن بهارستان شوند که برای حل معضلات اقتصادی مانند مسکن، گرانیها، مالیات و اولویت‌هایی که طبق نظرسنجی مردمی استخراج شده، برنامه ریزی دقیق داشته باشند.

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، اصلاح طرح بنزینی در مجلس آینده را یکی از اهداف و اولویت‌های این شورا خواند و گفت: نیرو‌های انقلاب در مجلس آینده برای سیاست غلط بنزینی دولت، مبارزه با قاچاق و قانون مالیات ها، برنامه مدونی دارند تا بتواند به نوعی چرخ‌های اقتصادی کشور را بچرخاند و مردم نیز از این سیاست‌ها سود ببرند.

وی افزود: برنامه‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای تبدیل طرح‌های مذکور به قانون آماده شده و فقط منتظر امضاء نمایندگان دوره یازدهم است تا در سیر قانون‌گذاری قرار گیرد.