اعدادی که نشانگر سلامت بدن شماست!

گروه سلامت الف،   3980928024 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ثابت شده که برخی اعداد نشان دهنده وضعیت سلامت شما هستند، این اعداد همه چیز از کنترل فشارخون تا حفظ سلامت قلب را به شما نشان می‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما می دانیم که سلامتی یکی از مهم ترین دغدغه های زندگی انسان است. بسیاری از پزشکان و متخصصان در این حوزه مطالعات زیادی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که مصرف بعضی از غذاها مانند سرخ کردنی‌های پر روغن، لبنیات پرچرب، سس‌های مایونز و ... می‌تواند تاثیر بسیار بد و جبران ناپذیری بر زندگی تمام انسان‌ها بگذارد. پس تغییر سبک زندگی می‌تواند تاثیر زیادی بر سالم زندگی کردن افراد داشته باشد. به همین منظور  در گزارش زیر به بیان راهکارهایی پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

فشار خون تان باید ۱۲۰ روی ۸۰ باشد

جالب است بدانید که از شایع‌ترین اختلالات متابولیک در بدن فشار خون است که در گذشته‌های نه چندان دور افراد مسن‌تر به آن مبتلا می‌شدند، اما امروزه بسیاری از جوانان با رعایت نکردن شیوه درست زندگی خود با این قاتل خاموش دست و پنجه نرم می‌کنند تمامی انسان‌ها حتی نوزادان به فشار خون مبتلا هستند و باید بدانید که این بیماری بدون علامت است. اما طبق پژوهش‌های علمی انجام شده فشار خون طبیعی در نوزادان تا سنین یک سالگی باید ۹۰ روی ۶۰ و حداکثر این فشار خون ۱۱۰ ب روی ۷۵ باشد. فشار خون طبیعی در سنین ۱ تا ۵ سالگی ۹۵ روی ۶۵ و از سنین ۶ تا ۱۳ سالگی ۱۰۵ روی ۷۰ در سنین ۱۴ تا ۱۹ سالگی ۱۱۷ روی ۷۷ در افراد با سن ۲۵ تا ۲۹ سالگی فشار خون باید ۱۲۰ روی ۷۹ باشد. اما در سنین بالاتر مانند سنین ۳۰ تا ۳۴ سالگی افراد باید دارای فشار خون ۱۲۲ بر ۸۱ باشند و در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی فشار خون نرمال باید با اعداد ۱۲۳ بر ۸۲ نشان داده شود. فشار خون طبیعی در افراد با سنین ۴۰ تا ۴۴ سالگی ۱۲۵ روی ۸۳، ۴۵ تا ۴۹ سالگی ۱۲۷ روی ۸۴، ۵۰ تا ۵۴ سالگی ۱۲۸ روی ۸۵، ۵۵ تا ۵۹، ۱۳۱ روی ۸۶، ۶۰ تا ۶۴ سالگی ۱۳۴ روی ۸۷ خود را نشان می‌دهد. پس بهتر است این را هم به خاطر بسپارید که با افزایش میانگین سن در افراد فشار خون هم در آنان افزایش پیدا خواهد کرد و در این صورت فشار خون طبیعی برای افراد مسن یعنی از سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی باید ۱۳۴ بر ۸۷ باشد.

چه عددی مناسب بودن سطح قند خون را نشان خواهد داد؟

مقدار قند خون و گلوکز در افراد در طول روز و شرایط گوناگون متفاوت است و رعایت کردن آن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت خواهد شد. نشان دادن عدد قند خون پایین‌تر از ۱۰۰ در افراد به معنای نبود بیماری دیابت در آنان است و قند خون بین ۱۰۰ الی ۱۲۶ پیش دیابت و بالاتر از ۱۳۰ وجود دیابت در افراد است که با تحت نظر پزشک بودن می‌توانند درمان خود را شروع کنند. اما مناسب‌ترین سطح قند خون برای افراد در هر رده سنی باید کمتر از ۶ درصد باشد.

خوابیدن ۷ الی ۸ ساعت در روز

استراحت کافی برای همه انسان‌ها مخصوصا افراد شاغل که در بیرون از منزل به فعالیت مشغول هستند امری لازم و ضروری است، اما خوابیدن شبانه به مدت ۸ ساعت باعث تامین انرژی و برگشت شادی و نشاط به بدنتان خواهد شد.

مصرف ۳ وعده غلات کامل در روز

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی با توصیه خود مبنی بر خوردن ۳ وعده غلات کامل مانند مصرف برنج سفید، نان سفید و آرد سفید تمامی انسان‌ها را از بیماری‌ها قلبی، سکته، سرطان، دیابت و احتمال ابتلا به چاقی نجات می‌دهند.

روزی ۷ تا ۸ وعده سبزی و میوه بخورید

مصرف ۷ تا ۸ وعده میوه جات و سبزیجات تازه در طول روز مانند سیب، پرتقال، انار و کاهو مخصوصا در زمان آلودگی هوا می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. همچنین از دیگر فواید سبزی و میوه چربی سوزی و رسیدن به وزن ایده آل در شماست.

در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید

با انجام فعالیت‌های ورزشی و هوازی مانند پیاده روی‌های تند و طولانی مدت به میزان ۱۵۰ دقیقه در هفته می‌توانید ضامن سلامتی خود باشید.

۳ بار در هفته ماهی بخورید

یکی از موثرترین موادی که بدن به شدت به آن احتیاج دارد مصرف امگا ۳ است، اما بسیاری از خانواده‌ها از فواید آن آگاهی لازم را ندارند و نمی‌دانند نخوردن آن باعث بروز چه بیماری‌هایی در بدنشان خواهد شد. جالب است بدانید که مصرف روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص می‌تواند افراد مبتلا به میگرن و افسردگی را از شر درد خلاص کند و همچنین این ویتامین می‌تواند باعث کاهش استرس در بدن شما شود و طبق پژوهش‌های علمی مصرف امگا ۳ نه تنها باعث جلوگیری از ابتلای شما به سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود بلکه باعث کاهش اختلالات عصبی و کاهش گزگز شدن دست و پا در شما خواهد شد. لازم است بدانید که امگا ۳ در مواد غذایی و خوراکی مانند: انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، تخم کتانف گردو، فندق، کنجد، برخی از نان ها، آب میوه ها، روغن و تخم مرغ یافت می‌شود.