روحانی: مسلمانان باید نسبت به‌هم احساس مسئولیت داشته باشند

گروه جهان الف،   3980927157 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور تصریح کرد: مسلمانان از یک خانواده هستند و باید نسبت به هم احساس مسئولیت داشته باشند.

روحانی: مسلمانان باید نسبت به‌هم احساس مسئولیت داشته باشند

به گزارش فارس پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور به مالزی سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار با ماهاتیر محمد نخست وزیر این کشورتاکید کرد: رئیس جمهور با بیان اینکه مسلمانان همه از یک خانواده هستند و باید نسبت به هم احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: همکاری کشورهای مسلمان برای مقابله با فشار قدرتهای بزرگ ضروری است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات مسلمانان بدلیل دخالت های آمریکا، نظیر تحریم علیه ایران است.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم های یکجانبه و ظالمانه بوده است، گفت: تحریم آمریکا علیه ایران با وجود قطعنامه 2231 سازمان ملل اجرا شده است و آمریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا در تحریم علیه ایران بدلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در 5 ماه گذشته برغم فشارهای حداکثری آمریکا، ما توانسته ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم.

روحانی با اشاره به اهمیت روابط با مالزی برای جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه و تعمیق روابط با این کشور در همه زمینه ها تاکید کرد و افزود:  دو کشور باید همکاری های علمی و فناوری خود را گسترش دهند و حوزه های انرژی، صنعت و گردشگری، همکاری های دریایی، حوزه فناوری اطلاعات، می تواند عرصه های خوبی برای همکاری میان دو کشور باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم نمی تواند اراده ما را برای توسعه همکاری ها تحت تاثیر قرار دهد، افزود:  تهران و کوآلالامپور می توانند در عرصه های پزشکی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، با یکدیگر مشارکت کنند.

روحانی با طرح پیشنهاد همکاری صنعتی دو کشور برای داشتن یک برند مشترک، تصریح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ایران برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک آماده است.

رئیس جمهوری با ابراز امیدواری به اینکه اجلاس سران کوآلالامپور برای حل مشکلات و مسائل کشورهای اسلامی مفید باشد، افزود: اینگونه اجلاس ها می تواند در حل و فصل مشکلات مسلمانان بویژه خاورمیانه موثر باشد.

روحانی با بیان اینکه در مسیر همکاری کشورهای مسلمان نباید مشکلی وجود داشته باشد، بر ادامه تلاش ها برای حل مشکلات ایرانیان مقیم مالزی و همچنین ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری های دو کشور در همه زمینه ها، گفت: ایرانی ها مورد حمایت ما هستند و برای گسترش تجارت و همکاری میان دو طرف اراده جدی داریم .

ماهاتیر محمد با اشاره به تاثیر تحریم های آمریکا بر همکاری های تجاری دو کشور، گفت: برای افزایش دوباره همکاری های تجاری دو کشور تلاش می کنیم و برای همکاری در حوزه های علوم و فناوری آماده همکاری هستیم .

نخست وزیر مالزی با بیان اینکه ما همواره تحت فشار قدرت های بزرگ بوده ایم ، گفت: تحریم غیر قانونی ایران برخلاف قوانین سازمان ملل را محکوم می کنیم.

ماهاتیر محمد با بیان اینکه معتقدیم ایران برغم فشارهای آمریکا و اروپا مسیر خود را طی می کند، اظهار داشت: مدیریت فشار خارجی تجربه ایران است که ما نیازمند یادگیری آن هستیم.

نخست وزیر مالزی در ادامه اجلاس سران کوآلالامپور را فرصتی برای تبادل تجربه میان کشورهای اسلامی دانست و افزود: ما روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهیم داد.

ماهاتیر محمد تاکید کرد: شعار مالزی اتحاد و قدرت اسلامی است تا موجب پایداری در برابر دشمنان باشد و ما باید تبادل اطلاعات  تجربه خود را در زمینه های مختلف دنبال کنیم.