وزیر خارجه هند سفرش به تهران را «بسیار سازنده» خواند

گروه جهان الف،   3981001162

وزیر خارجه هند که امروز به تهران سفر کرده بود، نشست کمیسیون مشترک دو کشور را بسیار سازنده خواند و گفت دو طرف در مورد تسریع پروژه توسعه بندر چابهار توافق کرده‌اند.

به گزارش فارس، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند روز یکشنبه سفرش به تهران را بسیار سازنده خواند و از توافق دو کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «اِی‌اِن‌آی»، جایشانکار در این مورد گفت: «الان نشست بسیار سازنده کمیسیون مشترک هند-ایران را با ریاست مشارکت "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به پایان رساندم. مجموعه تمام همکاری‌هایمان را مورد بررسی قرار دادیم. توافق شد که پروژه چابهار را تسریع کنیم.»

هند اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شمار می‌آید. این بندر اقیانوسی ایران، از لحاظ راهبردی برای هند از اهمیتی ویژه برخوردار است و دروازه ورود این کشور به اوراسیا از طریق کریدور شمال-جنوب به شمار رفته و ضمنا مهمترین مسیر زمینی هند برای انتقال محموله به افغانستان بدون گذر از خاک پاکستان است.

این اولین سفر وزیر خارجه جدید هند به تهران است. وزرای خارجه هند و ایران آبان ماه سال جاری در حاشیه هجدهمین نشست سران غیرمتعهدها در باکو با هم دیدار کرده و در مورد مسائل مختلف به تبادل نظر پرداختند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن به هند برای تکمیل پروژه بندر «چابهار» معافیت تحریمی مختصری در نظر گرفته زیرا این بندر نقش مهمی در ارسال کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان دارد.