امام جمعه موقت مشهد: خصومت داخلی برای کشور خطرناک‌تر است

گروه سیاسی الف،   3980929037
امام جمعه موقت مشهد: خصومت داخلی برای کشور خطرناک‌تر است

امام جمعه موقت مشهد با اشاره وجود دو نوع خصومت خارجی و داخلی برای یک نظام اسلامی، بیان کرد: خصومت‌های خارجی را نباید دست کم گرفت، اما آنچه مهم و خطر آن برای نظام اسلامی بسیار زیاد است، خصومت‌های داخلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه در خطبه‌های عبادی‌سیاسی نماز جمعه مشهد که ظهر امروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد ضمن تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) به جامعه مسیحیت، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب از جمله آیاتی که زیاد در منبرها ذکر می‌شد آیه‌ «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» بود که اگر یک قومی بخواهد تغییر مثبت در زندگی او ایجاد شود باید تغییر را از درون خودش آغاز کند.

وی ادامه داد: بر این اساس مردم ایران با اطاعت از امام خمینی(ره)، امامت و ولایت اسلامی را از اعتقاد وارد عینیت زندگی خودشان کردند، لذا خداوند به آنان توفیق داد که انقلابی ایجاد کرده و به پیروزی برسانند و نظامی را تشکیل داده و مستقر کرده و جایگزین نظام طاغوتی کنند که بدترین چیز نظام طاغوتی بود و بهترین چیز نظام اسلامی است.

فرزانه با بیان این‌که «نعمتی بزرگ‌تر از این نداریم»، تصریح کرد: زیرا خاصیت کلی این نظام این است که فضای جامعه را میدان مسابقه در خیرات می‌کند.

وی با اشاره به این‌که «مردم همچنین موفق شدند چهل سال نظام را حفظ کرده، در خط خود نگهدارند و با تمام وجود از آن دفاع کنند»، خاطرنشان کرد: چنین تغییری در زندگی مردم ایران با تغییری که خود ایجاد کردند به دست آمد.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره وجود دو نوع خصومت خارجی و داخلی با یک نظام اسلامی، بیان کرد: خصومت‌های خارجی را نباید دست کم گرفت، اما آنچه مهم و خطر آن برای نظام اسلامی بسیار زیاد است، خصومت‌های داخلی است.

وی افزود: در خصومت خارجی اگر از خصم دشمن آگاه بوده، دشمن را کوچک نشمرده، به دشمن اعتماد نکرده، لحظه‌ای چشم از دشمن برنداشته، از پیروزی‌ها در برابر دشمن مغرور نشده و از دشمن نترسید -همانگونه که ملت ایران در برابر دشمن آگاه بودند- دشمن به خواسته‌هایش نرسیده و نخواهد رسید.

فرزانه اساسی‌ترین، خطرناک‌ترین و وحشتناک‌ترین خطر در برابر نظامی اسلامی را از داخل برشمرد و گفت: کم‌توجهی و بی‌توجهی به مردم یکی از مواردی است که اگر مسئولان از آن غفلت کنند بسیار خطرناک خواهد بود؛ این خطرناک است و خطر آن در گوشه و کنار خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نزدیک‌ترین حادثه، اتفاقات آبان بود که اگر رهبری وارد صحنه نشده بودند و مردم از ایشان حمایت نمی‌کردند؛ نمی‌شود گفت که با ایران چه می‌شد. اگر رهبری نمی‌آمدند و مردم حمایت نمی‌کردند ممکن بود مشکلات زیادی به وجود آید.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به اینکه در طول چهل سال گذشته امام و رهبری هیچ‌گاه از مردم گله نکردند، یادآور شد: فداکار، ایثارگر، بابصیرت، حاضر در صحنه تنها نمونه‌هایی از تعابیر امام و رهبری درباره مردم است و این مسئله بسیار عجیبی است.

وی با اشاره به تنهایی امام علی(ع) در دوران حکومت و حمایت نشدن از جانب مردم و خواص، خاطرنشان کرد: با این وجود در دوران انقلاب اسلامی، امام و رهبری از طرف مردم هیچ مشکلی نداشتند. هر چه خواستند مردم دادند و هرچه فرمودند مردم اطاعت کردند. مردم چه باید می‌دادند که ندادند؟ و لذا همواره امام و رهبری از مردم راضی بودند. 

فرزانه با بیان اینکه «خواص مشکل هستند»، عنوان کرد: مشکل خواص است که گاهی مسئول هستند و گاهی نیستند. اگر دولت، مجلس و قوه‌قضائیه به مردم کم‌توجهی و بی‌توجهی کنند معلوم است چه خواهد شد؛ به عقب بر می‌گردیم، نه به جایی که پیش از انقلاب بودیم، به جایی برمی‌گردیم که خدا می‌داند چه خواهد شد. به قول امیرالمومنین(ع) پوستمان را می‌کَنند، گوشتمان را می‌خوردند و استخوانمان را خورد می‌کنند. دیدید در این چند روزه که فرصت پیدا کردند چه وحشی‌گری کردند، اگر می‌توانستند ایران را کاملاً خاکستر می‌کردند. 

وی ادامه داد: خشم امروز دشمن خشم شاه و پدر لعنتی او نیست، خشم و ناراحتی دیگری است، در این شرایط اگر به مردم بی‌توجهی شود، معلوم است چه می‌شود.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به اخطار امیرالمومنین(ع) به مسئولان در خصوص توجه به مردم و توصیه ایشان به برخورد با مهربانی، محبت و لطف با مردم، گفت: بر این اساس آن مسئولی که دلش لبریز از عشق به مردم نیست نمی‌تواند کار و خدمت کند و عشق به مردم باید در دل مسئولان باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه «مسئولان باید در فضای زندگی مردم قرار بگیرند و آن را لمس کنند»، بیان کرد: این یک اصل است و نمی‌توان از آن فرار کرد. بر این اساس باید زندگی او در حد زندگی مردم ضعیف و متوسط جامعه باشد. مسئول باید شرایط جامعه را لمس کند و تا شرایط مردم را لمس نکند، نمی‌تواند به مردم خدمت کند.

فرزانه با اشاره به لزوم توجه علما و نخبگان در برابر افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه، اظهار کرد: چطور می‌شود یک عالم، نخبه و یک مسئول ببیند اختلاف طبقاتی این‌قدر بالا رفته و چیزی نگوید. برای عده معدودی فرق نمی‌کند که قیمت بنزین یک تومان باشد یا 100 هزار تومان، اما تا بنزین گران شد تعدادی فکر می‌کنند دردی بر دردهایشان اضافه شده است. 

وی با بیان اینکه «مردم نجیب هستند و صف خود را از صف انسان‌های خائن و وحشی جدا کردند»، افزود: نمی‌گویم همه مسئولان کار نمی‌کنند؛ کار کردن یک چیز است و از مردم غفلت کردن یک چیز، مردم باید آثار کار را در زندگی خود مشاهده کنند و این در ایران شدنی است.

وی اضافه کرد: ملت به جایی از کمال رسیده که اگر همه نخبگان از انقلاب برگردند، آنها در کنار رهبری می‌مانند و تا آخرین قطره خون خود را تقدیم می‌کنند و این نظام را نگه می‌دارند و آن را به دست حضرت ولی‌عصر (عج) می‌سپارند.