نسخه ایتالیا برای بهتر شدن حال گردشگری ایران

گروه اقتصادی الف،   3981001003

سفر اروپایی‌ها به ایران از سال ۲۰۱۸ با خروج آمریکا از برجام و اعمال تدریجی تحریم‌ها، کم شده است. با آغاز تنش در خلیج فارس و عقب‌نشینی دولت‌های اروپایی از تعهدات برجام، هشدارها برای خودداری از سفر به ایران نیز بیشتر شد. با این حال مدیر بخش فرهنگ و گردشگری اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا یک نسخه برای تغیر این وضعیت ایران دارد.

به گزارش ایسنا، «دبورا ویُولی» Debora Violi از سال ۲۰۰۵ در اتحادیه تعاونی‌های ایتالیا فعالیت می‌کند. او درحال حاضر مدیر بخش فرهنگی و گردشگری Confcooperative ـ اتحادیه‌ پیوند دهنده تعاونی‌های ایتالیا با تعاونی‌های سایر کشورها ـ است.

ویولی همچنین مدیر نمایشگاه گردشگری BITAC است که از سال ۲۰۰۸ میلادی بر تقویت و حضور تعاونی‌ها متمرکز شده. او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ عضو هیات مدیره انجمن گردشگری مسؤولانه ایتالیا بوده و نماینده Confcooperative در Necstour (شبکه مناطق اروپایی برای گردشگری پایدار و رقابتی) است.

به عقیده «ویولی» مهم‌ترین مساله در گردشگری ارتباطات بین کشوری است. او با علم به شرایط ایران، «گفت‌وگوی مستقیم با سایر کشورها» و «توسعه و ارتقاء زیرساخت» را به عنوان دو اقدام ضروری برای گردشگری ایران پیشنهاد می‌کند.

عضو هیات ارزیابان ایتالیایی در پروژه توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اظهار کرد: مردم زیادی در ایتالیا دوست دارند به ایران سفر کنند ولی مطمئنا آن‌ها نیاز دارند بدانند ایران کشور امنی است. ایران بسیار زیبا است و ایتالیایی‌ها مایلند به آن سفر کنند اما باید اطلاعاتشان درباره این کشور بیشتر شود. ما امیدواریم از طریق این پروژه به این جریان کمکی کنیم.

او  در عین حالی‌که از علاقه زیاد ایتالیایی‌ها برای سفر به ایران سخن به میان می‌آورد، درباره کاهش سفر ایتالیایی‌ها به ایران از سال ۲۰۱۸ (بعد از خروج آمریکا از برجام) و راه خروج از وضعیتی که در حوزه گردشگری اتحادیه اروپا پیش آمده است، گفت: ما دلیل کاهش سفر گردشگران ایتالیایی و یا حتی شهروندان دیگر کشورها را متوجه شده‌ایم، دیدگاه مردم نسبت به ایران تغییر کرده است. از طرفی تحریم‌ها باعث شده هیچ پرواز مسقیمی از اروپا به ایران برقرار نباشد، طبیعتا چنین شرایطی سفر به ایران را مشکل می‌کند.

وی معتقد است: ایران باید با کشورهایی که قصد دارد از آن‌ها توریست داشته باشد گفت‌وگو کند. ویولی، این کار را برای رفع مشکلات موجود گردشگری، رفع تردید توریست‌ها و آژانس‌ها و برای جلب گردشگران بیشتر ضروری می‌داند.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط بازگشت تحریم‌ها و نبود پروازهای مستقیم بین ایران و کشورهای اروپایی، چطور می‌توان توریست جذب کرد و یا نظر آن‌ها را درباره ایران تغییر داد؟ گفت:‌ باید بین ایران و سایر کشورها گفت‌وگوی مستقیم برقرار شود و زیرساخت‌ها ارتقاء یابد. کار دیگری غیر از این‌ها نمی‌توان انجام داد.

وی درباره هزینه سفر به ایران نیز گفت: همین حالا پروازهای ارزانی از استانبول به ایران برقرار است. به نظرم الان زمان خوبی برای دیدن ایران است، هوا خیلی گرم نیست، مهم‌تر این‌که با تعطیلات سال نو (میلادی) متقارن است؛ زمانی که مردم بسیاری از کشورها برای سفر آماده می‌شوند. از طرفی قیمت‌ها در این فصل مناسب است. ایران کشور پهناوری بوده و برای دیدن آن شاید یک هفته وقت کافی نباشد.

 

«دبورا ویولی» به همراهی گروهی از اعضای اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کارآفرینی ایتالیا در جریان اجرای پروژه‌ای یک ساله و مشترک با ایران با عنوان «توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» با هدف تقویت روابط بین ‌بنگاهی بین دو کشور، سفری یک هفته‌ای به ایران داشت و از تهران، کردستان، کرمانشاه، خوزستان و فارس بازدید کرد. این گروه متشکل از فعالان گردشگری، باستان‌شناسان و پژوهشگران فرهنگی بود که پس از ارزیابی‌های میدانی و مطالعه روی مناطق مورد بازدید، طرح کارآفرینی را به صورت پایلوت در منطقه‌ای از ایران اجرا خواهند کرد. این پروژه با حمایت وزارت توسعه اقتصاد ایتالیا، بخش بازرگانی سفارت این کشور در ایران و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا می‌شود.

او که اولین سفرش را به ایران تجربه کرده است در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، درباره این پروژه مشارکتی، توضیح داد: ما هشت روز در ایران بودیم. پنج استان را در فاز یک این پروژه دیدم و حالا می‌خواهیم انتخاب کنیم روی کدام منطقه تمرکز بیشتری داشته باشیم. البته ما همه سایت‌های معروف ایران را ندیده‌ایم، فقط آنچه دولت مشخص کرده بود را مورد ارزیابی قرار دادیم، چون هدفمان تقویت بنگاه‌ها و تعاونی‌ها با محوریت جامعه محلی است.

ویولی درباره این‌که در ارزیابی اولیه کدام منطقه نظر هیات ارزیاب را برای اجرای پروژه جلب کرده است، گفت: پاسخ دادن به این سوال خیلی سخت است، چون تمام نقاطی که دیدیم، شگفت‌انگیز بودند. ما در کردستان روستاهای کوچکی را دیدیم که درحال کار روی اکوتوریسم بودند، خانه‌های محلی که برای توریست‌ها درحال آماده شدن بود. طبیعت و کوه‌های این استان فوق‌العاده زیبا است. سپس به کرمانشاه رفتیم، طاق بستان و کتیبه داریوش در بیستون را دیدیم، بی‌نظیر بود. البته درحال حاضر امکان بازدید از این کتیبه برای گردشگران وجود ندارد ولی ما در سفری تحقیقاتی و مطالعاتی بودیم در نتیجه این امکان برای گروه ما فراهم شد. در خوزستان، زیگورات، شوش و شوشتر را دیدیم. شوشتر شبیه شهری به نام «ماترا» (Matera) در ایتالیا است، منطقه‌ای توریستی که آبراه‌های فراوانی دارد و در گذشته چندان برای توریست‌ها شناخته شده نبود ولی وقتی امکانات و زیرساخت به آن اضافه شد، حجم زیادی از توریست را پذیرفت. بعد از این‌ها به فارس رفتیم و بیشاپور، فیروزآباد و سروستان را دیدیم. با توجه به موضوع مورد مطالعه ما که تاکید بیشتری روی جامعه محلی دارد، انتخاب یک منطقه برای شروع پروژه واقعا کار دشواری است، همه این مناطق فوق‌العاده بودند.

وی اضافه کرد: شباهت‌هایی بین ایران و و ایتالیا وجود دارد، ایران سایت‌های تاریخی و طبیعی بزرگی و مهمی دارد که برای این پروژه می‌توان سایت‌های کوچک را در کنار سایت‌های بزرگ قرار داد تا نسبت به آن‌ها بی‌توجهی نشود و از این پروژه جا نمانند.

ویولی در عین حال به وضعیت زیرساخت در مناطق مورد ارزیابی اشاره کرد و گفت: کمبودهایی وجود دارد، بعضی مناطق با کمبود امکانات زیرساختی مواجهند. به نظرم در این کشور پتانسیل وجود دارد فقط باید امکانات و زیرساخت بیشتری فراهم شود تا حجم بیشتری از توریست به این کشور سفر کند.