۱۰ سوژه خبری مهم سال ۲۰۱۹

گروه جهان الف،   3980930070

بر اساس یک نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس از مدیران و دبیران خبری رسانه‌های آمریکا، موضوع استیضاح دونالد ترامپ مهمترین سوژه خبری سال ۲۰۱۹ بوده است.

۱۰ سوژه خبری مهم سال ۲۰۱۹

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس هر ساله با نزدیک شدن به موعد سال نوی میلادی در یک نظرسنجی از مدیران و دبیران خبری رسانه‌های آمریکا دست به انتخاب ۱۰ مورد از مهمترین سوژه های خبری سالی که رو به پایان است می‌زند.

بر اساس نظرسنجی امسال آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ علاوه بر این که محور مهمترین سوژه خبری سال بوده با دومین و سومین سوژه خبری مهم سال ۲۰۱۹ یعنی مهاجرت و تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ارتباط دارد.

آسوشیتدپرس نخستین بار این نظرسنجی خود برای انتخاب سوژه های خبری مهم سال را در سال ۱۹۳۶ انجام داد که در آن سال مهمترین سوژه کناره گیری ادوارد هشتم، پادشاه انگلیس از تاج و تخت بود.

۱۰ سوژه خبری مهمی که در نظرسنجی امسال آسوشیتدپرس مشخص شده‌اند به ترتیب اهمیت عبارتند از:

۱- استیضاح ترامپ: دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری نانسی پلوسی رئیس این مجلس فرآیند استیضاح دونالد ترامپ را با وارد کردن اتهام سوءاستفاده از قدرت به وی به دلیل تحت فشار قرار دادن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک گفتگوی تلفنی جنجالی در ماه ژوئیه به هدف وادار کردن او به تحقیقات درباره یک رقیب سیاسی داخلی یعنی جو بایدن به جریان انداختند. آنها در بندهای استیضاحی که علیه ترامپ تصویب کردند همچنین او را متهم به ایجاد مانع بر سر راه فعالیتهای نظارتی کنگره کردند. با این حال دموکراتها در نهایت در جلب حمایت جمهوریخواهان هم‌حزب با ترامپ به استیضاح او شکست خوردند.

۲- مهاجرت: دولت ترامپ دست به اجرای یک سری قوانین سخت‌گیرانه جدید در قبال مساله مهاجرت پس از افزایش چشمگیر ورود خانواده های مهاجر از مرکز مکزیک به داخل آمریکا زد. بعد از مطرح شدن این قوانین و سختگیری در بازداشت مهاجران غیرقانونی، گزارش مرگ چند تن از کودکان این مهاجران در بازداشتگاه‌های آمریکا منتشر شد. رسانه‌ها در ادامه به انتشار گزارشهایی درباره وضعیت ناگوار شرایط نگهداری مهاجران غیرقانونی در بازداشتگاه های آمریکا پرداختند. ترامپ همچنین توانسته بخشی از بودجه مربوط به ساخت دیوار در مرز با مکزیک را از جانب پنتاگون به دست بیاورد. او قوانین جدیدی را نیز به اجرا درآورد که سبب شد ده‌ها هزار پناهجو در خاک مکزیک منتظر مشخص شدن تکلیف پرونده‌هایشان در آمریکا بمانند.

۳- تحقیقات درباره ارتباط ترامپ-روسیه: رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مربوط به تحقیقات درباره مداخله روسیه به نفع دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بعد از گذشت دو سال از این تحقیقاتش در گزارش نهایی خود اعلام کرد، سند و مدرک کافی در خصوص وجود دسیسه میان کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ترامپ و روسیه نیافته است. با این حال مولر بعدا شهادت داد که در عین حال ترامپ را از اتهام ممانعت از اجرای عدالت تبرئه نمی‌کند. این تحقیقات در ژوئیه ۲۰۱۶ از سوی اف‌بی‌آی گشوده شده و در ادامه تحت مسئولیت بازرس ویژه رابرت مولر قرار گرفت. او شش تن از نزدیکان ترامپ را به ارتکاب جرایم گوناگون و ۲۵ متهم روسی را نیز به مداخله در انتخابات آمریکا متهم کرد. یکی از مهمترین زمانها در سال ۲۰۱۹ وقتی بود که گزارش نهایی مولر از تحقیقاتش منتشر شد.

۴- تیراندازی‌ها: یکی از مهمترین اتفاقات خبری تیراندازی فرد مسلحی به سمت انبوه جمعیت مردم در یک فروشگاه والمارت در شهر ال پاسو در ایالت تگزاس بود که در جریان آن ۲۲ نفر کشته شدند. پلیس بعدا اعلام کرد، این تیرانداز پیامهایی در ضدیت با مهاجران لاتین تبار در فضای مجازی منتشر کرده است. این حادثه تنها یکی از چند حادثه تیراندازی به سمت مردم در طی سال گذشته در آمریکا بود. چند مورد تیراندازی مهم دیگر عبارتند از حمله به یک فستیوال آشپزی در شهر گیلروی ایالت کالیفرنیا، حمله به یک مشروب‌فروشی در شهر دیتون ایالت اوهایو و حمله به یک ساختمان شهرداری در شهر ویرجینیا بیچ ایالت ویرجینیا.

۵- مواد مخدر: در سال ۲۰۱۹ چند اداره ایالتی و محلی در آمریکا دست به شکایت از شرکتهای داروسازی در دادگاه‌ها به منظور دریافت غرامتهای سنگین از آنها به سبب اپیدمی شدن مصرف داروهای مخدر زدند. یکی از این شرکتها به نام شرکت "پردو فارما" که تولید کننده مادی "اوکسی‌کانتین" است اعلام ورشکستگی کرد و خواستار حمایت مالی از خود در مواجهه با بیش از ۲۷۰۰ شکایت از شرکت شد. اپیدمی شدن مصرف داروهای مخدر در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا کنون مرگ بیش از ۴۰۰ هزار تن را رقم زده است.

۶- تغییرات آب و هوایی: دولت ترامپ اقدام به خارج کردن آمریکا از توافقنامه مقابله با تغییرات‌ آب‌وهوایی پاریس که به هدف کنترل انتشار گازهای گلخانه ای در جهان ارائه شد کرد. مذاکرات مفصل سازمان ملل در خصوص مساله تغییرات آب‌وهوایی با توجه به واکنش منفی و برخورد شرکتهای بزرگ آلوده‌کننده آب‌وهوا در نهایت بدون هیچگونه تحول مهمی به پایان رسید. همچنین گرتا تونبرگ، فعال نوجوان جنبش اعتراض به کم‌کاری در قبال تغییرات‌ آب‌وهوایی به همراه دیگر فعالان این جنبش در سراسر جهان خواستار اقدام سرسختانه و فوری مقامهای جهان در قبال این مشکل شدند.

۷- بریگزیت: در طول سال ۲۰۱۹ انگلیس همچنان درگیر کش‌مکش و اختلاف بر سر خروجش از اتحادیه اروپا بود. در این سال بوریس جانسونی که از حامیان سرسخت بریگزیت است سرانجام نخست وزیر انگلیس شد که در ادامه در به تصویب رساندن برنامه‌هایش برای بریگزیت در پارلمان و در دادگاه عالی شکست خورد اما در نهایت با درخواست برای برگزاری یک انتخابات سراسری جدید دست به قماری زد که در پایان به نفع او تمام شد. با پیروزی حزب محافظه‌کار بوریس جانسون در انتخابات سراسری چند روز پیش، اکنون او نسبت به اجرا شدن بریگزیت اطیمنان پیدا کرده است.

۸- جنگ تجاری آمریکا و چین: آمریکا و چین به عنوان دو قدرت اقتصادی اول جهان در طول سال ۲۰۱۹ درگیر جنگ تجاری سختی با دست زدن به اقدامات تلافی‌جویانه علیه یکدیگر شدند. این دو کشور اخیرا اعلام کردند که به یک توافق محدود به منظور متوقف کردن این جنگ تجاری دست یافته‌اند. بر مبنای این توافق آمریکا از اعمال تعرفه های گمرکی جدید بر واردات برخی کالاهای چینی چشمپوشی کرده و در مقابل چین نیز با واردات محصولات کشاورزی بیشتر از آمریکا موافقت کرده است. دو طرف همچنان نیازمند مذاکراتی بیشتر به هدف دستیابی به یک توافق چشمگیرتر هستند.

۹- زمینگیر شدن هواپیماهای شرکت بوئینگ: بعد از حادثه سقوط یکی از هواپیماهای مسافربری بوئینگ در اتیوپی که ۱۵۷ کشته برجای گذاشت، ناظران ایمنی پرواز در سراسر جهان هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس را از پرواز بازداشتند. این در حالی است که پنج ماه قبل از سقوط هواپیما در اتیوپی، یک هواپیمای بوئینگ دیگر از مدل ۷۳۷ مکس در نزدیکی سواحل اندونزی سقوط کرده بود که در جریان آن ۱۸۹ تن کشته شدند. بازرسان بعدا اعلام کردند که در هر دو حادثه سقوط، اشکال در یکی از سنسورهای هواپیما سبب شده بود که سیستم کنترل پرواز هواپیما دماغه آنها را پایین نگه دارد و خلبانها در نهایت نتوانند کنترل را مجددا به دست بگیرند. زمینگیر شدن این هواپیماهای بوئینگ باعث وارد شدن میلیاردها دلار خسارت به این شرکت معروف شد. بوئینگ اعلام کرده که تولید این هواپیماها را موقتا در ماه ژانویه متوقف خواهد کرد. 

۱۰- تحولات هنگ‌کنگ: منطقه عمدتا با ثبات هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ دستخوش چندین ماه آشوب و اعتراضات گسترده و بعضا خشونت آمیز بود. محرک اولیه این اعتراضات ارائه یک قانون مناقشه برانگیز از سوی دولت این منطقه برای مجاز کردن استرداد مظنونان قضایی به چین بود. با این حال با تداوم اعتراضات، معترضان به محدود شدن آزادی‌ها در این دولتشهر و افزایش نفوذ چین بر آن اعتراض کردند. گزارش شده که در طول چند ماه اعتراضات در هنگ کنگ نیروهای پلیس ضد شورش این دولتشهر بالغ بر ۲۶۰۰۰ نارنجک گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی علیه معترضان شلیک کرده و بیش از ۶۱۰۰ تن از آنها را نیز بازداشت کرده‌اند.

دیگر اتفاقات مهم سال ۲۰۱۹ در این نظرسنجی آسوشیتدپرس عبارتند از کشتار مسلمانان در دو مسجد در نیوزیلند، کمپین ریاست جمهوری مقدماتی حزب دموکرات آمریکا و آتش سوزی در کلیسای نوتردام پاریس.