وزیر بهداشت: نسبت به‌ بهداشت روان جامعه اعلان خطر می‌کنیم

گروه اجتماعی الف،   3981001112

وزیر بهداشت گفت: شیوع افسردگی و روان های گرفتار زنگ خطری برای متخصصان عرصه سلامت است که متاسفانه در حال حاضر در حوزه بهداشت روان در جامعه به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت در این رابطه اعلان خطر می‌کنم.

به گزارش تسنیم، سعید نمکی امروز در آئین بهره‌برداری از بخش موقوفه شادروان نظام مافی در بیمارستان روانپزشکی رازی شهرری اظهار داشت: یکی از بخش‌های مغفول و مجهول مانده در نظام سلامت، مربوط به بیماران اختلال روان است و با این وجود افزایش تخت بیمارستانی برای درمان این بیماران به عنوان کمک‌رسانی مهم محسوب می‌شود.

وی افزود: تلخ است که بگویم ما نیازمند تخت بستری بیماران دچار اختلالات روانی و همچنین نیازمند تخت برای درمان بیماران قلبی و عروقی هستیم زیرا که این اظهارات نشانگر عملکرد ناکافی و غیرقابل قبول در حوزه بهداشت و درمان است.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: در صورتی که عملکرد بهتری در امر پیشگیری و بهداشت  داشتیم در حال حاضر تا این حد نیازمند تخت‌های بستری در کشور نبودیم.

نمکی با بیان اینکه شیوع افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطری برای متخصصان عرصه سلامت است افزود: متاسفانه در حال حاضر در حوزه بهداشت روان در جامعه به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت در این رابطه اعلان خطر می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه باید به شدت به عرصه اجتماعی بپردازیم گفت: چرا به روح‌نوازی رنگ فکر نکنیم؟ چرا شهری مملو از پریشانی و افسردگی و دلمردگی داشته باشیم؟ چرا شهری شاد و بانشاط نداشته باشیم؟

وزیر بهداشت ‌ادامه داد: سال‌ها پیش پروژه شهر سالم در منطقه 20 اجرا شد و در آن طرح نرده‌های پارک ها را جمع آوری کردیم و در و دیوار و فضای شهری رنگ‌آمیزی شد که پروژه بسیار موفقی بود و ادغام بهداشت و روان در نظام شبکه بهداشت و درمان صورت گرفت.

نمکی بیان کرد: زمانی که یک بیمار در تخت بیمارستان روانپزشکی بستری می شود نخست ماجرای سخت ما و آغاز یک پروسه بسیار پیچیده است لذا همه دست‌اندرکاران باید به فکر بهداشت روان جامعه باشند و این کار تنها در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.

وی همچنین افزود: تمام دستگاه های اجرایی، رسانه‌ها، صداوسیما، روحانیت، وزارت ارشاد، خیرین و همه باید کمک کنند تا نشاط و شادمانی را به جامعه برگردانیم و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید امید را به جامعه تزریق کنیم.

وزیر بهداشت ‌در ادامه تاکید کرد: در شرایط فعلی برای اصلاح بهداشت روان جامعه دست تمنا به سوی همگان دراز می‌کنم تا بتوانیم امید و نشاط را به مردم باز گردانیم و دلمردگی و افسردگی را از جامعه بزداییم.

نمکی ادامه داد: این خطای استراتژیک علم طب بود که روانپزشکی را از بقیه رشته‌های پزشکی جدا کرد در حالی که نخستین رکن سلامت یک فرد سلامت روانی است و ریشه اکثر مشکلات جسمی نیز به دلیل مسائل روحی و روانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تزریق امید و نشاط به جامعه، کاهش آسیب‌های روانی، طلاق، اعتیاد، خشونت ها، پرونده‌های قضایی و کیفری و هزینه‌های سنگین اقتصادی و اجتماعی را در بر خواهد داشت.