گزارش اختصاصی الف/ ادامه حملات دامنه‌دار عناصر مخفی داعش در استان دیاله عراق؛ جزئیات درگیری‌های سنگین در «السعدیه، نفت خانه، خانقین و مقدادیه» + نقشه میدانی

گروه جهان الف،   3981002100

همزمان با اعتراضات و ناآرامی ها در مناطق مرکزی و جنوبی عراق، درگیری ها میان نیروهای بسیج مردمی و عناصر مخفی داعش در استان دیاله تشدید شده است.

گزارش اختصاصی الف/ ادامه حملات دامنه‌دار عناصر مخفی داعش در استان دیاله عراق؛ جزئیات درگیری‌های سنگین در «السعدیه، نفت خانه، خانقین و مقدادیه» + نقشه میدانی

به گزارش گروه بی‌الملل الف، گروهی از هسته های خاموش گروهک تروریستی داعش برای چندمین بار متوالی در هفته های گذشته حملاتی را علیه مواضع نیروهای عراقی در شمال شرق استان دیاله انجام دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر مخفی داعش، حملات را از محور منطقه « السعدیه» علیه مواضع نیروهای تیپ چهارم بسیج مردمی عراق در حومه دریاچه « حمرین» در شمال شرق استان دیاله آغاز کردند.

نیروهای بسیج مردمی مستقر در منطقه که در آماده باش کامل بودند به سرعت با تروریست های داعش در این محور درگیر شدند و پس از درگیری های سنگین چند ساعته موفق شدند حملات را به طور کامل در این محور دفع کنند.

سایر عناصر تروریستی داعش پس از متحمل شدن ضربات مهلک از منطقه متواری شدند؛ در جریان درگیری ها و دفع حملات در حومه دریاچه حمرین یکی تن از رزمندگان بسیج مردمی به شهادت رسید و 4 تن دیگر زخمی شدند.

منطقه « السعدیه» در محور شرقی دریاچه حمرین واقع شده و از توابع منطقه مهم « خانقین» محسوب می شود که  گذرگاه مرزی مشترک و جاده « خسروی و مندلی» و شهر خانقین را به شهر مقدادیه متصل می کند؛ منطقه السعدیه از محور شمالی به منطقه « جلولاء» وصل می شود.

خبرها از ورودی منطقه « المخیسه» در شمال شرق استان دیاله حاکیست، تک تیراندازهای گروهک تروریستی داعش یکی از نیروهای عراقی را در ایستگاه نظارتی هدف قرار دادند و به شهادت رساندند؛ این منطقه در 24 کیلومتری شهر بعقوبه ( مرکز استان دیاله) واقع شده است.

از شرق استان دیاله خبر می رسد، گروهی از نیروهای عراقی پس از دریافت اطلاعات دقیق، عملیاتی را با هدف امن کردن منطقه «نفت خانه» و شناسایی عناصر مخفی داعش در این محور  آغاز کردند که همچنان جریان دارد.

به گزارش گروه بین المل الف، عناصر مخفی داعش در روزهای اخیر حملاتی را علیه مواضع رزمندگان بسیج مردمی در حومه منطقه مهم و نفت خیز « نفت خانه» انجام دادند که با واکنش قاطع در این محور مواجه شدند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای بسیج مردمی مستقر در منطقه به موقع موفق شدند تحرکات تروریست ها را رصد کنند و عکس العمل نشان دهند و در نهایت آنان را مجبور به عقب نشینی از منطقه کردند.

منطقه « نفت خانه» در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده و همچنین نقطه اتصال جاده مهم مرز خسروی و منطقه خانقین به منطقه مندلی است و ناامن شدن این منطقه می تواند منجر به قطع شدن این مسیر شود.

مناطق غربی، شمال غربی و جنوب غربی منطقه « نفت خانه» اغلب بیابانی، خالی از سکنه و کم تراکم هستند و به مکان مناسبی برای اختفا وتقویت دوباره عناصر مخفی داعش تبدیل و همچنان آلوده هستند.

همزمان با تشدید حملات هسته های خاموش داعش در شمال شرق استان دیاله، گروهی از نیروهای امنیتی و رزمندگان تیپ 23 بسیج مردمی عملیاتی را در حومه منطقه « خانقین» علیه تروریست ها انجام دادند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای عراقی در جریان این عملیات و جست وجوی منطقه به منطقه با تروریست های داعش در مناطق « شیرک و المقالع» درگیر شدند و موفق شدند 8 تن از آنان را به هلاکت برسانند.

گروهی از رزمندگان تیپ 24 بسیج مردمی نیز عملیات گسترده ای را در محور شمالی منطقه « المقدادیه» در شمال شرق استان دیاله علیه تروریست های داعش ترتیب دادند و پاکسازی و تامین امنیت نقاط آلوده در حد فاصل منطقه « الزور» تا نزدیکی رودخانه « سیروان» و منطقه « شروین» در دستور کار قرار دارد.

رود «سیروان» از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و پس از ورود به دریاچه «دریندخان» در جنوب شرق استان سلیمانیه عراق وارد شمال استان دیاله و دریاچه حمرین می شود و  از جنوب دریاچه حمرین تا جنوب شرق شهر بغداد ادامه دارد و در نهایت به رود دجله وصل می شود.

نیروهای عراقی تاکنون در جریان عملیات در این محور 3 مقر تروریست های داعش را شناسایی و منهدم کردند؛ اگر عملیات در این محور با موفقیت به پایان برسد، امنیت منطقه « ابی صیدا» و جاده « کساباسی - المقدادیه» تامین می شود.

به گزارش گروه بین المل الف، تحرکات و حملات تروریست های داعش علیه مواضع نیروهای عراقی در مناطق شرقی استان دیاله با پشتیبانی محور غربی - عبری - عربی و به سرکردگی آمریکایی ها افزایش یافته است.