پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال به خانوارهای آسیب دیده در آبگرفتگی خوزستان

گروه اجتماعی الف،   3981001006

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به هر خانواده خوزستانی خسارت دیده از آبگرفتگی ناشی از بارندگی هفته گذشته ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت شنبه در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان در اهواز در خصوص هدف از سفر خود به استان، اظهارداشت: این سفر با تاکید رئیس جمهوری و به نمایندگی از هیات دولت برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بارندگی های هفته گذشته در استان خوزستان انجام شد. طبق گزارشی که ارائه شد چیزی حدود ۲تا ۲هزار و ۵۰۰ خانوار در استان خوزستان در بارندگی اخیر دچار آسیب و خسارت شدند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به‌همین جهت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصمیماتی اتخاذ شد که از جمله آن تخلیه آب از دیگر مناطقی مسکونی است که در حال حاضر حجم محدودی از آن باقی مانده است.

وی همچنین در خصوص پرداخت خسارت لوازم زندگی شهروندان، بیان داشت: به منظور جبران خسارت خانوارهایی که لوازم زندگی آنها زیر آب رفت و همچنین مرمت های جزئی منازل، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض با فوریت پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در  پاسخ به این سوال که برای جبران دیگر خسارت‌ها به واحدهای مسکونی تصمیمی گرفته شده، افزود: جبران آسیب چنین واحدهایی در قالب تسهیلات خواهد بود و علاوه بر این برای بازسازی زیرساخت‌های شهری لازم است هرچه سریعتر برآورد خسارت‌ها آغاز شود.

نوبخت ادامه داد: بعد از اینکه برآوردها به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد، بلافاصله نسبت به پرداخت‌ها اقدام خواهد شد و این درحالی است که پیش از این مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و در قالب تنخواه برای استان اختصاص یافت.

نباید در آینده چنین اتفاقاتی تکرار شود

وی با تاکید بر اینکه هر مقدار که لازم باشد برای جبران مشکلات و بازسازی زیرساخت‌ها پرداخت می‌شود، اظهارداشت: خوزستان و مردم آن برای کشور یک اولویت محسوب می‌شوند و باید تلاش کرد که درآینده چنین اتفاقاتی در استان تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه برای بخش مرتبط با شبکه فاضلاب چیزی حدود یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر قرارداد برای توسعه و احداث آن تنظیم شده، گفت: تاکنون ۴۲۲ کیلومتر از این میزان شبکه فاضلاب در اهواز اجرا شده است.
 نوبخت یکی دیگر از مصوبات امروز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان را پرداخت کامل تعهدات دولت برای ادامه کار شبکه فاضلاب شهر اهواز عنوان کرد و افزود: بر همین اساس تا پایان دی‌ماه همه تعهدات دولت مربوط به سال جاری تخصیص داده خواهد شد.

مشکلات آبگرفتگی شهرها صرفا مربوط به فاضلاب شهری نیست

معاون رئیس جمهور با تاکید براینکه مشکل آبگرفتگی استان صرفا فاضلاب شهری نیست، گفت:  در هرکجای دنیا اگر حجم نزولات از یک حدی بیشتر شود، شبکه‌های آب و فاضلاب پاسخگو نخواهند بود؛ بنابر اجرای طرح‌های جمع آوری آب‌های سطحی استان یک ضرورت است.

وی گفت: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیاز به یک طرح جداگانه است که به همین جهت از شهردار اهواز و دیگر شهرداران استان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خواسته شد تا طرح‌های خود برای جمع آوری آب‌های سطحی شهرهای خود را ارائه کنند.

نوبخت با بیان اینکه امیدواریم با مجموع اقداماتی که در دستور کار قرارگرفت به‌زودی شرایط زندگی مردم به وضعیت عادی باز گردد، گفت: همچنین بررسی‌ها برای شناسایی دستگاه و یا افرادی که در بحران آبگرفتگی شهرهای استان کوتاهی داشته اند، آغاز شده است.

عصر روز دوشنبه هفته گذشته با بارش باران در خوزستان بیشتر مناطق خوزستان از جمله اهواز دچار آبگرفتگی شدند که با گذشت  نزدیک به یک هفته همچنان بخش هایی از مناطق این استان درگیر آبگرفتگی هستند.