فوت ۱۰۳ نفر بر اثر آنفلوانزا

گروه حوادث الف،   3981001032

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور را تشریح کرد.

کیانوش جهانپور در گفتگو با مهر، گفت: بیماری آنفلوانزای فصلی موضوعی است که هر سال تکرار می شود و با شروع فصل سرد این بیماری گسترش پیدا می کند چنانکه بطور معمول انتظار می رود در یک فصل آنفلوانزا حدود ۲۰ درصد مردم جامعه مبتلا شوند.

وی افزود: از حدود ۱۰ روز پیش با مهار این بیماری و نمودار نزولی ابتلا به آن عملا موارد بروز و شیوع کاهش چشمگیری یافته است، چنانکه از ۲۲ تا ۲۹ آذر ۹۸ عملا با فروکش همه گیری آنفلوانزا، کاهش موارد مراجعه و بستری و مرگ و میر مواجه بودیم. به طوری که در طول این هفته، از مجموع ۸۸۳ نفر بستری مشکوک به آنفلوانزا، ۸۱ مورد بر اساس شواهد آزمایشگاهی مبتلا به آنفلوانزای تیپ A گزارش شده اند و میزان بروز به کمتر از یک دهم هفته های قبل رسیده است.

جهانپور ادامه داد: متاسفانه طی هفته گذشته مورد اشاره ۷ نفر به دنبال ابتلا به آنفلوانزا و عوارض و پیامدهای ناشی از آن فوت نمودند که اغلب فوت شدگان از بیماری های زمینه ای نیز رنج می بردند. لذا از آغاز فصل پاییز، ۱۰۳ نفر از هموطنان به دنبال ابتلا به آنفلوانزا فوت شدند.

وی افزود: آنفلوانزا، ویروسی پیش بینی ناپذیر و مدام در حال تغییر بوده و هر سال ممکن است متفاوت از سال گذشته باشد، زمانی که شدت بیماری زایی ویروس بیشتر باشد تعداد افراد مبتلا و تعداد کسانی که به بیماری با شدت بیشتر و یا بیماری طولانی‌تری مبتلا می شوند هم افزایش می یابد ولی اگر کسی نکات بهداشتی را رعایت کند و به راه های انتقال بیماری و پیشگیری آگاه باشد، احتمال ابتلای او به این بیماری کمتر می شود و احتمال انتقال بیماری به اطرافیان و دیگران را هم کاهش می دهد چنانکه با رعایت همین نکات بیش از ۵۰ درصد موارد قابل پیشگیری خواهد بود.